Sport1 Banner

קרוב רחוק: באזל היא מודל, סלטיק מעצמה ואפואל זה דרבי שכנות

שחקני באזל חוגגים. יחזרו לבלומפילד?
שחקני באזל חוגגים. יחזרו לבלומפילד? | צילום: Gettyimages

השווייצרים דוגמא להצלחה, הסקוטים לא מבריקים וגם: ביקור אפשרי במקסימיר ואוהדי באטה. הכירו את היריבות הפוטנציאליות של מכבי

(גודל טקסט)

מכבי תל אביב תוגרל ב-13:00 בסיבוב הפלייאוף של ליגת האלופות אחרי סנסציה גדולה בה הדיחה את ויקטוריה פלזן עם 0:2 בצ'כיה. היריבות האפשריות של הצהובים הן אלופת שווייץ, באזל, המוכרת היטב לצהובים מהעונה של פאולו סוזה. גם סלטיק הסקוטית של ניר ביטון, אלופת קרואטיה דינמו זאגרב, אלופת בלארוס באטה בוריסוב ואפואל ניקוסיה מקפריסין ברשימה. אחת מהן תהיה היריבה שתפריד שני משחקים מהצהובים לשלב הבתים הנכסף בליגת האלופות. זה הזמן להכיר את היריבות.

 

באזל

היריבה הקשה ביותר על הנייר. מודל להצלחה למכבי ת"א. ב-2010 הם היו עדיין מדורגים 38 באירופה וכיום כבר 15, ויש להם הצלחה של 78% בחמש השנים האחרונות. באזל מרוויחה כסף מ-28 אלף מנויים שהיא מוכרת בקביעות כל עונה וזה עולה ל-36 אלף מנויים במשחקי ליגת האלופות. הטלוויזיה מכניסה כ-2 מיליון יורו בנוסף יש למועדון ועדה המחליטה איזה שחקנים לרכוש. "למועדון יש פילוסופיה ולא משנה מי המאמן", אמר הסקאוט הראשי של הקבוצה רודי זבינדן.

 

 

 

באזל, פגשה את מכבי ת"א פעמיים בעונת 2013/14 (שני הפסדים ושתי תוצאות תיקו). תחילה במוקדמות ליגת האלופות מכבי תל אביב סיימה מולה עם פאולו סוזה על הקווים ב-3:3 ענק בבלומפילד שלא הספיק אחרי 1:0 בחוץ, אבל מכבי חזרה מפיגור 3:0 וזה המשחק שאולי עזר לבאזל להחליט להחתים בסיום העונה את סוזה. בליגה האירופית מכבי סיימה ב-0:0 בבית והפסידה 2:0 בחוץ.

 


אורס פישר. ישכיח את סוזה? (Gettyimages)

 

לשווייצרים אותם עזב פאולו סוזה לפיורנטינה לא מעט כוכבים. הבלם הארגנטיני בן ה-37 וולטר סמואל שהגיע מאינטר שם גדול, אך לא משחק הרבה. בנוסף הקשר הארגנטיני מתיאס דלגאדו וכוכב נבחרת אלבניה, שקלזן גאשי בסגל. הקבוצה איבדה שחקנים רבים, אבל מילאה את השרות באחרים. דרליס גונסלס מפראגוואי עזב לדינמו קייב ב-9.4 מיליון יורו. בלם נבחרת שווייץ, פביאן שאר עזב להופנהיים (4 מיליון), הקשר פביאן פריי למיינץ (3.6), החלוץ ג'אובני סיו לראן הצרפתית. במקומם נרכשו החלוץ האוסטרי מארק יאנקו בן ה-32 שהיה סקורר ענק בקריירה שלו, אבל נראה שהוא לקראת סיומה והגיע מסידני. היתה ביקורת על החתמתו, אבל כרגע מרוצים ממנו. אחרים שהוחתמו כדי למלא את השורות הם שני שחקני – ביקיר ביארנסון האיסלנדי בכנף ימין מפסאקרה – וז'אן פול בוטיס מפיינורד. זדרבקו קוזמנוביץ' הגיע מאינטר ב-2 מיליון ודניאל הואג בלם דני מאודנסה ב-1.5 מיליון יורו. אורס פישר שאימן שנה שעברה את ת'ון בהצלחה הגיע על מנת לשחזר את ההצלחה של סוזה בעונה החולפת.

 

סלטיק

מדובר באחד המועדונים המפוארים של אירופה, אבל היכולת הנוכחית של סלטיק לא גבוהה במיוחד למרות 60 אלף צופים שצפויים להיות בפארק הד בגלזגו. ההופס כבר פגשו בעבר את הפועל ת"א ונוצחו 2:1 בבלומפילד ע"י ביברס נאתכו ונמניה ווצ'יצ'ביץ'.

 

בין כוכבי הקבוצה תמצאו את השוער קרייג גורדון היציב ואת הבלם הנהדר, וירחיל ואן דייק שמבוקש בפרמייר ליג. ואן דייק יימכר במידה וסלטיק לא תעפיל לשלב ליגת האלופות כשמחירו 7 מיליון ליש"ט. ניר ביטון הפך לעוגן מרכזי בקבוצה כשהוא מככב כקשר אחורי שמשחרר שחקנים אחרים.

 


ניר ביטון. בקרוב בבלומפילד כאורח? (Gettyimages)

 

רוני דיילה הנורבגי בן ה-39 בלבד הוא מאמן סלטיק שנה שנייה ברציפות ואחרי שהתקשה מול קרבאח יקווה להיראות טוב יותר בשלב הפלייאוף ולהוביל את המועדון לשלב הבתים.

 

דינאמו זאגרב

מדובר ביריבה אולי נוחה על הנייר, אך מאוד לא יציבה וביקור במקסימיר זה לא ממש תענוג. בעבר הקבוצה גידלה שחקנים גדולים כמו לוקה מודריץ', זבונימיר בובאן, אדוארדו דה סילבה ואחרים. הקבוצה אלופת קרואטיה כבר 10 שנים ברציפות.

 

זאגרב פגשה את מכבי בשלב הבתים של גביע אופ"א בעונת 2001/02, ושני המשחקים שלה מול הצהובים הסתיימו ללא הכרעה. המשחק בקרואטיה נגמר ב-2:2 כשדינמו חזרה מפיגור 2:0 במחצית (רודריגו גולדברג וברוך דגו כבשו אז לזכות מכבי), המשחק בתל-אביב הסתיים ב-1:1.

 


הנריקס. מיונייטד למקסימיר (Gettyimages)

 

בסגל של הקרואטים תמצאו את החלוץ הצ'יליאני, אנחלו הנריקס שהיה שייך למנצ'סטר יונייטד ושיחק בסראגוסה הספרדית. שחקן שמרשים מאוד הוא הבוסני ארמין הודז'יץ' שכבש 4 שערים בשני משחקי ליגה. עוד כוכבים: החלוץ האלג'יראי אל ערבי סודני עם 33 הופעות בנבחרת ו-15 שערים. קשר קרואטי המשחק בכנפיים והתקפי מאוד מרקו פיאצ'ה בן 20 המבוקש על ידי מילאן וכן ג'וניור פרננדס עוד שחקן כנף צ'יליאני שהגיע לפני שלוש עונות מלברקוזן והשתייך בעבר לקבוצת פלסטינו הצ'ליאנית שהוקמה על ידי גולים מפלשתין.

 

דינמו נראתה רע במשחקי הבית עד כה (1:1 מול פולה אש מלוקסמבורג ומול מולדה הנורבגית), אך עברה את שתיהן לא לפני דרמה גדולה בנורבגיה.  המאמן הוא זוראן מאמיץ', אחיו של הבעלים זדרבקו. בקרואטיה אומרים שהסיבה היחידה שזוראן מאמן היא שהבעלים הוא אחיו.  

 

אפואל ניקוסיה

אפואל ניקוסיה כבר שיחקה שלוש פעמים בשלב הבתים של ליגת האלופות והרשימה מול ברצלונה בשנה שעברה כשהפסידה רק 1:0 בקאמפ נואו. בעונת 2009/10 שיחקה בשלב הבתים ובין היתר הדהימה את צ'לסי בסטמפורד ברידג' עם 2:2. בעונת 2011/12 העפילה לרבע גמר ליגת האלופות הישג שאף ישראלית לא השיגה כשהיא מדיחה בשמינית קבוצה גדולה כמו ליון. היא נוצחה רק בשמינית על ידי ריאל מדריד.

 


האצטדיון בניקוסיה. הצהובים יזכו לטיסה קצרה? (Gettyimages)

 

אפואל פגשה את מכבי ת"א ארבע פעמים. בעונת 2005/06 היה זה מפגש כפול במוקדמות הליגה האירופית, כשהמשחק הראשון מסתיים ב-0:1 לזכות הקפריסאים והמשחק השני, שנשלח להארכה הודות לשער של אבי נמני, הסתיים ב-2:2 שהדיח את הצהובים. ב-2013/14 השתיים נפגשו בשלב הבתים של הליגה האירופית, ונפרדו פעמיים ב-0:0 משמים.

 

הרכב הקבוצה כולל בדרך כלל תשעה זרים, בראשם הכוכב הארגנטינאי תומאס דה וינסנטי. בשער עומד בוי ואטרמן ההולנדי – אחד משבעה שחקני רכש שצירף במהלך הקיץ המאמן הפורטוגלי החדש דומינגוש פסיאנסיה. הברזילאי ויניסיוס הורחק ולא יוכל לשחק במשחק הראשון בפלייאוף ובמקומו ישחק קונסנטינוס מקרידיס בן ה-33 שהגיע ממטאלורג דונייצק. למעשה יש שינויים בכל מערכי המשחק. הקפריסאים העפילו לשלב הפלייאוף אחרי 1:2 בחוץ על מיידטלנד הדנית ולמרות 1:0 בקפריסין.

 

באטה בוריסוב


הקבוצה הבלארוסית שיחקה בשלב הבתים בשנה שעברה וספגה תבוסות מחפירות כמו 7:0 מול שחטאר דונייצק. מצד שני מדובר בקבוצה מאוד מנוסה עם 11 אליפויות ליגה (9 רצופות) וגם עכשיו היא מוליכה את הליגה המקומית. בליגת האלופות היא שיחקה ארבע פעמים בשלב הבתים כך שאי אפשר לזלזל בה בשום אופן. לקבוצה יש איצטדיון חדש בשם "בוריסוב-ארנה" עם 13,126 מקומות. השחקן הכי מפורסם שצמח בה הוא אלכסנדר חלב ששיחק בברצלונה.

 


שחקני באטה חוגגים באירלנד. לא הרשימו השנה (Gettyimages)

 

אם הצהובים יגרילו את בוריסוב צפויה קבלת פנים "חמה" למכבי. אחת הבעיות הגדולות של המועדון היא האוהדים שמזוהים כניאו נאצים בחלקם. בתחילת השנה נעצרו 23 מאוהדי הקבוצה שהניפו כרזת תמיכה באולטראס הנאציים של קבוצות אחרות. בוריסוב פגשה יריבה ישראלית אחת, כשב-2012/13 שיחקה מול האלופה דאז עירוני קריית שמונה במוקדמות ליגת האלופות. המשחק הראשון בבלארוס הסתיים ב-0:2 לזכות המארחים, שהמשיכו לשלב הבא בזכות 1:1 בישראל כעבור שבוע.

 

סגל הקבוצה ברובו מקומי. שחקן נבחרת מונטנגרו, נמניה ניקוליץ' והבלם הלטבי קספרס דוברה הם בין הזרים היחידים. החלוץ ויטאלי רודיונוב עדיין משחק בבאטה וגם ממשיך לכבוש בצרורות בליגה המקומית (7 שערים עד כה העונה) ושחקן בולט נוסף הוא קשר נבחרת בלארוס, איגור סטאסביץ'. הבלם המוביל, דניס פוליאקוב, סובל מפציעה ולא בטוח שיוכל לשחק בשלב הבא.

 

הבלארוסים של אלכסנדר ארמקוביץ' הגיעו לשלב הפלייאוף אחרי 0:1 ו-1:1 מול אלופת הונגריה וידאוטון כשלא הראו יכולת מרשימה במיוחד.

עוד באותו נושא: אורס פישר, מארק יאנקו

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי