Sport1 Banner

אהב את הג'ורדיס ונאהב: סיפורו של סרניצ'ק

לא עישן
לא עישן | צילום: Gettyimages

השוער הצ'כי זכה לתהילה בצפון אנגליה ואף סגר מעגל. בגיל 47 לבו נדם

(גודל טקסט)

ביום שלישי האחרון פעם לבו של פאבל סרניצ'ק בפעם האחרונה. שוער העבר האגדי בדיוק שב לעיר הולדתו אוסטרבה לאחר ביקור בעיר ניוקאסל בה הפך לאגדה, ביקור במהלכו קידם את האוטוביוגרפיה שלו: "פאבל הוא ג'ורדי". סרניצ'ק שב הביתה, יצא לריצה במהלכה נדם ליבו. הוא נכנס לתרדמת בת תשעה ימים ולאחר שהובן כי נגרם למוחו נזק בלתי הפיך הסכימה משפחתו לנתקו ממכונות ההנשמה כשהוא בן 47 בלבד.

 

 

כאשר החל לשחק כדורגל ב-1990 בבאניק אוסטרבה, סרניצ'ק מעולם לא העלה על דעתו שיעמוד בין הקורות עד גיל 39. שנה מאוחר יותר, כשהיה בן 23, הוחתם בשורותיה של ניוקאסל תמורת 350 אלף ליש"ט, והחל במסע שייצרב לעד בליבם של כל אוהדי המגפייס.

 

ההתחלה בצפון אנגליה לא הייתה קלה עבור בנו של חוטב העצים, שגדל תחת המשטר הקומוניסטי של ברית המועצות, התקשה עם השפה האנגלית ועם המשחק בליגה האנגלית שהתבסס על הגבהות. עד מהרה ותחת הדרכתו של מיודענו אוסי ארדילס ולאחר מכן קווין קיגן, ביסס סרניצ'ק את מעמדו כשוער הבכיר בסיינט ג'יימס פארק וסייע לג'ורדיס לפרמייר ליג. החיבור שלו לקבוצה ולאוהדים התבטא בחולצה שלבש מתחת לאפודת השוער במשחק האחרון באותה עונה, בה נכתב הכיתוב שילווה אותו לאורך כל חייו: Pavel is a Geordie.

 

 

סרנצי'ק זכור בעיקר כשוער הראשון של ניוקאסל במהלך שנות ה-90, במהלכם היו המגפייס אחת הקבוצות החזקות בליגה האנגלית ואף כמעט זכו באליפות בעונת 1995/96. בעונה זו, כמו גם במספר עונות אחרות, התחרה השוער הצ'כי על אפודת השוער עם שאקה היסלופ, אולם בניגוד לוער הטרינידדי סרניצ'ק נגע בלב האוהדים, שיחק הרבה וב-1998 זכה להפוך לשחקן הזר בעל מספר ההופעות הגדולות ביותר במדי הטונס (150), כאשר הוא עוקף בדרך את צמד האחים האגדי ג'ורג' וטד רובלדו מצ'ילה.

 

ב-1998 החל השוער שהתנשא לגובה של 1.87 מטר בנדודים, שכללו שיבה לאוסטרבה, משחקים בליגה האיטלקית, הפורטוגלית וגם בקבוצות אחרות באנגליה. כששיחק בברשיה נפצע מזיקוק שהושלך מהקהל וגרם לפיצוץ המשחק ולאחר שלוש עונות בביירה-מאר מחצי האי האיברי השלים מעגל וריגש מחדש את הקהל היושב בסנט. ג'יימס פארק, כאשר שב לניוקאסל בעונת 2006/07 על תקן של שוער שלישי מאחורי שי גיבן וסטיב הארפר, שידע לספר כי התקדם רבות מקצועית בזכות התמיכה וההדרכה של הצ'כי. סרניצ'ק זכה לשחק שני משחקים במדי הטונס לפני שתלה את הכפפות באופן סופי.

 

סרניצ'ק זכה לשחק שני משחקים בקדנציה האחרונה שלו בניוקאסל (gettyimages)

 

בזירה הבינלאומית, סרניצ'ק לבש את מדי נבחרת צ'כיה 49 פעמים. לאחר שהיה מחליפו של פטר קובה ביורו 1996 בו הגיעו הצ'כים עד הגמר אך הפסידו משער זהב אכזרי של אוליבר בירהוף, הוא הפך לשוער הראשון ביורו 2000. השוער האגדי פרש מהנבחרת לאחר הכישלון להעפיל למונדיאל 2002.

 

לאחר שפרש ממשחק פעיל הקים שוער העבר את בית הספר ע"ש פאבל סרניצ'ק, שאליו הגיעו שחקנים צעירים מכל העולם בכדי ללמוד משיטות האימון. במקביל, אף שימש כמאמן השוערים של ספרטה פראג עד למותו.

 

בניוקאסל יודעים לספר על אדם שהיה אישיות ומעולם לא שידר קרירות או ניכור. להיפך, סרניצ'ק התחבר במהירות לקהילה המקומית ואף בחר את מקום מגוריו בגוספורט, ליבה של העיר. בזמנו החופשי הירבה השוער לשחק כדורגל עם בנו בפארק שבמרכז העיר ואף  נהג לצפות במשחקי קבוצות הילדים של המועדון, במהלכם מחא כפיים בספונטניות עם הקהל של המגפייס וסייע להלהיב אותם.

 

הכי הרבה הופעות בניוקאסל לשחקן זר. סרניצ'ק בפעולה (gettyimages)

 

שחקני הג'ורדיס ששיחקו איתו ספדו לו לאחר ההלם שבמותו. רוברט לי, קשר הקבוצה האגדי, סיפר בגארדיאן הבריטי: "פאבל היה שוער חסון, אך חשוב מכך היה אחד האנשים הכי נחמדים שזכיתי להכיר. הוא היה נשוי באושר, לא עישן, לא שתה, אבל התאמן קשה מאוד. מעולם לא ראיתי אותו כועס, הוא אהב את הג'ורדיס והג'ורדיס אהבו אותו חזרה".

 

גאבין פיקוק שהיה חלק מחוליית ההגנה של ניוקאסל באותן שנים צייץ: "אי אפשר לתאר במילים את העצב על האובדן של חברי לחדר פאבל סרניצ'ק". אחד מכוכבי ניוקאסל בכל הזמנים, אלן שירר שכיכב בחוד ההתקפה אמר: "כל כך עצוב לאבד את חברי, מחשבותי עם משפחתו". דייויד ז'ינולה, שהיה גם הוא חלק מהקבוצה האגדית של שנות ה-90, צייץ: "כל כך מצטער לשמוע על חברי הטוב לקבוצה פאבל סרניצ'ק. כולנו נתגעגע אליך פאבל".

 

 

אוהדי ניוקאסל לא שכחו את הצ'כי החביב ועודדו אותו במחצית המשחק מול אברטון, אותם שירים הוקלטו והושמעו לסרנצ'ק במהלך התרדמת שממנה סבל בכדי לסייע לו להתעורר ממנה, אך הדברים לא צלחו. בדקה ה-47 של המשחק נגד ארסנל (16:50, שידור ישיר בספורט2) יעודדו האוהדים לזכרו במשך דקה, לזכר הגיל הצעיר ממנו נפרד מהעולם.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי