Sport1 Banner

הפועל הקרואטי: על הדרך הקשה שעובר איבן פרישיץ'

פרישיץ' מול ביטון. תמיד עובד קשה
פרישיץ' מול ביטון. תמיד עובד קשה |

קראו לו תרנגולת, המועדון בו גדל ויתר עליו. ב-22:00: יפתיע את הספרדים?

(גודל טקסט)

קרואטיה תצטרך לנצח את ספרד וכנראה שבלי לוקה מודריץ'. כמובהן שגם קיימת הסכנה שאוהדיה יחזרו על תרגיל האבוקות פעם נוספת. זה כבר עלה להתאחדות שלהם ב-100 אלף יורו, אבל ייתכן שזה בדיוק מה שרוצים המתפרעים. אם יש שחקן שהקרואטים יכולים לצאת איתו למלחמה זה איבן פרישיץ', שבגיל 27 מוכיח שצריך סבלנות וכל אחד פורח בגיל המתאים לו. 

קשר אינטר הוא בינתיים השחקן הבולט בנבחרת לצדו של מודריץ'. כשהיה צעיר כינו אותו חבריו "תרנגולת" בגלל שהיה עוזר לאביו לאסוף ביצים בחווה. הוא גדל באקדמיית הכדורגל של היידוק ספליט כקשר תוקף באגף או חלוץ שני, לפני שהצליח בברוז' לזכות באליפות בעונת 2010/11, בתואר מלך השערים עם 22 כיבושים וגם נבחר לשחקן העונה. 

בקיץ 2011 נמכר פרישיץ' לבורוסיה דורטמונד ב-5 מיליון יורו וזכה איתה באליפות תחת יורגן קלופ. שנתיים לאחר מכן נמכר להופנהיים תמורת 8 מיליון יורו ובקיץ 2015 אינטר רכשה אותו ב-16 מיליון יורו, אבל בינתיים לא ממש הפך לכוכב במדי הנראזורי. 


פרישיץ', הפועל בהתקפה הקרואטית (gettyimages)

פרישיץ' הכריז לפני פתיחת הטורניר הגדול השלישי בו הוא משתתף: "אתם תראו את הגירסה הכי טובה שלי בטורניר". איש לא שיער עד כמה הוא צדק. לדעת רבים, הוא תמיד משחק בנבחרת ברמה גבוהה, אבל ליורו הגיעו כוכבים גדולים ממנו בנבחרת כמו מודריץ', איבן רקיטיץ' ומריו מנדזוקיץ'. בינתיים, הוא היציב מכולם. 

בעבר הכריז איבן פרישיץ' שהוא לא מסוגל לשבת אפילו דקה על ספסל המחליפים. "אני מאלה שחייבים לשחק אחרת אני מת", הצהיר. כך הוא למד להיות מקצוען בדרך הקשה. בעוד שכולם מוקסמים ממשחקו של מודריץ', שעשוי להיעדר מול ספרד בגלל פציעה, אומרים בקרואטיה שלצדו משחק כדורגלן עם אש בעיניים, יכולת וירטואוזית ואחד שיודע תמיד לנעוץ את הכדור בנגיעה האחרונה. 

איבן פרישיץ', כך מצביעה התדמית, הוא סוג של שחקן שתמיד הלך לו קשה. טיפוס שבנה את עצמו לבד. במועדונים בהם שיחק תמיד התייחסו ליכולתו בחשדנות. הוא ניסה להרשים את הקבוצות קודם לבד, ולאחר מכן יחד עם סוכנו טונצ'י מרטיץ'. 

ב-2006, כשהיה בנוער של היידוק ספליט, המאמן ניקו ווליץ' התלהב ממנו וביקש שיהיה המחליף של ניקו קראנצ'ר. הוא אפילו ייעד לו מקום בהרכב, אבל ראשי הקבוצה לא הציעו לפרישיץ' חוזה מקצועני בגיל 17, אלא הסתפקו בהצעה שיילך ללמוד באוניברסיטה במימון המועדון. לשחקן לא הייתה כוונה לקבל את ההצעה. אביו נכנס אז לצרות כלכליות וקיבל הצעה של סושו הצרפתית להחתים את הילד. 


לא הולך לו בקלות (gettyimages)

אלן פרן, אז מאמן סושו, טרח לעלות על מטוס פרטי לספליט ולשכנע את פרישיץ' להגיע. הצרפתים שילמו עליו אז 300 אלף יורו. העיתונאים הקרואטים לא הבינו כיצד הקבוצה מוותרת על מי שכונה אז "אליושה אסנוביץ' החדש" (מכוכבי קרואטיה של דור הזהב במונדיאל 1988). פרין טען אז שלילד יש תכונות דומות ליוהאן מיקו (שחקן צרפתי ידוע) וזינאדין זידן. "אין להרבה שחקנים ראיית משחק כמו שיש לפרישיץ' טען אז פרין. פיטוריו של המאמן שמו קץ לרומן עם סושו וב-2009 הוא הושאל לרוסלרה הבלגית וכבש שערים מכריעים שהשאירו אותה בליגה. 

קלוב ברוז' התרשמה ושילמה עליו מיליון יורו וכל זאת אחרי שהיה אמור לחזור להיידוק ספליט שדרשה, כי יחתום על חוזה לארבע שנים והוא דרש רק שלוש שנים כדי שיוכל לנוע שוב לאירופה, אבל זה לא יצא לפועל. המנהל המקצועי של היידוק אז, איביצ'ה שוראיק, אישר את הדברים לתקשורת הקרואטי ואמר: "זה היה אחד השחקנים שפספסנו בגדול".  

מי שהעלה אותו לבוגרים בנבחרת היה כמובן המאמן האגדי של קרואטיה סלאבן ביליץ', שהפך גם את לוקה מודריץ' לכוכב. הוא אימן את פרישיץ' בסגל עד גיל 21 וכשמונה לראשונה למאמן הלאומי הורמו הרבה גבות. שאלות נשאלו לגבי יכולתו כמאמן קבוצת בוגרים, אבל עד מהרה הבינו שהמאמן עם העגיל, הגיטרה ולהקת רוק הוא משהו מיוחד בנוף האירופאי. הוא העלה את הכשרונות של הנבחרת הצעירה לבוגרים, חלקם הפך לנכס צאן ברזל. ביליץ' לא יכול היה להתעלם מהקרואטי שהצליח בענק בברוז'. 

Absolutely terrifying. #EURO2016pic.twitter.com/2H6aSMNij4

— MGH (@OfficialMgh) June 17, 2016

לאחר שביליץ' עזב את קרואטיה, המשיך פרישיץ' להיות שחקן הרכב בנבחרת תחת איגור סטימץ' וניקו קובאץ'. כעת אצל אנטה צ'אצ'יץ' הוא פורח יותר מתמיד. השבוע הוא יצא נגד התופעה של החוליגנים הקרואטים. צילומים של האירוע הוכיחו שאחד הפיצוצים נערכו בסמוך אליו. "אני מרגיש אומלל מול ההתנהגות שלהם. עדיף שלא אשחק אם אלה האוהדים שלנו", הכריז. 

על יכולתו בטורניר הוסיף: "אני מרגיש בכושר טוב אחרי עונה טובה באינטר ורוצה להמשיך אותה גם בנבחרת. אני מאמין שהטוב עוד לפנינו", הצהיר. כמו הטורניר, גם הוא לא עוצר בגלל כמה מתפרעים.


לא חשש לצאת גם מול האוהדים (gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי