Sport1 Banner

בזמן שחגגתם: עתידה המעורפל של אלופת אירופה הטרייה

ברצלונה תחגוג גם בעתיד?
ברצלונה תחגוג גם בעתיד? | צילום: Gettyimages

ברסה 2015 היא הטובה בעולם, ולמרות הטרבל, העתיד לא מבשר טובות

(גודל טקסט)

זה היה היום הגדול של ברצלונה. בין אם אלה היו האוהדים שתפסו אתמול את מקומם בשער היציאה מנמל התעופה רק כדי לצלם את שחקני הקבוצה עולים על האוטובוס עם הגביע עם האוזניים הגדולות, או אחרים, שהתגודדו סביב הקאמפ נואו, ממנו יצא מסע החגיגות, או כאלה שהמשיכו לחגוג מול מסכי הענק בפאבים בברצלונה, ברלין ובישראל.

 

"אני מרגיש שהייתי שותף לחלק מהיסטוריה וזה עושה אותי גאה מאוד", אמר חביאר מסצ'ראנו, שהפך שלשום בפעם השנייה לאלוף אירופה. "זה לא היה המשחק הכי טוב שלנו, אבל זה לא ממש חשוב כרגע. זה הזמן לשמוח על גביע חמישי של המועדון", הוסיף.

 

גם חברו של מסצ'ראנו להגנה, ג'רארד פיקה, יצא מגדרו בראיון שהעניק לעיתונאים בתום המשחק. "זה הגביע שהכי משמח אותי, כנראה בגלל שעברו כמה שנים מאז האחרון", אמר הבלם בהתרגשות, "היינו צריכים לעבור בדרך את אלופות איטליה, גרמניה, צרפת ואנגליה, אבל בסופו של דבר אנחנו הטובים ביותר – גם בסגנון המשחק וגם בתוצאות שהשגנו".

 

"הגביע שהכי משמח אותי" ג'רארד פיקה (Gettyimages)

 

מי מספר אחת?

 

השאלה "מי גדולה יותר" – ברצלונה הטרבליסטית של פפ גווארדיולה, שייסדה ב-2009 את מורשת הטיקי-טקה ששלטה באירופה ביד רמה במשך ארבע שנים, או הטרבליסטית הטרייה של לואיס אנריקה – עדיין רחוקה מהכרעה. מי שבוחן זאת על סמך המספרים הסטטיסטיים, יגלה שהקבוצה הנוכחית עדיפה בהרבה. היא ספגה פחות, כבשה יותר, ניצחה יותר והמשולש הקדמי שלה היה קטלני בהרבה.

 

מי שבוחן גדולה לפי הפן ההיסטורי, ודאי ידרוש מברצלונה הנוכחית להוכיח המשכיות כדי להכריע אם יש נביא בעירו. ואם אכן כך, אז האם אנריקה, גם מבלי שהמציא שיטת משחק ייחודית, הוא גווארדיולה של העת החדשה, או שמא דווקא חוסר ההתערבות וחוסר הניסיון לשים את עצמו במרכז הם המפתח לניהול סופרסטארים. כפי שמנסה לעשות בימים אלה מאמן כדורסל ישראלי בקליבלנד.

 

מעטים האנשים שיוכלו לחלוק על כך שברצלונה, לפחות נכון להיום, היא הקבוצה הטובה בעולם. אבל השאלה החשובה באמת היא האם היא גם תהיה כזו בעונה הבאה. בשלב זה, אנריקה טרם הודיע אם בכוונתו לחדש את חוזהו במועדון. אז נכון שגם גווארדיולה בזמנו היה מחדש את החוזה רק בתום העונה ורק לשנה אחת נוספת בכל פעם, אבל התחושה היא שאנריקה לא מאוד מרוצה.

 

איזו ברצלונה גדולה יותר, של גווארדיולה או אנריקה? (Gettyimages)

 

הנשיא ג'וזפ ברתומיאו אומנם הבטיח שהמאמן יישאר, אבל במועדון שנשלט על ידי אלפי חברי מועדון, הנהלה שנחשדה לא פעם בשנים האחרונות בהתנהלות בלתי כשרה, ובעיקר על ידי לאו מסי אחד, לא בטוח שאנריקה הוא באמת הבוס שמנווט את הספינה. וגם כאן, בדומה למאמן הכדורסל מקליבלנד.

 

מעבר לשאלת זהות המאמן, קיימת חידת הסגל – וכאן גם קבור הכלב בכל הקשור להמשכיות וסגנון משחק. מספרית, הקבוצה של פפ אולי לא השתוותה לזו של אנריקה, אבל דבר אחד בטוח: היא שילבה הרבה יותר שחקני בית בשיא הקריירה שלהם. ואלדס, אינייסטה, פיקה, מסי, צ'אבי, בוסקטס, פויול ופדרו שיחקו כולם בגמר ההוא מול מנצ'סטר יונייטד, כשעל הספסל ישבו עוד שלושה שחקנים שעלו מברצלונה ב'.

 

שחקני בית ששיחקו במועדון בשיא הקריירה שלהם. ברצלונה חוגגת (Gettyimages)

 

גם שלשום (שבת) שותפו שבעה שחקנים שהחלו את דרכם בלה מאסיה, אבל ההבדל גדול. צ'אבי עלה להופעת הפרידה שלו, פדרו שותף כמחליף ולא יקבל גם בעונה הבאה יותר מדי הזדמנויות לאור התפוקה האדירה של הטריו הקדמי, אינייסטה גם כן כבר לא ילד, וג'ורדי אלבה עשה את הפריצה שלו בקריירת הבוגרים בכלל בוולנסיה. ברצלונה של היום לא משחקת טיקי-טאקה. אולי מפני שזו לא השיטה המועדפת עליה, אבל אולי גם מפני שהיא כבר לא מועדון שנבנה כמעט אך ורק על שחקני בית.

 

הבית מתפורר?

 

למעשה, כשנכנסים לעובי הקורה בעניין הזה, מגלים בור גדול בהרבה. בוסקטס, פיקה ומסי כמובן עדיין מספקים את הסחורה, אבל כבר שנים שלא צמח ממחלקת הנוער שחקן שאמור להיכנס בבוא היום לנעליהם. מוניר אל חדדי עשה קולות של אחד כזה בתחילת העונה, אבל השילוב של סוארס בקבוצה בתום תקופת ההשעיה שלו החזירה את השחקן הצעיר לברצלונה ב'.

 

דור העתיד של ברצלונה? מוניר אל חדיד (Gettyimages)

 

ומה באמת מצבה של ברצלונה ב'? לא משהו. בשעה שהקבוצה הבוגרת חוגגת ברחובות, הקבוצה שאמורה להיות צינור האספקה שלה קורסת. ביום ראשון שעבר היא ירדה לליגה השלישית בספרד – עונה אחת בלבד אחרי שסיימה במקום השלישי בליגה השנייה – תוך שהיא מנצחת העונה רק תשעה מ-41 המשחקים ורושמת את מספר ההפסדים הגבוה ביותר.

 

בספרד מדברים על בעיות אגו בחדר ההלבשה שכל מה שהשחקנים בו רוצים הוא מעבר לקבוצה הבוגרת, אבל האמת נעוצה גם בהגנה. 81 שערים ספגה ברצלונה ב' מקבוצות הליגה השנייה בספרד, מה שמעלה את החשד שהמחליפים של ואלדס, פיקה, פויול ואלבה לא בדיוק נמצאים שם.    

 

המאמן ג'ורדי ויניאלס טען כי הסגל שלו צעיר מדי וחסר מנהיגות. אבל לא משנה מה הסיבות, העתיד של קבוצת הנוער לוט בערפל. המתקנים בליגה השלישית בספרד ידועים בעליבותם – בעיה עבור שחקנים שנבנים בעיקר על טכניקה. אפילו ריאל מדריד ב', שירדה אשתקד לליגה השלישית, סיימה את העונה מחוץ לפלייאוף העליון. מזל שלא בונים שם על שחקני בית.

 

ההמשך דווקא נראה ברור: השחקנים היותר מוכשרים יעלו לקבוצה הבוגרת וירפדו את הספסל, השחקנים הבינוניים יעזבו לליגות שמהן אפשר לצמוח, ובברצלונה ב' יישארו כל היתר. נראה שלפני ששופטים מי גדול יותר, גווארדיולה או אנריקה, כדאי לברצלונה לחשוב על הברוך האמיתי שלה. זה שנמצא הרחק מאור הזרקורים.

 


עתיד הקבוצה לוט בערפל. ג'ורדי ויניאלס, מאמן ברצלונה ב' (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי