Sport1 Banner

להציל את הספינה הטובעת: סלובן ליברץ מנסה להשתקם

ליברץ בימי השיא. רוב הסגל הספיק להתחלף
ליברץ בימי השיא. רוב הסגל הספיק להתחלף | צילום: Gettyimages

יריבתה של ק"ש הייתה קבוצה מלהיבה - ואז נגמר לה הכסף (19:55 בספ'HD1)

(גודל טקסט)

קריית שמונה תופסת את סלובן ליברץ בעיתוי לא רע מבחינתה. עד לא מכבר היא הייתה אחת הקבוצות הטובות ביותר בצ'כיה, עם סגנון התקפי מובהק, בטחון עצמי והמון רעב להצלחה במסגרת האירופית. היא זכתה בשלוש אליפויות, חלמה על העפלה לליגת האלופות ותמיד היתה בצמרת הגבוהה. אלא שאז נגמר לה הכסף.

 

הבעלים החליטו להקטין את התקציב, למכור את השחקנים ולצמצם את הציפיות למינימום. כתוצאה מכך, העונה שעברה הייתה הגרועה ביותר בתולדות ליברץ מאז התפרקות צ'כוסלובקיה לפני יותר משני עשורים, גם אם היא זכתה באורח פלא בגביע.

 

 

בעונת 2011/12 הייתה ליברץ הלהיט הגדול של צ'כיה. היא נתנה פייט לפלזן שזכתה באליפות בכורה שנה קודם לכן, ואף התעלתה עליה בדרך לכתר. המאמן יארוסלאב שילהאבי הוא אחת הדמויות המוערכות ביותר בכדורגל המקומי. אמנם מעטים שמעו עליו מחוץ לגבולות צ'כיה, אך הוא היה עוזרו ושותפו של קארל ברוקנר האגדי, שאימן את הנבחרת, בין היתר כאשר העפילה לחצי גמר יורו 2004. שילהאבי, שנולד בפלזן, החל בה את הקריירה, ואף אימן אותה, לקח על עצמו את המשימה לעצור את תנופתה, והצליח במידה לא מבוטלת. ליברץ שיחקה כדורגל משוחרר, והפכה לכוח משמעותי גם בליגה האירופית.

 

רק לפני שנתיים הייתה ליברץ בין 32 האחרונות בליגה האירופית, אחרי שהעיפה את ציריך ואת אודינזה במוקדמות והצטיינה גם בשלב הבתים כולל שתי תוצאות תיקו מול סביליה. היא לא הייתה רחוקה להדיח גם את אלקמאר, ושחקניה מיררו בבכי אחרי שריקת הסיום, כאשר החמיצו הזדמנויות נוחות לכבוש את השער הנוסף בהולנד שהיה מעלה אותם לשמינית הגמר.

 

אוהדי ליברץ. לפחות הם נשארו אופטימיים (Gettyimages)

 

ואולם, בתחילת 2014 התבשר שילהאבי שהפרויקט שלו עומד בפני קריסה. המועדון שינה כיוון והמאמן הבין שאין לו ברירה אלא לעזוב. הוא חתם בשורות היריבה האזורית המושבעת יאבלונץ והצעיד אותה מיד לצמרת הגבוהה – היא סיימה במקום השלישי בעונה החולפת, ועשויה להיות טובה אפילו יותר העונה, אולי בדרך לקרב על האליפות מול פלזן וספרטה פראג. מנגד, ליברץ חוותה עונה מסוייטת, ובשלב מסוים נראתה בדרך לירידה ליגה סנסציונית.

 

אחרי עזיבות רבות, החל המאמן החדש סמואל סלובאק את העונה ברגל שמאל. הוא פוטר בדצמבר, והוחלט למנות במקומו צמד מאמנים שווי זכויות. אלתורים מסוג זה לא עובדים בדרך כלל והנסיון התברר כמגוחך במיוחד בליברץ. יוזף צ'אפלר, שהוביל את הקבוצה לאליפות ב-2002, איבד את הטאץ' מאז. האיש שעבד לצידו, ייז'י קוטרבה, התרכז בעיקר בראיונות לתקשורת.

 

הקבוצה לא תפקדה, 2015 החלה עם נקודה ב-5 משחקים והדרדרות מתחת לקו האדום. אז בוצע שינוי נוסף על הספסל – דויד ואברושקה נקרא לדגל כדי להציל את הספינה הטובעת. הוא עשה זאת בקושי, אבל אז הגיע הרגע הגדול בחייו.

 

בגמר הגביע מול יאבלונץ, הדרבי האולטימטיבי של צפון צ'כיה, אפשר היה לחתוך את המתח בסכין. הפייבוריטית הייתה טובה יותר והובילה, אבל ליברץ השוותה ל-1:1 בדקה ה-86 בזכות מארק באקוש, הרכש הטרי מפלזן, ניצחה בפנדלים והצילה את העונה. במקום פיאסקו מהדהד רשמה הקבוצה את אחד ההישגים החשובים בהיסטוריה.

 

 

כעת, אחרי הדרמה הגדולה בכל החזיתות, היא בונה את עצמה מחדש ואיש לא יודע לאן מועדות פניה בעונה החדשה. ואברושקה עזב לטובת משרה טובה יותר בטפליצה, וכך קיבלה הקבוצה מאמן שישי תוך קצת יותר משנה. יינדריך טרפישובסקי בן ה-39 הגיע אחרי תקופה מרתקת בקבוצת ז'יז'קוב מהליגה השנייה, אותה כמעט הצעיד לעליה למרות מצב כלכלי בלתי אפשרי שהביא לבסוף לפשיטת רגל. הוא נחשב לאחד המאמנים העולים המעניינים בכדורגל הצ'כי, אך חסר ניסיון בליגה הבכירה, קל וחומר בזירה הבינלאומית, בדיוק כמו סאלח חסארמה.

 

אז הסגל לא מזכיר את ההצלחות מלפני שנתיים, אבל האוהדים אופטימיים. המפגשים מול קריית שמונה עשויים לתת להם אינדיקציה לגבי המשך דרכה של ליברץ, והם לא בונים על עונה אירופית מוצלחת. מבחינתם, חזרה לחלק העליון של הטבלה תיחשב להישג משמעותי.

 

בקיצור, ליברץ שהייתה עד לא מכבר סוג של פלזן, חלשה בגרסתה הנוכחית באופן משמעותי מאוד. זו הזדמנות נהדרת מבחינת חסארמה לפתוח את העונה עם הישג אירופי, אך גם ליברץ מרגישה אותו דבר בדיוק.

עוד באותו נושא: סלאח חסארמה, סלובן ליברץ

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי