Sport1 Banner

שחטאר מפנימה שזו אולי הזדמנות אחרונה לזכות

ינסו לעצור את ההגמוניה הספרדית
ינסו לעצור את ההגמוניה הספרדית | צילום: Gettyimages

הנשיא מפסיד מיליונים, לארח בדונייצק הם לא יכולים עקב מלחמה. קריסת האימפריה

(גודל טקסט)

המשחק של שחטאר דונייצק בחצי גמר הליגה האירופית עם הזוכה בשנתיים האחרונות, סביליה, עשוי להיות לצערם של האוקראינים אולי ההזדמנות האחרונה שלהם בשנים הקרובות להגיע להישג משמעותי בזירה הבינלאומית.

 

זה לא רק המצב הכלכלי בתוספת למלחמת האזרחים שנמשכת במחוז דונייצק, אלא כל הכדורגל האוקראיני עובר תקופה קשה. מתחילת 2014 לא פחות מארבע קבוצות בליגה הבכירה הודיעו על פירוק. שתיים מתוכן מסיבות פוליטיות: חצי האי קרים סופח לרוסיה ומועדונים מסימפרופול (אלופת אוקראינה הראשונה ב-1992) וסבאסטופול לא יכולים להשתתף יותר בליגה האוקראינית. שני המועדונים הנוספים, מטאלורג דונייצק (בה שיחקו בעשור הקודם יא יא טורה וג'ורדי קרויף) וארסנל קייב, התפרקו מסיבות כלכליות.

 

 

הליגה האוקראינית מונה כיום 14 קבוצות בלבד, נתון זעום למדינה בת 50 מיליון תושבים, והבעיות הפיננסיות עשויות להוריד את המספר הזה עוד יותר. הפיינליסטית של הליגה האירופית אשתקד, דניפרו דניפרופטרובסק, איבדה חצי מהסגל שלה בגלל חוסר יכולת לעמוד בתשלום המשכורות (אחד השחקנים הוא יבהן קונופליאנקה, שיעלה היום על כר הדשא בשורות סביליה).

 

קונופליאנקה. הערב הוא ינסה להרוס לשחטאר (Gettyimages)

 

מטאליסט חארקוב, שגם היא שיחקה באירופה בקביעות בשנים האחרונות, בסיטואציה קשה עוד יותר וחוב הקבוצה לשחקנים ולספקים שונים עומד היום על 25 מיליון דולר. גם במועדונים הנוספים המצב גרוע ורק שתי קבוצות הדגל של הכדורגל האוקראיני, דינמו קייב ושחטאר, עדיין עומדות חזק על הרגליים. השאלה היא אם זה יימשך לאורך זמן.

 

בעקבות המלחמה במזרח אוקראינה שחטאר נאלצה לנדוד לעיר לבוב שממוקמת במארב המדינה, צמוד לגבול עם פולין, ורחוקה כאלף קילומטר מדונייצק. את משחקי הבית הקבוצה משחקת ב"ארנה לבוב" החדיש שנבנה במיוחד ליורו 2012, אבל אם במפעלים האירופיים האצטדיון מתמלא מפה לפה, בליגה המקומית הממוצע עומד על פחות מ-5,000 צופים למשחק. הבדל עצום ממה ששחטאר התרגלה לראות במגרש הביתי בדונייצק, כש-27,000 אלף מנויים הגיעו למשחקיה מדי שבוע. כיום "דונבאס ארנה", שלמרות הקרבות הקשים שהתנהלו באזור לא נפגע, משמש לנקודת חלוקה סיוע הומניטרי לתושבי העיר.

 

"דונבאס ארנה". אצטדיון שמשמש לסיוע הומינטרי (Gettyimages)

 

אבל לא רק הירידה בהכנסות ממכירת הכרטיסים פגעה קשות במועדון. נשיא שחטאר, רינאט אחמטוב, מפסיד מיליוני דולרים כל חודש בעקבות קריסת העסקים באזור מוכה מלחמה והגבלות של הממשלה האוקראינית על פעילות עסקית עם רוסיה. אחמטוב עדיין נחשב לאיש העשיר ביותר במדינה, אבל מכירה סיטונאית של כוכבי הקבוצה בשנה האחרונה מלמדת על הבעיה בתזרים המזומנים.

 

דוגלס קוסטה ולואיז אדריאנו עזבו בקיץ האחרון תמורת כ-40 מיליון יורו ביחד, אלכס טשיירה עבר לסין בחלון ההעברות בינואר בסכום של 50 מיליון יורו, שיא עבור הכדורגל האוקראיני והאסייתי. זה נכון שגם בעבר שחטאר מכרה את כוכביה לקבוצות גדולות יותר בכסף רב (וויליאן, פרננדיניו, מיקיטריאן ועוד), אבל תמיד ידעה גם להביא כישרונות צעירים חדשים מברזיל או מהליגה המקומית. הפעם הסיפור שונה לגמרי – מירצ'ה לוצ'סקו הסתפק בהחזרת שחקנים מהשאלות ולא הוציא סנט אחד על הרכש.

 

התוצאות הראשונות של פסיביות בשוק ההעברות הגיעו בזירה המקומית. היריבה השנואה, דינמו קייב, הבטיחה בסוף השבוע האחרון את האליפות בפעם השנייה ברציפות, לאחר חמש שנים של דומיננטיות מוחלטת של שחטאר. עם זאת לכתומים עדיין יש סגל חזק, המורכב משחקני נבחרת אוקראינה וקרואטיה, מספר דרום אמריקאים מוכשרים ומאמן ותיק על הקווים שכבר זכה בעבר בתואר אירופי עם המועדון.

 

לוצ'סקו. התבסס על השאלות והעברות חופשיות (Gettyimages)

 

ב-2008/09 החבורה של מירצ'ה לוצ'סקו זכתה במהדורה האחרונה של גביע אופ"א, כאשר גברה 1:2 על ורדר ברמן בגמר. מאז הקבוצות מחצי האי האיברי שולטות במפעל: אתלטיקו מדריד (פעמיים), פורטו וסביליה (גם פעמיים) הניפו את הגביע בחמש השנים האחרונות – כך שהערב תעלה שחטאר מלאת מוטיבציה לשבור את ההגמוניה הזאת ולעשות צעד משמעותי בדרך לגמר. קודם כל בשביל העיר שממנה היא מגיעה, עיר של פועלים פשוטים שרוב תושביה עובדים בתעשיית הפחם (מכאן מגיע שם הקבוצה, שחטאר – כורה פחם באוקראינית), עיר שעברה מלחמת אזרחים קשה ומנסה להיבנות מחדש.

 

בנוסף לכך, השחקנים של שחטאר, בוודאי, ירצו לצוד את עיניהם של הסקאוטים של הקבוצות האירופאיות הבכירות. הליגה האוקראינית תתקשה למשוך לשורותיה שחקנים איכותיים בשנים הקרובות והרמה עשויה לרדת בצורה דרסטית. לכן המעבר של כוכבי הליגה לאירופה נראה בלתי נמנע.

 

מנגד, סביליה רוצה לעשות היסטוריה ולזכות בליגה האירופית שנה שלישית ברציפות וחמישית בעשור האחרון. האנדלוסים במקום השביעי בליגה וכבר איבדו את הסיכוי לסיים בין ארבע הראשונות, לכן רק הזכייה במפעל תקנה להם מקום בליגת האלופות בעונה הבאה. כך או כך, קרב מרתק צפוי לנו הערב ב"ארנה לבוב". אל תחמיצו!

 

שחטאר חוגגת. קודם כל בשביל פועלי העיר (Gettyimages)

עוד באותו נושא:

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי