Sport1 Banner

המפץ הגדול: חזרה למשחק שבנה ועיצב את זלאטן איברהימוביץ'

זלאטן והרגע המשמעותי בקריירה שלו
זלאטן והרגע המשמעותי בקריירה שלו |

ביורו 2004 השבדי כבש שער דרמטי מול איטליה ובופון, שהזניק את הקריירה שלו והפך אותו לכוכב. 12 שנים אחרי, השוער ונבחרתו מקווים לנקום (16:00)

(גודל טקסט)

זה קרה לפני 12 שנה פחות יום, ב-18 ביוני 2004. זה היה המשחק שעשה את זלאטן איברהימוביץ', וזו ממש לא הגזמה. חלומו הגדול של החלוץ הצעיר תמיד היה לעבור לליגה האיטלקית. הוא שמע על כך רבות ממרקו ואן באסטן שלקח אותו תחת חסותו באיאקס. רונאלדו, האליל הגדול שלו כנער, כיכב באינטר כאשר איברהימוביץ' צפה בו בשקיקה. הוא הוקסם מההיסטוריה של הליגה המפוארת ורצה להיות חלק ממנה, אבל ההצעות לא הגיעו.

זלאטן נתפס כשחקן מוכשר, אך חסר יציבות ובעל אופי בעייתי. תפוקת השערים שלו בליגה ההולנדית הפוריה לא הציתה את הדמיון. 13 כיבושים לעונה באיאקס ממש לא היוו ערובה להצלחה בסביבה תחרותית יותר. לכן אפילו סוכן חצוף ושאפתן כמו מינו ראיולה, שהיה אז בתחילת דרכו המקצועית, לא הצליח לדחוף את הלקוח המיוחד שלו למועדוני הפאר בארץ המגף. ואז הגיעה אליפות אירופה.

רצה הגורל, ושבדיה שובצה ביורו 2004 עם איטליה, כאשר דנמרק ובולגריה השלימו את הבית. נבחרתו של ג'ובאני טרפאטוני נחשבה לפייבוריטית, ושמרה על המעמד אפילו אחרי תיקו מאופס מול הדנים במחזור הראשון. שבדיה, שהביסה את הבולגרים החלשים 0:5, ניגשה לקרב מול איטליה עם בטחון עצמי גבוה יחסית, אבל היא עדיין הייתה האנדרדוג מול חוליית חוד אימתנית עם כריסטיאן ויירי, אלסנדרו דל פיירו וילד הפלא הרע של הכדורגל האיטלקי, אנטוניו קסאנו.

ואכן, קסאנו העלה את איטליה ליתרון באיצטדיון דרגאו בפורטו במחצית הראשונה. צמד הבלמים המופלא, אלסנדרו נסטה ופאביו קנבארו, שלט ביד רמה בעורף. ג'אנלואיג'י בופון היה, כמובן, כבר אז אחד השוערים הטובים בתבל. אנדראה פירלו ניווט את העסק מאחור, ג'נארו גאטוזו תיקל כל מה שזז. זו היתה נבחרת עם יומרות אמיתיות לזכיה בטורניר – נוקשה, יציבה ונוצצת בו זמנית. זלאטן הרס את השאיפות האלה.

5 דקות בלבד נותרו לסיום כאשר שבדיה קיבלה כדור קרן. הכדור הוגבה במפתיע לצד השני של הרחבה, הוחזר פנימה ונוצרה ערבוביה גדולה. בכאוס הזה נאלץ בופון לצאת מהשער בניסיון להרחיק את הסכנה, אבל איברהימוביץ הקדים אותו ושלח בעיטה מטורפת בעקב לכיוון המסגרת. הכדור עשה קשת גבוהה, חלף מעל ראשו של ויירי שעמד ליד הקורה ונכנס פנימה. 1:1 –וכל מה שאיטליה בנתה בעמל רב התרסק לרסיסים.

זלאטן עם עוד ביצוע מרהיב (GettyImages)

הזניק את הקריירה שלו. זלאטן (GettyImages)

כתוצאה מהתיקו, התאפשר לשתי הנבחרות הסקנדינביות לעלות לרבע הגמר במקרה של תיקו 2:2 ביניהן במחזור הסיום. הן אכן סיפקו את התוצאה הזו בדיוק. שני הצדדים מכחישים עד היום שהמשחק היה מכור, והשחקנים הדגישו את התסריט הדרמטי בו הישוותה שבדיה בדקה ה-89, אבל לכו תשיגו תיקו רב שערים ללא מהפכים. הרי מישהי צריכה להוביל כי אי אפשר לכבוש לשני הכיוונים בו זמנית. בקיצור, האיטלקים בטוחים שעבדו עליהם. אבל הם גם זוכרים היטב כי כל זה קרה בגלל העקב של זלאטן.

"זו היתה בעיטת קונג פו", התפאר איברהימוביץ' באוטוביוגרפיה שלו. הוא הרי התאמן בטאקוונדו בנעוריו, ומעולם לא היסס להשתמש בגמישות הזו על מגרש כדורגל.  "זה היה שער מדהים, אבל הוא הובקע עם המון מזל", נזכר בופון. האיטלקים לא היו מרוצים מהמהלך מלכתחילה וסברו כי השער צריך להיפסל בגלל עבירה של פרדי ליונגברג על ג'אנלוקה זמברוטה, אבל זה לא עזר להם. הם חזרו הביתה מתוסכלים, בידיים ריקות. הקדנציה של טרפאטוני הסתיימה בטונים צורמים. מרצ'לו ליפי החליף אותו כדי לזכות בגביע העולם כעבור שנתיים. אז אולי כל זה היה לטובה? עזאזל יודע.

הפכו לידידים. בופון וזלאטן (GettyImages)

דבר אחד בטוח – האיטלקים שינו את הגישה שלהם כלפי זלאטן אחרי שהוא העיף אותם מהטורניר. הוא כבר לא היה נחשב לצעיר לא יציב, אלא קיבל סטטוס של יהלום נדיר. קבוצות עמדו בתור כדי להחתימו, ויובנטוס זכתה לבסוף בשירותיו תמורת 16 מיליון יורו. בופון וקנבארו כבר לא היו צריכים לשחק נגדו אלא עבדו איתו באימונים. בזכותם, שיפר מאוד זלאטן את יכולתו. הכדורגל האיטלקי העמיד בפניו אתגרים חדשים, והוא הצליח לעמוד בהם. לאחר מכן באו גם הקדנציות המוצלחות באינטר ובמילאן. הליגה האיטלקית הפכה לביתו. איברהימוביץ' בילה בה את רוב הקריירה.

והנה, 4 שנים אחרי שעזב את איטליה לטובת פ.ס.ז', הוא פוגש את שוב את בופון באליפות אירופה. שניהם לא ישכחו לעולם את השער ההוא. עבור זלאטן, זה מוסיף מוטיבציה לארגן שער גאוני נוסף ולשפר את סיכויי שבדיה להעפיל לשמינית הגמר. עבור בופון ונבחרתו, זה העיתוי המושלם לנקמה על מה שאירע ב-2004.

עוד באותו נושא: ג'אינלואיג'י בופון

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי