Sport1 Banner

חמשת ילדי הפלא שהפכו לאכזבות הגדולות ביותר

מגובה הציפיות לקרקע המציאות
מגובה הציפיות לקרקע המציאות | צילום: gettyimages

הם סומנו כ-"מראדונה החדש" או "מסי הצעיר" ונותרו מוחמצים. אסולין בפנים

(גודל טקסט)

ב-24 השעות האחרונות חלקים גדולים מהכדורגל העולמי שכחו ממאבקי הליגות, משחקי הנבחרות במוקדמות מונדיאל 2018 ואפילו מההצעה המגוכחת של נשיא פיפ"א ג'יאני אינפנטינו להרחיב את המונדיאל ל-48 נבחרות. הם מרוכזים בילד הפלא החדש של סלטיק, קראמוקו דמבלה בן ה-13, שמושווה בימים אלה לליונל מסי. ובכל זאת, כבר היו ילדים שהיו בדרך להיות פלה או מראדונה החדשים ומצאו עצמם משחקים בליגות נידחות. הנה 5 הבלופים הגדולים: 

פרדי אדו (ארה"ב, בן 27 ומשחק בטמפה ביי בליגה הצפון-אמריקאית). התקווה האמריקאית שכולם אמרו שיהיה פלה החדש לא משחק אפילו בליגה מקצוענית. אדו החל את הקריירה שלו בדי. סי. יונייטד אחרי שנולד בגאנה והיגר עם הוריו לארה"ב. בגיל צעיר מאוד שיחק מול שחקנים בגיל הרבה יותר מבוגר והשליטה שלו בכדור הייתה מדהימה. 

בגיל 14 קבוצות כמו יובנטוס ולאציו התעניינו בו והוא נלקח לפרויקט האולימפי של ארה"ב, אבל אחרי ששיחק בנבחרות עד גיל 17, 20 ו-23 בארה"ב ורשם 17 הופעות בנבחרת הבוגרת הוא נעלם. אז הוא שיחק בבנפיקה ומונאקו והחל לרדת בסולם הקבוצות. בשנה שעברה מצא את עצמו בקופס מהליגה הפינית, המדורגת 35 בטיבה באירופה, אבל גם שם לא הרשים והורד לקבוצת המילואים של המועדון בליגה הרביעית. 

כן, זהו אותו שחקן שב-22 בינואר 2006, בגיל 16 ו-234 ימים, נכנס כמחליף בדקה ה-81 ל-0:0 מול קנדה והפך לשחקן הצעיר ביותר אי פעם שמשחק בנבחרת ארה"ב. ואל תזכירו לו את הרגע בו פלה נשא אותו על ידיו והכריז על ביאת המלך החדש. 


פרדי אדו, לאן הוא רץ? (gettyimages)

צ'רנו סמבה (אנגליה, בן 30. החל את הקריירה במילוול וכיום שחקן עבר). שחקן שניבאו לו עתיד ענק בכנף. חובבי המשחק "צ'מפיונשיפ מנג'ר" אהבו אותו בגלל שעלה מעט כסף ושיחק מצוין. הוא הופיע בכל הנבחרות הצעירות של אנגליה וכשסמבה היה בן 14, כל אוהד כדורגל באנגליה היה בטוח שיגיע רחוק. 

צ'רנו סמבה כבש שערים רבים ומילוול דחתה הצעה של ליברפול לרכוש אותו בגיל 17 תמורת 2 מיליון ליש"ט. מאז הקריירה שלו הידרדרה, בעיקר בגלל פציעות. הוא מצא עצמו משחק בקבוצות די איזוטריות כמו קאדיס, מלאגה ב', פליימות', רקסהאם, האקה הפינית, פנטוליקוס היוונית וקינח בטונסברג מהליגה השניה בנורבגיה. רק לפני שנה פרש רשמית מכדורגל ותליית הנעליים הוגדרה כ"יום עצוב לכדורגל האנגלי". 


צ'רנו סמבה, גם באנגלית אומרים בלוף? (gettyimages)

גיא אסולין (ישראל, בן 25. החל את הקריירה כתקווה בברצלונה וכיום בסבאדל בליגה השלישית בספרד). אחד השחקנים הכי מוכשרים שצמחו מתוצרת כחול-לבן. בגיל צעיר מאוד ניבאו לו עתיד ענק ופינטזו לראות ישראלי ראשון משחק בקאמפ נואו עם כוכבי העל. 

אחרי שהחל ללמוד כדורגל בהפועל חיפה ובית"ר טוברוק, המליץ עליו שלמה שרף והחלום הרטוב החל להתגשם. בבארסה הוא אף היה שותף לחדר של ליונל מסי ושהה שבע שנים ב"לה מאסיה", האקדמיה הכי מפורסמת בעולם. "נייקי" תכננה להעניק לו חוזה שמן והייתה בטוחה שהוא יהיה אחד מהגדולים. גם בנבחרת ישראל הוא קיבל צ'אנס מדרור קשטן במשחק ידידות נגד צ'ילה ב-2008 והיה לשחקן הכי צעיר ששיחק אי פעם בנבחרת – בן 17 פחות 14 יום. 

עדיין אנחנו מצפים לכך שהקריירה של אסולין תפרוץ לפתע. דברים כאלה קורים, אבל עד כה הוא פשוט נמצא בנפילה. הוא שיחק במילואים של מנצ'סטר סיטי, עבר לברייטון, שיחק בראסינג סנטאנדר והיה רשום בגרנאדה. הוא טייל גם אצל הרקולס ואפילו בואו להפועל תל אביב לא הצליח לשנות את הכיוון. מי היה מאמין כיום שהוא היה חניך של לואיס אנריקה ושותף גם במדי הבוגרים של בארסה? 


גיא אסולין, גם בברצלונה ציפו ממנו לככב (gettyimages)

פדריקו מאקדה (איטליה, בן 25. עלה לגדולה במנצ'סטר יונייטד וכיום מחפש קבוצה). החלוץ, שנולד ברומא והחל את הקריירה בנוער של לאציו, הצטרף בגיל 16 הצטרף למנצ'סטר יונייטד. כולם היו בטוחים ש"קיקו" הוא הגניבה הכי גדולה שעשו האדומים מאז העברת אריק קאנטונה מלידס לאולד טראפורד. 

ב-2009 כינו את מאקדה "כריסטיאנו רונאלדו הבא" אחרי שכבש בשני המשחקים הראשונים שלו בבוגרים. מאקדה זכה לשחק עם רונאלדו במשחק הבכורה עם 2:3 על אסטון וילה וכבש את שער הניצחון. האופוריה סביבו לא נמשכה הרבה זמן. 

מאקדה הסתבך עם סיפורים בצהובונים ואיבד גובה. ב-2011 כבר הושאל לסמפדוריה, אחר כך שיחק בלי להשאיר חותם בק.פ.ר, שטוטגרט, דונקסטר, בירמינגהאם, קארדיף והושאל בעונה שעברה לנוטינגהאם, במדיה שיחק רק 3 משחקים. העונה הוא שחקן חופשי שעדיין מחפש מקום. סוף הקריירה? לפני שנה הוא עוד הבטיח שיחזור בגדול, כנראה שזה כבר לא יקרה.


קיקו מאקדה, זוכרים? (gettyimages)

ניי למפטי (גאנה, בן 41. החל את הקריירה שלו באנדרלכט ב-1990 וכיום עוזר מאמן בקבוצה לא ידועה בליגה הגנאית). הוא גדל בגאנה למשפחה שהתייחסה אליו בצורה זוועתית. אביו היה אלכוהוליסט שהיכה אותו וגם כיבה עליו סיגריות, אימו לא עזרה. הילד המוכשר ברח לכדורגל וימים רבים סרב לחזור לישון בביתו. הוא עבר לשחק בקבוצה אסלאמית והתאסלם בעצמו. אחרי שהתגלה הכשרון הענק, הוא התפייס עם אביו. 

בגיל 15 כבר ניבאו לו עתיד ענק. אד דה מוס, מאמנו של אלי אוחנה במכלן, החתים אותו בגיל הזה כשאימן את הסגולים בבלגיה. כינו גם אותו "פלה החדש" ובגיל 16 הוא כבר ערך בכורה בקבוצה הבוגרת. הוא שיחק כדורגל מדהים עם שליטה בלתי רגילה בכדור והושאל לאיינדהובן, שם המשיך לשחק מצוין. 

עונה לאחר מכן (ב-1994) הוא עשה טעות ועבר לאסטון וילה של רון אטקינסון, מנג'ר מנצ'סטר יונייטד בעבר. סוכנו רצה את הכסף עבור השחקן ופחות חשב על הקריירה שלו. בסופו של דבר למפטי החל להדרדר. הוא עבר לקבוצות קטנות יותר כמו קונבטרי, ונציה, אוניון סנטה פה (ארגנטינה), אנקרגוצ'ו, אוניאו לייריה וגרויטר פירת' (גרמניה). הקבוצה האחרונה בה שיחק באמת הייתה שאנדונג לולנג הסינית בעונת 2001/2. "זו הייתה השנה הכי מאושרת בחיי", אמר לאחר מכן. יחסית למה שציפו ממנו, גם הוא נחשב לכשלון ענק.

עוד באותו נושא: גיא אסולין

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי