Sport1 Banner

הגניבה של הקיץ או סימן לתחילת הירידה?

פלקאו. הסכים להוריד מחצית ממשכורתו
פלקאו. הסכים להוריד מחצית ממשכורתו | צילום: Gettyimages

האגו של מוריניו הוא שהוביל את פלקאו לצ'לסי? שקלש הלווינג עם התשובות

(גודל טקסט)

עוד 57 ימים נותרו עד לתום מועד חלון ההעברות, אבל נראה שההעברה המוזרה של הקיץ כבר נחתמה. ביום שישי האחרון הודיעה צ'לסי על שאילתו של רדאמל פלקאו ממונאקו לעונה הקרובה, כאשר למועדון הלונדוני תהיה אפשרות לרכוש אותו לצמיתות בקיץ הבא.

 

רק לפני כשנתיים זו הייתה העברה שבמערב לונדון חלמו עליה. הקבוצה שהשתחררה מהמאמן רפא בניטס חיפשה חלוץ מטרה ונאלצה לחכות שנה נוספת עד שהשיגה את דייגו קוסטה. באותם ימים, יכול היה פלקאו להימנות בקלות על חמשת החלוצים הטובים בעולם, אולם המעבר למונאקו ובעיקר הקרע ברצועה הצולבת הפכו אותו מחיית רחבה, שרק לפני שלוש שנים כבשה שלושער מול צ'לסי בסופר קאפ האירופי, לשחקן שכל העיתונות הבריטית מזלזלת בו.

 

 

אבל האמת היא שממש לא צריך להקשיב לבריטים, מספיק רק להשוות נתונים. אם פלקאו מגיע כדי להחליף את דידייה דרוגבה (שעזב הקיץ את צ'לסי), הוא לא בדיוק משדרג אותה, וזה למרות שהחלוץ בן ה-29 נכנס לנעליו של שחקן בן 37. בעונה שעברה שיחק הקולומביאני 26 פעמים (לעומת 28 של דרוגבה), אבל פתח 14 פעמים בהרכב לעומת שמונה פעמים של החלוץ מחוף השנהב.

 

 איך זה נגמר? בכך ששני השחקנים מצאו את הרשת רק ארבע פעמים ושימשו חלק חשוב בדשדוש של הקבוצות שלהם: פלקאו היה אחראי לחוסר החדות של יונייטד לכל אורך העונה ודרוגבה היה אחראי לכך שמאז הפציעה של דייגו קוסטה באפריל, מצאה צ'לסי את הרשת יותר מפעם אחת רק בשלושה מתשעת משחקי הסיום של העונה.

 

הנתונים הללו ידועים לכל. אז מה בכל זאת גרם לצ'לסי להמר על חלוץ, שאפילו בנבחרת קולומביה כבר נישלו ממנו את סרט הקפטן והחליטו לוותר עליו בהרכב במשחק רבע גמר הקופה אמריקה מול ברזיל? קשה להבין.

 

 אפשרות אחת היא אגו. ז'וזה מוריניו ידוע אומנם בקשרי החברות שלו עם לואי ואן חאל, אבל עצם ההצהרה שלו כי הוא "יצליח להחזיר את פלקאו לכושר הטוב שבו היה לפני שנתיים", מתכתבת ישירות עם העובדה שהמנג'ר ההולנדי של מנצ'סטר יונייטד לא הצליח להוציא מים מהסלע ואף ויתר במהירות על השחקן.

 

אם זו הסיבה, ההחלטה הזו הופכת מעניינת אפילו יותר על רקע ההחלטה של ואן חאל להיפטר גם מרובין ואן פרסי, שסיכם אתמול את תנאיו בפנרבחצ'ה הטורקית. בשעה שהמנג'ר של מנצ'סטר יונייטד – שאימן את נבחרת הולנד במונדיאל האחרון ונחשב לאחד מחסידיו של ואן פרסי – שוקד על ניקוי אורוות, צ'לסי הולכת דווקא על מציאות. בזמן שיונייטד מציעה 35 מיליון ליש"ט תמורת שחקנים בני 29 כמו הבלם סרחיו ראמוס, צ'לסי מחפשת רק לסגור פינות. בעוד כמה חודשים נדע מי מהן עלולה להצטער.

קוסטה. באתלטיקו הוא היה המחליף של פלקאו (Gettyimages)

 

מעבר לכך, מוריניו ידוע בתור מאמן שאוהב אתגרים. הוא גם ידוע בתור מאמן שהשחקנים שלו מוכנים לתת הכל עבורו על המגרש (למעט כמה שחקנים במדריד). את פלקאו הוא מקבל במצב האופטימלי מהבחינה הזאת: אחרי שנה זוועתית, אחרי ששמע הספדים מכל הכיוונים, ורגע לפני שהוא מגיע להיות המחליף של קוסטה – אותו חלוץ שהחליף אותו בימי הזוהר באתלטיקו מדריד. להבדיל מפרננדו טורס, שהגיע בזמנו לצ'לסי בקול תרועה רמה תמורת 50 מיליון ליש"ט, פלקאו מגיע מראש כדי לחמם את הספסל. מכאן באמת שאפשר רק לעלות.

 

אפשרות אחרת היא שלמוריניו נמאס משחקנים שלא מרוצים ממעמדם. בשנתיים האחרונות שלו הוא היה צריך למכור את חואן מאטה, קווין דה ברויינה, אנדרה שורלה ובשבוע שעבר גם את השוער פטר צ'ך.

 

מאטה וצ'ך היו בשר מבשרה של צ'לסי: הם זכו איתה בליגת האלופות ובליגה האירופית והיו שניים מהשחקנים הכי אהובים על הקהל והבעלים. שורלה היה אהוב גם הוא בזכות ההקרבה הבלתי מתפשרת בכל פעם שקיבל הזדמנות לשחק, ודה ברויינה לא היה מוכן לעמוד בדרישות הנוקשות של מוריניו.

 

 לכולם יש מקום גם בצ'לסי של היום. כולם ראויים להיות חלק מסגל שמרכיב את אלופת הפרמיירליג, אבל הבעיה היא שמוריניו הוא מאמן שלא מאמין ברוטציה. מבחינתו, מי שטוב ובריא צריך לשחק – וכמה שיותר. זה הפך את הרביעייה הזו (שאליה אפשר להוסיף גם את מוחמד סלאח) למתוסכלת. פלקאו, כאמור, יודע מראש שמקומו לא בהרכב, ויכול להיות שרק כאב הראש הזה שייחסך ממוריניו שווה לו את כל העסקה.

ואן חאל. ויתר מהר מדי על פלקאו? (Gettyimages)

 

ויש כמובן גם את אלמנט הכסף. כחלק מהניסיון להוכיח את עצמו, פלקאו היה מוכן להפחית כחמישים אחוזים משכרו. מי שהרוויח בין 265 ל-280 אלף ליש"ט לשבוע במנצ'סטר יונייטד ישתכר העונה בין 130 ל-145 אלף ליש"ט. זה עדיין הרבה, אבל לא מדובר בשכר של כוכב על בפרמייריג. בשנים האחרונות  מתאמצת צ'לסי לעמוד במגבלות של חוקי הפייר פליי הפיננסי של אופ"א והצירוף של החלוץ לא יכביד מדי על התקציב.

 

האם העובדה שהסוכן של מוריניו, ז'ורז' מנדס, הוא גם הסוכן של פלקאו קשורה לכל העניין? קשה לדעת. דבר אחד רק נראה בטוח: צ'לסי תנסה לשמור על כתר האליפות שלה באנגליה ותקווה להגיע רחוק בליגת האלופות עם סגל שכולל שני חלוצים וחצי. אחד מהם מרבה להיפצע ולספוג השעיות והשני לא מתאים לרמות הגבוהות ביותר (לואיק רמי). בעוד קצת פחות משנה נדע אם ההימור של מוריניו היה הגניבה של הקיץ – או מהלך גרוע נוסף, שהצטרף למכירה של צ'ך, וסימן את תחילת הירידה של צ'לסי מגדולתה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי