Sport1 Banner

המהפך של קולמן מהתרסקות לתהילה

קולמן
קולמן | צילום: AFP

היה מאמן כושל, אך מותו של המנטור שינה הכל. הערב: כל וויילס מאחוריו

(גודל טקסט)

לפני 8 שנים, כמעט הפך כריס קולמן לאויב האומה הוולשית. הוא אימן אז את קובנטרי בליגת המשנה באנגליה, ונקלע לניגוד עניינים בין המועדון לנבחרת הלאומית כאשר היו ספקות לגבי כשירותו של החלוץ פרדי איסטווד.

 

מאמן וויילס ג'ון טושאק זימן את איסטווד לקראת פתיחת קמפיין מוקדמות מונדיאל 2010 מול אזרבייג'אן, אך קולמן טען כי השחקן צריך להישאר עם הקבוצה בה חתם זה עתה. "לא אכפת לי מוויילס ומהמשחק שלה. אנחנו זקוקים לפרדי למשחק מול דונקסטר", הוא אמר.

 

 

 

אגב, וויילס ניצחה בשניים את האזרים בקרדיף, את הטורניר הסתיים רע מאוד מבחינתה – היא הפסידה פעמיים לא רק לגרמניה ורוסיה, אלא אפילו לפינלנד, וסיימה 6 נקודות שלמות מתחת לסקנדינבים. סיכויי ההעפלה שלה לדרום אפריקה היו אפסיים עוד לפני שריקת הפתיחה.

 

אם מישהו היה מעז לומר אז לאוהדי הדרקונים שהם יהיו הפתעת אליפות אירופה ב-2016, יעלו לחצי הגמר עם סיכוי טוב להמשיך לגמר, בעוד קולמן יהיה האיש הנערץ על הקווים ומועמד ראוי לתואר המאמן המצטיין של הטורניר, היו מאשפזים אותו במחלקה הפסיכיאטרית. המהפך שעברה הנבחרת אחרי פריצתם של גארת' בייל, ארון ראמזי וג'ו אלן מדהים בכל קנה מידה, וכך גם השינוי התדמיתי הקיצוני שעבר קולמן. הרי עד שמונה לתפקידו הנוכחי, הוא הוגדר כפלופ ברוב המקומות בהם עבד.

 


קולמן עם ספיד, ירושה בנסיבות טראגיות (AFP)

 

הקריירה שלו התרסקה, תרתי משמע, בדיוק כאשר נדמה היה שהוא עולה על הגל הנכון. קולמן היה קפטן פולהאם שדהרה בצמרת ליגת המשנה, כאשר החליט לנסוע מהר מדי ביגואר שלו בינואר 2001. ממש מהר מדי – בערך 250 קמ"ש. הרכב נתקל במעקה ברזל, התנגש בשני עצים והתדרדר לתעלה. במשך שעות עמלו הכבאים כדי לחלץ את השחקן חסר האחריות, ובשלב מסוים היה חשש כי ייאלצו לכרות את רגלו. בסופו של דבר, זה נגמר טוב יחסית, אך נסיונות החזרה למגרשים נכשלו. קולמן הרס לעצמו את הכל בגיל 30, ופתח בקריירה חדשה כאשר הצטרף לצוות האימון של ז'אן טיגאנה בפולהאם.

 

כאשר הצרפתי עזב ב-2003, מונה קולמן במקומו והפך למאמן הצעיר ביותר בפרמייר-ליג. זה אפילו הלך טוב עד שלב מסוים, ועונת הבכורה הסתיימה במקום התשיעי המצוין, אך אחרי שפוטר ב-2007 הוולשי לא הצליח למצוא את עצמו. טושאק סידר לו ג'וב בריאל סוסיאדד, אבל ההרפתקה נכשלה מהר יותר מזו של דייויד מויס שהגיע לחבל הבאסקים בחלוף מספר שנים, וקולמן התפטר אחרי חצי עונה. הוא זכור בספרד בעיקר כי שיקר בנוגע לסיבת האיחור למסיבת העיתונאים. אחרי שחגג במועדון לילה עד השעות הקטנות, טען הוולשי שהיה עסוק בתיקון חירום למכונת כביסה.

 

ירידת הרמה לליגת המשנה עם קובנטרי סימלה דעיכה בקריירה, וגם שם זה לא הלך. ההתנצלות הפומבית בפני האוהדים הוולשים בגין פרשת איסטווד היתה האירוע המתוקשר ביותר בקדנציה זו. כאשר עזב גם את לאריסה היוונית הקטנה מעטים האמינו שקולמן יוכל לחזור למסלול הנכון, אבל לגורל יש לפעמים תכניות מוזרות משלו. במקרה של קולמן, הנסיבות היו טראגיות במיוחד.

 


קולמן, קריירה שנקטעה מהר מהצפוי (Gettyimages)

 


המכונית המרוסקת של קולמן

 

התאבדותו של גארי ספיד בסוף 2011 סללה לו את הדרך לנבחרת. המנטור האהוב הותירה את ההתאחדות בהלם מוחלט, ומינויו של קולמן היה סוג של ברירת מחדל מאולצת. הציפיות ממנו היו נמוכות מאוד, והתוצאות במוקדמות המונדיאל בברזיל בהחלט ענו עליהן. וויילס אפילו הובסה 6:1 בסרביה, אבל דווקא באותו משחק מצא קולמן את "הפתרון". "היה חם מאוד, והורדתי את החליפה. הובסנו, ולכן החלטתי לא לעשות את זה יותר", הוא אמר. ואכן, מאז החליפה תמיד עליו, והוולשים נסקו לגבהים בלתי נתפסים.

 

מובן שלא מדובר רק בחליפת המזל. קולמן, שלמד במהלך הקריירה מקווין קיגן וטיגאנה, היה זקוק לזמן כדי ליישם את השיעורים ולמצוא את עצמו מבחינה טקטית. העלייה המטאורית של בייל וראמזי סייעה לו, אבל הוא אחראי לאווירה החיובית בחדר ההלבשה, בין היתר כי הוא מבין את השחקנים טוב יותר ממאמנים ותיקים, וגם למערכים הטקטיים הגמישים. הוולשים החלו להאמין בעצמם אחרי 0:3 על ישראל בחיפה, ומאז השמיים הם הגבול מבחינתם.

 

ביורו 2016 הימר קולמן על מערך עם 3 בלמים, בדיוק כמו אנטוניו קונטה באיטליה, ולקח את כל הקופה. הוא מצליח לנצל את התכונות החזקות של חניכיו ולהסתיר את מגבלותיהם באמצעות הכנה טקטית מדוקדקת. לפתע, הפך הוולשי לאחד המאמנים המוערכים בצרפת, ואם יצליח לגבור ב-22:00 (ישיר בספורט1(HD גם על השועל הפורטוגלי הוותיק פרננדו סנטוס, זה יהיה מושלם. קובנטרי בליגה השלישית, פולהאם בתחתית ליגת המשנה, אבל קולמן על גג העולם. והוא עוד ישוב לפרמייר-ליג יום אחד. רק רצוי שלא ידהר מהר מדי.

 


שיקום מושלם, קולמן מלהטט באימון (Gettyimages)

 


וחוגג עם הכוכב הכי גדול שלו (Gettyimages)

עוד באותו נושא: וויילס, יורו 2016, כריס קולמן

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי