Sport1 Banner

משחקן שולי לבאנקר של טוטנהאם

הבאנקר של טוטנהאם. דמבלה
הבאנקר של טוטנהאם. דמבלה | צילום: Gettyimages

אחרי שורה של עונות מאכזבות, הבלגי נראה העונה כמו יאיא טורה

(גודל טקסט)

אולי לא ידעתם, אבל שמו המלא הוא מוסא סידי יאיא דמבלה – וזה ממש מתאים. הקשר של טוטנהאם הוא ה"יאיא" החדש של הפרמייר-ליג. בעוד יאיא טורה מתקרב לסיום עונתו האחרונה באנגליה, דמבלה חווה את התקופה הטובה ביותר בקריירה, וקל היה לראות זאת במפגש הישיר ביניהם. יאיא החדש הביס את יאיא הישן שוק על ירך במרכז המגרש כאשר התרנגולים התארחו אצל מנצ'סטר סיטי, ואף יצא עם נצחון 1:2 מתוק, שקירב את טוטנהאם לחלום האליפות.

לקראת הדרבי הגדול מול ארסנל סחב דמבלה פציעה, והאוהדים היו מודאגים מאוד. עד כדי כך מודאגים, שהקראת שמו בהרכב גרר תשואות רמות בווייט הארט ליין. הם ידעו שהסיכוי לנצח את התותחנים גבוה הרבה יותר עם הבלגי, והקשר אכן לא איכזב. אמנם הקרב הדרמטי על צפון לונדון הסתיים ללא הכרעה, אבל דמבלה עשה את המוטל עליו – ועוד איך. במשחק שהתנהל בקצב מסחרר עם איבודי כדור רבים, הבלגי דייק ב-97 אחוזים ממסירותיו, או במילים אחרות שגה פעם אחת בלבד. הוא גם חילץ, דחף, הנהיג והעביר את המשחק מהגנה להתקפה. אם זו תרומתו כאשר הוא לא כשיר לחלוטין, אז השמיים הם הגבול.

קצת קשה להאמין שעד לפני חודשים ספורים תמונת המצב היתה שונה ב-180 מעלות. בעונה שעברה, הראשונה של מאוריסיו פוצ'טינו כמנג'ר טוטנהאם, דמבלה היה שחקן שולי בסגל. הוא ישב בדרך כלל על הספסל, פתח 10 פעמים בלבד בהרכב בליגה, לא עשה כמעט כלום ונראה אדיש. נדמה היה שהוא לא מתאים לסגנון הלחץ של הארגנטיני, והשמועות על עזיבתו הקרובה פורסמו על בסיס כמעט שבועי. 


נראה אדיש בתחילת הדרך (gettyimages)

האכזבה הייתה גדולה לנוכח הפוטנציאל שהיה ברור כשמש. דמבלה, שכיכב כחלוץ שני באלקמאר הנהדרת של לואי ואן חאל שזכתה באליפות הולנד ב-2009, הגיע לאנגליה על תקן עילוי. שנתיים בפולהאם, בהם הוסב לתפקיד קשר, שיכנעו שמדובר בשחקן ברמה העולמית הגבוהה. מרטין יול אמר אז: "מעולם לא ראיתי שליטה כזו בכדור" – וניסיונו של המאמן ההולנדי הרי עצום, כך שמדובר במחמאה נדירה. טוטנהאם היתה צריכה להיאבק מול מנצ'סטר יונייטד על החתמתו ב-2012, תמורת 15 מיליון ליש"ט, והוא יועד מלכתחילה להחליף את לוקה מודריץ' שנמכר לריאל מדריד. 

הבלגי אף עמד במשימה בחודשים הראשונים בווייט הארט ליין, אך עם הזמן הלך ודעך. לס פרדיננד, שעבד כעוזרו של טים שרווד בעונת 2013/14, קבע: "יש לו יכולת אדירה, אבל לא רואים אותה. זה מתסכל, כי הוא לא ממצה את הפוטנציאל". האוהדים איבדו סבלנות, ולא ממש התלוננו כאשר דמבלה נדחק לחלוטין הצידה על ידי פוצ'טינו. והנה לכם – דווקא כאשר איש לא ציפה יותר לדבר, חל המהפך המופלא.

מה גרם לו? אף אחד לא יודע, אבל החל מהמשחק מול ליברפול באוקטובר הגישה של דמבלה עברה מהפכה של ממש. הוא היה מעורב הרבה יותר, החל לדהור עם הכדור קדימה כפי שרק יאיא טורה יודע, והפך תוך שבועות ספורים לדמות מפתח במערך. "אני אוהב לעשות עבודה שחורה וגם לבנות את ההתקפות", הוא אומר – ובאמת מצטיין בשני התחומים. זה אולי עדיין לא בא לידי ביטוי בכיבוש, אך גם שלושה השערים שהבקיע העונה משתווים לכל היבול בשלוש העונות הקודמות גם יחד.

הערב מתארחת טוטנהאם אצל דורטמונד במפגש ענק בשמינית גמר הליגה האירופית, ולפרשנים אין ספק – שיתופו של דמבלה חשוב מאוד כדי להתמודד עם הקישור הנהדר של הגרמנים. וכאן נתקל פוצ'טינו בדילמה לא פשוטה כלל. דמבלה עדיין לא כשיר לגמרי, והמנג'ר זקוק לו מאוד גם במאבקים בליגה. עד כה, הבלגי בקושי שותף בליגה האירופית כדי לקבל מנוחה, והקבוצה הסתדרה בלעדיו. נגד בורוסיה זה יהיה קשה הרבה יותר, והארגנטיני צריך להחליט – האם הוא מסכן את דמבלה, או מעדיף להמר כדי לשפר את הסיכוי לזכות באליפות ראשונה מאז 1961. בהתחשב בעובדה כי התרנגולים פוגשים את אסטון וילה החלשה ביום ראשון, ייתכן כי דמבלה ינוח דווקא בליגה, אך את ההרכבים אנחנו נראה רק שעה לפני שריקת הפתיחה.

פוצ'טינו, יכול להסתדר בלי דמבלה? (gettyimages)

עוד באותו נושא: יאיא טורה, מוסא דמבלה

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי