Sport1 Banner

מי היה מאמין: המועמדת לירידה שרצה לאליפות

ג'יימי וארדי
ג'יימי וארדי | צילום: Gettyimages

לסטר מדהימה את כולם שנה בלבד אחרי שדורגה אחרונה בפרמיירליג

(גודל טקסט)

היסטוריה

אם לסטר סיטי תזכה באליפות, זו תהיה הסנסציה הגדולה ב-128 שנות קיום הליגה האנגלית. למי בכלל אפשר להשוות את סיפור הסינדרלה הזה? בעונה שעברה, אחרי המחזור ה-24, לסטר עוד הייתה שקועה עמוק במקום ה-20 והאחרון, עם 17 נקודות, 15 הפסדים (הכי הרבה) מול 4 ניצחונות (הכי מעט). חלפה שנה בלבד, ואחרי ששרדה כנגד כל הסיכויים, ללסטר העונה יש פי שלוש נקודות (50), עם 14 ניצחונות (הכי הרבה) ורק שני הפסדים (הכי מעט). 

האלופה המפתיעה היחידה בעידן הפרמייר-ליג (מאז 1992) הייתה בלקבורן ב-1995, אבל אין בכלל בסיס להשוואה: אותה בלקבורן הייתה בצמרת עונה לפני כן, והיא השקיעה סכומי שיא ברכש כוכבים גדולים כמו אלן שירר וכריס סאטון. 

לסטר מעולם לא זכתה באליפות. הישג השיא שלה – מקום שני ב-1928/9. המועדון האחרון שזכה באליפות בכורה באנגליה הוא נוטינגהאם פורסט ב-1978, תחת המנג'ר האגדי בראיין קלאף. הוא העלה את פורסט לליגה הבכירה ב-1977 (אחרי שסיימה במקום השלישי בליגת המשנה), וכבר בעונה הבאה לקח אליפות מדהימה, בדרך לשתי זכיות רצופות בגביע אירופה לאלופות.

כמה אירוני, בספטמבר האחרון, הועלה סרט דוקומנטרי "אני מאמין בניסים", על נוטינגהאם פורסט בשנים 1975-1980, שכותרת המשנה שלו הייתה: "סיפר הצלחה בלתי מתקבל על הדעת שלא יכול לקרות שוב לעולם".

בליגות הגדולות באירופה היו אלופות סנסציוניות: הלאס ורונה בסרייה A ב-1985, קייזרסלאוטרן כעולה חדשה לבונדסליגה ב-1998, אתלטיקו מדריד שהדהימה לפני שנתיים עם רבע מהתקציב של בארסה וריאל, ומונפלייה הקטנה שהפתיעה את פ.ס.ז' ב-2012. אבל אם לסטר תזכה באליפות של הליגה העשירה בעולם, זו תהיה אם כל הסנסציות, והנה לכם הנימוקים:

1) התחזיות: ירידה ליגה

אוהדי כדורגל אוהבים לרדת על הפרשנים שכולם חכמים בדיעבד. והנה לכם ההוכחה הניצחת: ערב פתיחת העונה, כמעט כל המומחים הגדולים, שחקני העבר וכותבי הטורים, חזו שלסטר היא יורדת בטוחה.


גם הם לא האמינו שזה אפשרי (Gettyimages)

כתב הכדורגל הבכיר של ה-BBC, פיל מקנאלטי, פירסם בתחזית שלו לעונת 2015/6 שלסטר תסיים במקום ה-19. "אילו לסטר הייתה שומרת על המנג'ר שלה נייג'ל פירסון, הייתי מאמין שהיא תשרוד", כתב מקנאלטי, "אבל עם המינוי של קלאודיו ראניירי אני חושש לרע מכל". הוא הגדיר את מינוי המאמן האיטלקי כ"לא חכם".

הפרשן ומנג'ר העבר הארי רדנאפ הביעה פליאה: "איך זה שראניירי – שלא עבד באנגליה מאז שפוטר מצ'לסי ב-2004, ושהעבודה האחרונה שלו הייתה ארבעה חודשים של כשלון מהדהד עם נבחרת יוון (נקודה מ-4 משחקים, לרבות הפסד בית לאיי פארו) – מקבל בכלל ג'וב בפרמייר-ליג?"

גארי ליניקר האגדי, שגדל וכיכב בלסטר והיום הוא סגן נשיא של כבוד במועדון, טען שהמינוי של ראניירי הוא "בחירה חסרת השראה". גם מיטב הפרשנים המוערכים של ה"גרדיאן" – דניאל טיילור, בארני רוני, סיימן ברנטון, דומיניק פייפילד, דייויד היטנר, ג'יימי ג'קסון, פול ווילסון, ג'ייקוב סטיינברג ואנדי האנטר ("איך לעזאזל 'איש האתמול' ראניירי ממשיך לקבל ג'ובים טובים?") – כולם חזו שלסטר תרד ליגה.

וראניירי בן ה-64, כשנשאל אם נעלב מהביקורות של ליניקר ורדנאפ, ענה: "לא, אני אדם זקן. יש לי כבוד לכולם. זה בסדר, אני מגיע מוכן ומאוד רעב".

אפילו באמצע אוקטובר, חודשיים אחרי פתיחת העונה המדהימה של לסטר, אתר הסטטיסטיקות Stats.com שמעבד כל פיסת מידע, חישב שלסטר תפתיע ותשרוד בליגה כשתסיים במקום ה-13 עם 45 נק'. 

לפי התחזיות, במחזור ה-25 היה אמור להיות משחק עונה גדול: צ'לסי – מנצ'סטר יונייטד (ביום א'). מנצ'סטר סיטי מול לסטר היה אמור להיות קרב קצוות.


ראניירי, התמקד במשימה (Gettyimages)

2) בעידן הכסף הגדול

מלך שערי הפרמייר-ליג ג'יימי וארדי (18 גולים) והשחקן שאחראי להכי הרבה שערים ריאד מחרז (13 שערים ו-9 בישולים) עלו ביחד 1.45 מיליון פאונד. נגולו קאנטה האלמוני, שהגיע בקיץ מקון הצרפתית תמורת 5.6 מיליון פאונד, מוביל את הליגה בחטיפות כדור ובתיקולים מוצלחים. כל 11 שחקני ההרכב שיעלו למשחק העונה נגד מנצ'סטר סיטי עלו ביחד 18 מיליון פאונד, שליש מהעלות של קווין דה בריינה למנצ'סטר סיטי.

הסיבה שאי אפשר להשוות את הסנסציה של לסטר לקבוצות עבר היא המצב הכלכלי של המשחק: המועדונים הגדולים הפכו לתאגידי ענק שמכניסים מאות מיליונים. כתוצאה מכך, הפערים הכלכליים בין מועדוני העל למועדונים בינוניים הפכו לעצומים.  

לפי המגזין הכלכלי "פורבס", השווי של מנצ'סטר יונייטד מוערך ביותר מ-3 מיליארד דולרים, מנצ'סטר סיטי, צ'לסי וארסנל מוערכות ביותר מ-1.3 מיליארד דולר. לפי ענקית הייעוץ הכלכלית "דלואט", ההכנסות של יונייטד בעונה שעברה היו 520 מיליון יורו, של סיטי, ארסנל וצ'לסי מעל 400 מיליון. ובטבלה הזו לסטר במקום ה-12 מבין קבוצות הפרמייר-ליג (אחרי אסטון וילה וסאות'המפטון) עם הכנסות בסך 137 מיליון.

לסטר משלמת העונה משכורות שחקנים בסך 48 מיליון פאונד. רק ווטפורד, בורנמות' ונוריץ' משלמות פחות. לעומת זאת, ארסנל, צ'לסי, יונייטד וסיטי משלמות כל אחת לפחות 200 מיליון פאונד בשכר לשחקנים. 

ומה בגזרת הרכש? בקיץ האחרון לסטר הוציאה 26 מיליון פאונד על החתמות לעומת 153 מיליון של מנצ'סטר סיטי, 108 של מנצ'סטר יונייטד, 78 מיליון של ליברפול, 66 מיליון של צ'לסי ו-50 מיליון של טוטנהאם. גם אם מחשבים בצורה יותר הגונה – הוצאות רכש מול הכנסות ממכירות שחקנים – לסטר מדורגת העונה רק במקום ה-11 עם הוצאה נטו של 20 מיליון פאונד (סיטי על 124 מיליון). 

אין שום היגיון כלכלי במיקום של לסטר בטבלה. למעשה, ב-24 שנות ליגת האלופות, הפרמייר-ליג מעולם לא שלחה מועדון קטן כמו לסטר. ולהזכירכם: מ-2002 הליגות הגדולות שולחות ארבע נציגות למפעל, אז נולד המושג "טופ 4". כשנותרו 14 מחזורים לסיום, היתרון של לסטר מהמקום החמישי (מנצ'סטר יונייטד) עומד על 10 נקודות.


הבית של האלופה שבדרך? (Gettyimages)

3) המהפך מהשנה השעברה

היו מקרים נדירים של קבוצות שעלו ליגה וניצלו את המומנטום החיובי לזכיה באליפות (נוטינגהאם פורסט, קייזרסלאוטרן ועוד), אבל אצל לסטר מדובר במהפך פסיכי: את מרבית העונה שעברה השועלים בילו במקום האחרון. למעשה, הם נעלו את הטבלה ברציפות מנובמבר ועד תחילת אפריל, ושרדו בליגה במסע היחלצות מטורף שכלל 7 ניצחונות ב-9 המחזורים האחרונים.

ואז בקיץ פוטר במפתיע המנג'ר נייג'ל פירסון, האיש שהיה שאחראי למסע ההישרדות המופלא, ובמקומו הובאה הדמות הכי מנוגדת לו בעולם הכדורגל. פירסון מנג'ר אנגלי קשוח, חם מזג, שלא בוחל בקללות לאוהדים ועימותים חריפים עם אוהדים, ואילו ראניירי הוא האדם הכי סימפטי, רך ונעים. 

אף אחד לא האמין שג'יימי וארדי יהפוך למכונת שערים מטורפת, שריאד מחרז יהיה השחקן הטכני המרשים ביותר, שנגולו קאנטה יהיה הקשר האחורי הטוב בליגה ושווס מורגן יהפוך לבלם ברמה עולמית. אבל כל זה קרה גם קרה. לסטר הוליכה את הטבלה כבר במשך 46 ימים העונה. בכל פעם כשחשבו שהנפילה תגיע, היא רק התרוממה גבוה יותר והשיגה תוצאות מדהימות יותר. 

ראניירי ידע לשמור על התבנית והסגנון שכה הצליחו לקראת סיום העונה שעברה, השאיר את עוזרי המאמן שהיו לפירסון. המטרה הייתה לסיים את העונה עם נקודה יותר מבעונה שעברה. את העונה שעברה לסטר סיימה עם 41. יש לה כבר 9 נקודות יותר ובקופה נותרו עוד 42.


כבר יודע על מי לסמוך (Gettyimages)

4) הסטייל 

בדרך כלל כשקבוצות קטנות מנסות להפתיע, הן עושות זאת בסגנון דל, בזכות הגנה חזקה ועקיצות התקפיות. אלא שלסטר היא לא רק סנסציה במיקום שלה, אלא גם בסגנון הכדורגל האטרקטיבי שלה. 70 שערים נכבשו במשחקיה. רק במשחקים של שלוש קבוצות נכבשו יותר שערים, ושלושתן בחלק התחתון (אברטון, סנדרלנד ונוריץ'). רק מנצ'סטר סיטי כבשה יותר מלסטר (46 מול 44).

לסטר היא הטובה בליגה בהתקפות מתפרצות ובהתקפות מעבר. היא במקום ה-18 בלבד בהחזקת כדור (44%) ובמקום האחרון במסירות מדויקות (69%), אבל דווקא במסירות בשליש המגרש האחרון היא הטובה ביותר. היא אחת המובילות בליגה ביצירת מצבים ובבעיטות למסגרת. צירופי המסירות בהתקפות שלה הן חוויה אסתטית ותוצאות של עבודה קבוצתית מדהימה.

כמעט כל השערים של לסטר נכבשו מתוך הרחבה. למעשה, רק לפני שני מחזורים הגיע השער הראשון שלה בבעיטה מחוץ לרחבה (דני דרינקווטר ב-0:3 על סטוק). ומלך השערים וארדי כבש את שער הפרמייר-ליג הראשון בקריירה שלו מחוץ לרחבה בבומבה המדהימה נגד ליברפול השבוע. 

חמישה שחקני הרכב של לסטר, בהם וארדי וקאנטה,  שיחקו בכל 24 המחזורים, ועוד שניים (בהם מחרז) פספסו רק משחק אחד. יציבות שאין באף קבוצה אחרת, שהפכה את לסטר לקבוצה שהכי קשה לנצח. 


המסר ברור, אבל אולי זו רק הבלחה? (Gettyimages)

5) המסר לכל הקבוצות

האם לסטר תזכה באליפות? מצד אחד יש סיבה להאמין: ב-11 העונות האחרונות הקבוצה שהגיעה לפברואר במקום הראשון סיימה כאלופה. ללסטר נותרו רק 14 מחזורי ליגה עד סיום העונה, בעוד למנצ'סטר סיטי יש משחקים בארבע מסגרות ולטוטנהאם ולארסנל משחקים בשלוש מסגרות. מצד שני, ללסטר נותרו עוד משחקי חוץ אצל מנצ'סטר סיטי, ארסנל, מנצ'סטר יונייטד וצ'לסי.

זו העונה המשוגעת אי פעם בפרמייר-ליג. אי אפשר לנבא כלום. רק דבר אחד בטוח: הכסף הגדול ימשיך לזרום לקבוצות הליגה האנגלית בזכות הסכם זכויות השידור החדש (5.1 מיליארד פאונד לשלוש העונות הבאות), ולסטר היא מודל לחיקוי עבור כל הקבוצות הבינוניות והקטנות לשאוף הכי גבוה שאפשר ולא לפחד מהמועדונים הגדולים והעשירים.

עוד באותו נושא: מגזין

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי