Sport1 Banner

מאסטרו, זה שלך: מסי כדורגלן השנה

| צילום: Gettyimages

התרומה הישירה לכל אחד מהתארים, הקאמבק והמעמד. לוינטל מצדיע

(גודל טקסט)

קצת מוזר לבחור, בלי היסוס של ממש, בליונל מסי לכדורגלן השנה 2015. הרי יש שני טיעונים כבדים נגדו: נבחרת ארגנטינה שלו נכנעה לצ'ילה בגמר הקופה אמריקה ופספסה הזדמנות פז לזכיה בתואר ראשון מאז 1993; וברצלונה המעולה הוכיחה לראשונה חוסר תלות בכוכב הגדול שלה, והדוגמה הניצחת לכך היא הקלאסיקו האחרון, כשמחצה את מדריד מבלי להזדקק לפרעוש (שעלה מהספסל בגארבג' טיים).

 

אז למה מסי שחקן השנה בעולם? כי הוא מנצח על התזמורת ההתקפית הכבירה ביותר ביקום, כי הוא הצלע הגדולה והמשמעותית ביותר במשולש ההתקפי הפורה (וכנראה גם האיכותי) בהיסטוריה לצד ניימאר ולואיס סוארס. כי ליונל מסי היה הכוכב הראשי בעונה היסטורית (נוספת) של בארסה, שכללה זכיה בחמישה תארים. והנה חמש הסיבות לגדולתו של מסי ב-2015:

 

משולש התקפי נדיר ביכולתו (gettyimages)

 

1. ווינר

כך כתב העיתונאי הקטלוני סנטי נולה: "הקבוצה הטובה בעולם היא בארסה עם מסי, והקבוצה השניה הכי טובה בעולם היא בארסה בלי מסי". אבל דווקא כשניימאר וסוארס פורחים ורקיטיץ', בוסקטס ואינייסטה מלהטטים ובארסה נראית נפלא גם בלי הכוכב שלה, בואו ניזכר בתרומתו הישירה לזכיה בתארים של מסי, שחקן גדול שמכריע משחקים גדולים.

 

אליפות: שנה אחרי שאתלטיקו מדריד חגגה אליפות בקאמפ נואו, בארסה ענתה עם הבטחת הזכיה במחזור הלפני-אחרון בקלדרון. הגנת הברזל של אתלטיקו החזיקה את בארסה על 0:0 עד לדקה ה-65. מסי הבין שהדרך היחידה לפרוץ את הצפיפות היא לקחת את הכדור מחוץ לרחבה ולהתחיל מהלך מבריק. אז הוא בא אחורה לקבל את הכדור, השלים דאבל פאס עם פדרו, ותוך שניות השתלט על הכדור נפלא, סידר לעצמו זווית בעיטה והשחיל בדיוק של מנתח את הכדור, בין כל שחקני אתלטיקו, לפינה הרחוקה.  הגמד הגאון כבר כבש בשישה משבעת המחזורים שהובילו למשחק הזה (8 שערים ו-3 בישולים במשחקים האלה), וגם יצא הווינר הגדול במשחק המכריע. שער האליפות.

 

דיוק של מנתח עם כדור. מסי חוגג את השער נגד אתלטיקו (gettyimages)

 

גמר גביע המלך: השער האישי היפה ביותר של מסי הגיע במעמד היוקרתי. כרגיל זה קרה במצב של 0:0, "כשהכסף על השולחן".  בדקה ה-20 הוא קיבל כדור באיזור בלתי מסוכן בעליל – באגף, קרוב לקו חצי המגרש. הפעיל מבערים, השאיר ארבעה שחקנים של בילבאו מאחוריו וירה חץ מדויק לרשת. צמד בניצחון 1:3 והנפה.

 

ליגת האלופות: את ההצגה הגדולה של השנה מסי נתן בחצי הגמר מול באיירן (והדהים גם בשמינית מול סיטי), הגמר מול יובנטוס דווקא היה חותמת לגדולתה של בארסה כקבוצה, מעצם כך שמסי לא כבש. טוב, אמנם הוא לא הכניע את בופון באותו ערב בברלין, אבל המהלך שלו הכריע את המשחק. בשוויון 1:1, מסי פרץ 30 מטר עם הכדור, השכיב את ברצאלי וירה מחוץ לרחבה. הכדור סחט הצלה גרועה מבופון ישר לרגליים של סוארס, שכבש. בהוקי קרח מחשיבים (בצדק) מהלך כזה כבישול.

 

הסופרקאפ האירופאי: 4:5 בלתי נשכח לבארסה על סביליה, כשמסי הופך פיגור מוקדם ליתרון בשני שערים מבעיטות חופשיות. עמוק בתוך ההארכה, בדקה ה-115, 4:4 על לוח התוצאות. כדור חופשי לבארסה על סף הרחבה. מסי בועט, הכדור פוגע ביד של שחקן סביליה, בזמן ששאר שחקני בארסה דורשים מהשופט לשרוק לפנדל, הפרעוש בועט את הריבאונד, סוחט הדיפה מהשוער שהופכת לשער קל של פדרו. עוד "בישול הוקי".

 

תצוגה של בעיטות חופשיות. מסי בסופרקאפ (gettyimages)

 

גביע העולם למועדונים: אחרי שהתאושש מפציעה בת חודשיים, ואחרי שהיה בספק לגמר בגלל בעיה בכליות, מסי עולה בהרכב בגמר מול ריבר פלייט (0:3) וכובש כהרגלו את השער הראשון והחשוב. הפרעוש מתעלם מהצפיפות ומשתלט על הכדור ברחבה, מייצר לעצמו מעט שטח ודוחק מהאוויר לפינה. אמן.

 

2. הרגע של השנה

זה היה מפגש היסטורי. פפ גווארדיולה, הארכיטקט של בארסה הגדולה שהוביל אותה ל-14 תארים בארבע עונות, חזר לקאמפ נואו עם המכונה המשומנת הנוכחית שלו – באיירן מינכן. שתי הקבוצות הטובות באירופה, לדעת רבים, נפגשו בחצי הגמר. עד לדקה ה-77 מנואל נוייר החזיק את בארסה על 0:0. ואז הגיע מסי ומשום מקום הפציץ לרשת מחוץ לרחבה. אחרי פחות משלוש דקות הגיע אותו רגע בלתי נשכח, ה-רגע של השנה: מסי עשה צחוק מאחד הבלמים הטובים בעולם, ג'רום בואטנג, שנפל מההטעיה (והפך לבדיחת טוויטר). הפרעוש הקפיץ בעורמה עם רגלו הימנית מעל השוער הטוב בעולם לרשת.

 

 

לקינוח מסי הזכיר איזה מוסר ענק הוא כשהשאיר את ניימאר לבדו כדי לנעוץ את השלישי. 0:3 מוחץ על שחקני אלופת העולם גרמניה, שכאילו בא להזכיר לכולם: "אני הגדול מכולם. ועם כל הכבוד לך פפ, הגעת להישגים בעיקר בזכותי".

 

באותו משחק מול באיירן מסי סגר חשבון עם בואטנג, נוייר ושאר שחקני נבחרת גרמניה, ש-10 חודשים לפני כן חגגו על חשבונו במרקאנה. ובכלל הדבר המרגש ביותר בשנה הזו של מסי היה הקאמבק שלו.

 

3. עוף החול

מה שמבדיל את הגדולים בהיסטוריה של הספורט מהיתר הוא היכולת להתמודד עם קשיים ולהתאושש מהם. היכולת לקום אחרי שנופלים ולהתרומם כעוף החול כדי לשקם את המוניטין ולהפגין את הגדוּלה. מוחמד עלי הושעה בשיא הקריירה שלו לשלוש שנים וחצי אחרי סירובו להתגייס לצבא האמריקאי במלחמת וייטנאם, וחזר כל הדרך להיות אלוף ענק. מייקל ג'ורדן התגבר על פציעה נוראית לפני שזכה בשלוש האליפות הראשונות עם שיקגו בולס, ואז פרש לשנתיים כדי לנסות מזלו בבייסבול, רק כדי לחזור ומיד לטרוף עוד שלוש טבעות.

 

אז מה עבר על מסי ב-2013 ובעיקר ב-2014? כריסטיאנו רונאלדו קטף את פרס שחקן השנה בעולם, מסי הסתבך בפרשיית העלמות מס; לעגו לו כשזכה בתואר השחקן המצטיין במונדיאל, פרס שלא הגיע לו; הוא סבל מפציעות בשריר הירך האחורי ונעדר תקופות ממושכות; הוא נכשל במשחקים גדולים עם בארסה; אתלטיקו שיתקה אותו בכל מפגש בעונת 2013/14, כולל ברבע גמר ליגת האלופות; בגמר הגביע ריאל עצרה אותו.

 

הפרעוש נראה כבוי וטענו שהוא לא רץ ולא מתאמץ. המספרים שלו היו בירידה ונדמה היה שהארגנטיני קורס תחת העומס העצום שמופעל עליו. בנוסף, היו דיווחים שהוא לא מאושר בבארסה, דורש בתקיפות שיפור בחוזהו וכועס שההנהלה לא רכשה את קון אגוארו. ואם זה לא מספיק, מסי הואשם בכך שהוא הביא למינוי חבר משפחתו, טאטה מרטינו, למאמנה הכושל של ברצלונה.

 

היו דיווחים שהוא היה כבוי. אז היו (gettyimages)

 

עכשיו זה נראה כמו פרה-היסטוריה, אבל רק בינואר השנה אירע משבר רציני בבארסה. כולם כבר הספידו את לואיס אנריקה והכותרות דיברו על קרע בינו לבין מסי. וראו איזה פלא,  מאז הם המריאו יחד להצלחות כבירות. ואיך נחתמה 2015? אחרי פציעה בת חודשיים, הוא שוב חזר חד ומלהטט מתמיד, וקינח עם הבאת גביע העולם למועדונים לקטלוניה.

 

המספרים של מסי, ושל אף אחד, כבר לא יהיו כפי שהיו ב-2011 (79 שערים) וב-2012 (91), אבל הוא עדיין הגדול מכולם. זו הייתה שנת הקאמבק המוחצת של הכוכב. השיקום הושלם. איך בכלל אפשר לטעון שהגמד הענק הזה נמצא "מעבר לשיאו" כשרואים את השערים והמבצעים המדהימים שלו השנה?

 

4. מכירים בגדולתו

אם אתה שחקן יריב, קל להפסיד למסי. אחר כך תספר בתקשורת שהפסדת לשחקן הטוב בעולם, ולכן זו לא מבוכה גדולה. בגומלין שמינית גמר האלופות נגד סיטי הוא נתן הצגה טכנית מדהימה ובמהלך כדרוריו העביר למילנר ולפרננדיניו את הכדור בין הרגליים. גווארדיולה, שישב ביציע, תפס את הראש. יא יא טורה סיפר: "בכל פעם שמסי עבר לידי עם הכדור, צרחתי בתוכי 'בבקשה אל תעביר לי בין הרגליים'. פחדתי שהוא יביך אותי לעיני משפחתי ביציע".

 

פחד ממבוכה מול עיני המשפחה. טורה לא מצליח לעצור את הפרעוש (gettyimages)

 

אחד אחד הם נופלים, אחרוני המבקרים והספקנים. ז'וזה מוריניו, שבעבר לעג למסי על "כישורי התיאטרון" שלו ונודע ביריבותו העזה לבארסה, הודה שמסי ראוי לתואר שחקן השנה.

 

באביב האחרון אמר מוריניו: "יש קבוצה, ויש קבוצה עם מסי, שזה סיפור אחר". המאמן הפורטוגלי (שכמובן חיפש דרך לעקוץ את גווארדיולה) הזכיר שמסי כיכב תחת כל מאמן בבארסה, מרייקארד ועד לואיס אנריקה, והוסיף: "אם יום אחד אנטוניו כלשהו יאמן את בארסה, אז גם הוא יגיע לגמר האלופות עם מסי. הבחור הזה משנה הכל. למישהו יש ספק שאם מסי היה משחק בסיטי, בארסנל, ביונייטד או בצ'לסי הן היו יכולות לזכות בליגת האלופות?".

 

מוריניו המשיך להשתפך: "כשאתה צופה במסי אתה נהנה כל כך, שאתה לא חושב על כך שאתה לא באיצטדיון, אתה רק חושב על מה שהוא עושה. בכל פעם לפני שהתמודדתי נגד מסי, ביליתי שעות בניסיונות ללמוד אותו ולחשוב איך לעצור אותו. לפעמים הצלחנו ולפעמים לא. בלתי אפשרי לשמור אותו באחד על אחד, ובמסגרת קבוצתית אתה גם לא יכול לעצור אותו, רק אולי להקשות עליו".

 

5. הממד ההיסטורי

מה שבאמת חשוב זה לומר תודה בכל רגע שיש לנו זכות לצפות בכדורגלן האגדי הזה משחק לעינינו. אז נכון, הוא לא סחב את ארגנטינה לזכיה במונדיאל ולא הוביל מועדון בינוני לגדולה כפי שעשה מראדונה. הוא בסך הכל הפך את ברצלונה למועדון הפופולרי ביותר באירופה ובעולם כולו בעידן בו מועדוני כדורגל הפכו לתאגידי ענק ששווים מיליארדים.

 

הוא בסך הכל שיאן הכיבושים והבישולים בכל הזמנים בליגה הספרדית, שיאן הכיבושים של ברצלונה הגדולה וחמש פעמים – יותר מכל שחקן אחר – היה מלך השערים של ליגת האלופות. בגיל 28 הוא מתקרב ל-500 שערים בקריירה, לא כולל בישולים כמובן. יש לו את שיאי הכיבושים בעונה (50 בליגה ו-73 בכל המסגרות) ובשנה קלנדרית (91), הוא כבש פעם 19 מחזורים ברציפות, הוא שיאן הכיבושים בגביע העולם למועדונים (הבקיע בשלושה גמרים) וגם הרשית בשני גמרי האלופות. חוץ מזה, הוא שיאן הכיבושים ההיסטורי בקלאסיקו (21).

 

מנפץ כל שיא אפשרי (gettyimages)

 

מסי יזכה בצדק בפעם החמישית (והראשונה מאז 2012) בתואר שחקן השנה בעולם, עם 52 שערים ו-26 בישולים ב-61 הופעות ב-2015 בקבוצתו ובנבחרת. בהזדמנות זו גם אפשר כבר להכריז עליו כשחקן העשור, ואתם יודעים מה – מי שמתכוון לחיות עוד 90 שנה, רשאי להמר עליו כשחקן המאה.

 

רק תציצו ברשימות השיאים שלו בברצלונה, בליגה הספרדית ובכדורגל האירופאי. תיזכרו שכל אלה הגיעו לצד זכיה סיטונאית בתארים, ואז תוסיפו לזה את הסטייל, יכולת הכדרור, ההטעיות, העובדה שמרוב שהוא כובש שערים בכמות היסטורית, אפילו לא מדברים על יכולת המסירה הפנומנלית שלו. מעולם לא היה שחקן ששילב בכזו שלמות בין יעילות לסגנון ולאיכות. מסי הוא המלך של ברצלונה בתקופה הטובה בתולדותיה. אלוהים נגע בו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי