Sport1 Banner

לא סתאם סיפור: הבלם האגדי חוזר לאולד טראפורד כדי לנצח

חוזר כדי לצאת גדול?
חוזר כדי לצאת גדול? | צילום: רדינג, רשמי

נזרק על ידי פרגוסון וסרב לסלוח גם כשהסקוטי הודה בטעות. עכשיו זה זמן נקמה עם רדינג. 14:30: יונייטד

(גודל טקסט)

אין דבר שיאפ סתאם שונא יותר מאשר עיתונאים ואנשים בכלל ששואלים אותו על נסיבות עזיבתו על מנצ'סטר יונייטד. שאלות כאלה גורמות להולנדי הקירח להיאנח בחוסר חשק ולנפנף את השואלים. פשוט נמאס לו. 16 שנים וחצי עברו מאז שסתאם נזרק ממנצ'סטר יוניייטד על ידי אלכס פרגוסון, ולמרות שהנושא נלעס בלי סוף, סתאם ממשיך לקבל את אותן השאלות. טוב, ככה זה כשאתה עוזב את אימפריית הענק האדומה ממנצ'סטר בנסיבות שערורייתיות.

 

כזכור סתאם הבלם הקשוח שיחק ואף הצטיין במשך שלוש עונות במנצ'סטר יונייטד  (1998-2001) וכבר בעונתו הראשונה היה בורג חשוב בהרכב הקבוצה שזכתה בטרבל היסטורי של השדים האדומים. הקאמבק הבלתי נשכח מול יובנטוס בחצי הגמר (מ-2:0 ל-2:3 בדלה אלפי) הושג גם בחסות יכולת כבירה שלו בכיסוי על פטר שמייכל. אבל סתאם, כמו הולנדים רבים, תמיד היה אישיות חזקה ודעתנית, ולא ראה אף אחד ממטר.

 

 

ב-2001, בגיל 29, סתאם פרסם אוטוביוגרפיה ("יאפ סתם – ראש בראש"), בה מתח ביקורת על הצוות המקצועי ("עודד שחקנים להתחזות") ועל חבריו לקבוצה (ובמיוחד אלה שמזוהים עם המועדון, דוגמת האחים נוויל), ואלכס פרגוסון התעצבן והחליט לחתוך אותו ולמכור את סתאם ללאציו תמורת 15 מיליון פאונד. למעשה, סתאם היה בדרכו הביתה מאימון בוקר, ופרגוסון התקשר ודרש לפגוש אותו. "איפה אתה?", שאל פרגי, "בתחנת דלק ליד הדירה שלי", ענה סתאם. "חכה שם, אני מיד מגיע", אמר פרגי. ואכן, פרגי פגש את סתאם במכוניתו בתחנת הדלק, ושם הוא פיטר אותו בשיחה קצרה, ולמעשה כפה על סתאם את המעבר ללאציו שכבר סוכם בין המועדונים.

 

החלטה שגרמה לרגשי חרטה עבור סתאם (שזרק לפח הזדמנות להפוך לבלם אגדי של המועדון במשך כעשור ולהיות מזוהה עם המועדון), אבל גם עבור אלכס פרגוסון – שכשפרש אחרי 27 שנות אימון המועדון ב-2013, הודה: "הטעות הכי גדולה שלי היתה למכור את יאפ סתאם. קיבלתי באותו רגע החלטה רעה ומאכזבת מבחינתי".

 


בסוף פרגי הודה בטעות (Gettyimages)

 

סתאם עצמו היה מריר ("היחסים שלי עם אלכס פרגוסון? אין דבר כזה"), אבל עם השנים כצפוי התרכך. כעת כשהוא מנג'ר מבטיח בן 44 שבעונתו הראשונה כמאמן ראשי הוא מוביל את רדינג מליגת המשנה למקום השלישי אחרי יותר מחצי עונה, סתאם יותר פילוסופי ומודה שבדיעבד ההדחה הכואבת בידי סיר אלכס עזרה לפתח אותו ואת אישיותו לכדי מי שהוא היום. אולי כמאמן הוא רואה דברים אחרת ("דברים שרואים מכאן לא רואים משם").

 

זה כל כך מתבקש, אלוהי הכדורגל היה חייב לסדר את הקאמבק של סתאם לאולד טראפורד. וזה קורה כל כך מוקדם: שבעה חודשים אחרי שרדינג החליטה להמר והפכה את סתאם (לפני כן שימש רק כעוזר מאמן באייאקס ובזוולה) למאמן ראשי לראשונה בקריירה שלו, ב-14:30 (ישיר בספורט1) בסיבוב השלישי בגביע סתאם חוזר עם רדינג לאולד טראפורד לפגוש את האקסית שהיא גם מחזיקת הגביע. פרגי יצפה מהיציע.

 


הפך למאמן מבטיח, סתאם במדי יונייטד (AFP)

 

"כדורגל הוא עולם קטן, אתה תמיד פוגש את האנשים שעזבת בנקודה מסוימת", אמר סתאם לקראת המשחק, "אני יודע שהאוהדים ישירו את השיר שלי, וזה יהיה נחמד, אבל לא אסתפק בניפוף ידיים בחזרה. אני רוצה לנצח. אין לנו מה להפסיד".

 

רדינג סיימה בעונה שעברה רק במקום ה-17 תחת המאמן בריאן מקדרמוט והבעלים התאילנדים של המועדון לא היו מרוצים, והוחלחט להמר על סתאם השאפתן ("חיפשתי קבוצה שרוצה להשיג משהו אמביציוזי כמוני"), שמיד אחרי החתימה ברדינג ביוני הספיק כבר לחזור לשחק באולד טראפורד, אבל זה היה במשחק צדקה לצד אמנים ובדרנים.

 

ראו זה פלא: אחרי 24 מחזורים העונה, הקבוצה במקום השלישי הסנסציוני למרות שהשקיעה מעט מאוד כסף על רכש, בניגוד ליריבותיה עם שאיפות לעלות לפרמייר-ליג. ולמרות שסביב המועדון אין שקט, והבעלים התאילנדים מחפשים למכור את המועדון ואף מנהלים מגעים עם רוכשים פוטנציאליים מסין, סתאם הצליח לשמור על סדר ושקט במגרש האימונים, וראוי לקרדיט על העבודה שלו בינתיים.

 


זה יסתיים בסנסציה באולד טראפורד? סתאם וחניכיו (רדינג, רשמי)

 

סתאם בנה קבוצה יעילה וקשה להכנעה (14 נצחונות ורק 6 הפסדים) במערך 4-2-3-1. המוציא לפועל העיקרי הוא הג'מייקני גארת' מקלירי (8 שערים), ולצידו החלוץ הצרפתי הוותיק יאן קרמורגנט (7 גולים). גם רוי ברנס ההולנדי בכנף ימין מציג יכולת גבוהה. ליאם מור שהגיע מלסטר בולט במרכז ההגנה. עושה רושם שהאופי הקשוח של סתאם מקרין לקבוצתו, שמגיעה לאולד טראפורד אחרי 3 נצחונות רצופים, האחרון שבהם מהפך עם הרבה אופי לניצחון 2:3 על בריסטול סיטי. יש רק בעיה אחת – סתאם יפגוש באולד טראפורד את יונייטד הלוהטת של מוריניו (6 נצחונות ליגה רצופים) שנמצאת במגמת שיפור בולטת.

עוד באותו נושא: יאפ סתאם

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי