Sport1 Banner

גאון, אייקון, משנה היסטוריה: כל אלה היו ביוהאן קרויף

קרויף. גאון
קרויף. גאון |

המורשת של ההולנדי שמת בגיל 68 תישאר לנצח. אסף כהן נפרד

(גודל טקסט)

האייקון התרבותי ההולנדי הגדול ביותר הלך לעולמו. גדול כדורגלני ומאמני הולנד, אירופה ואולי אפילו העולם נכנע למחלת הסרטן בגיל 68 בלבד. עד יוהאן קרויף הכדורגל בהולנד היה חובבני, אך יחד עם רינוס מיכלס, השניים שינו את ההיסטוריה. 

מיכלס וקרויף פיתחו את הטוטאל פוטבול המפורסם והביאו את אייאקס לטופ העולמי. עם אייאקס זכה יוהאן בשלושה גביעי אירופה ואת הנבחרת הוביל לגמר המונדיאל ב-1974. אחר כך עזב לברצלונה וקידם אותה למרכז הבמה בכדורגל הספרדי. קרויף המשיך לשחק גם בארצות הברית ואז חזר להולנד כדי לזכות שוב באליפויות עם אייאקס ואפילו עם היריבה השנואה פיינורד. 


שינה את המשחק לעד. קרויף (AFP)

קרויף גם היה מאמן גדול. בניגוד למראדונה ופלה, שהיו שחקנים גדולים אך אף פעם לא הצליחו להעביר את הידע שלהם לשחקנים, קרויף המאמן שיכלל את הטוטאל פוטבול. הוא גידל שחקנים רבים ונתן להם הזדמנות ראשונה, כמו ואן באסטן, ברגקאמפ וגווארדיולה. 

באייאקס הוא לימד את העולם מהו 3-4-3 עם מעוין במרכז השדה. החשיבה שלו הייתה גיאומטרית, דרך יצירת המעוין, בכל מקום במגרש נוצרים משולשים. "בכדורגל לא צריך לרוץ הרבה, הכדור צריך לעשות את התנועה. שחקנים רק צריכים להגיע לשטחים הריקים. כדורגל משחקים עם המוח, לא עם הרגליים", אמר המאסטרו ההולנדי בעבר. 

אחרי העידן באייאקס חזר קרויף לביתו השני, ברצלונה, שסבלה מרגשי נחיתות קשים מול ריאל מדריד, וזכה איתה ב-4 אליפויות רצופות ובגביע אירופה לאלופות הראשון בתולדותיה. קרויף הפך לאלוהי הכדורגל, בהולנד ובברצלונה. אך לא רק שם. קרויף לא גידל רק שחקנים גדולים, אלא גם את המאמנים המובילים בעולם. פפ גווארדיולה, רונלד קומאן, פרנק רייקארד. כולם היו בניו. אך גם מאמנים שלא למדו אצל קרויף, למשל ארסן ונגר, הביאו את הפילוסופיה ה"קרויפיאנית" לקבוצותיהם. 

כשאנחנו רואים את אייאקס, באיירן מינכן, ברצלונה וארסנל – אנחנו רואים את המורשת של קרויף. "לנצח ולשחק כדורגל אטרקטיבי הולכים יחד. לא אחד על חשבון השני, אף אחד מהם לא פחות חשוב. אתה צריך לנצח, לזכות בתארים, אבל אתה צריך לעשות את זה כשאתה משחק כדורגל יפה. אין פרס גדול יותר מלהיות מוערך על סגנון המשחק היפה שלך", סיפר קרויף.

קרויף, כיאה לגאון אמיתי, לא היה מהאנשים הקלים ביותר. תמיד היה אהוב הקהל, אבל עם מנהלים הסתדר פחות. כשחקן לבש חולצת אדידס עם שני פסים בלבד. הוא היה חתום על חוזה עם חברת פומה, אך הנבחרת עבדה עם אדידס, וקרויף סירב ללבוש את חולצת החברה. בקדנציה השניה באייאקס, אחרי שתי אליפויות, רצה להמשיך בקבוצה. בהנהלה העדיפו שיפרוש, אז הוא עזב ועבר ליריבה הגדולה פיינורד וזכה איתה בדאבל. כשחזר לאייאקס כמאמן, לא החזיק בתעודה רשמית. לכן מונה למנהל טכני, אבל אחרי כמה עונות כמאמן מועדון נעוריו, החליטה ההתאחדות להעניק לו את התעודה על סמך הישגיו.


האייקון ההולנדי הגדול ביותר. קרויף, משמאל (gettyimages)

המורשת שקרויף משאיר לעולם היא לשחק כדורגל התקפי, לסמוך על הכוח שלך ופיתוח הנוער אצלך בבית. "כשהכדור אצלך ברגל, אי אפשר להבקיע לך", אמר מספר 14 האגדי, וזה הבסיס לטוטאל פוטבול. החזקה בכדור, ריצה לשטחים פתוחים ומשחק טכני ויצירתי. מותו הוא רגע עצוב ביותר לכדורגל בכלל ולעם ההולנדי בפרט. אפשר לומר שלכתו של קרויף בשביל ההולנדים, מבחינת הזיכרון הלאומי והעצב הכולל משול לשילוב לכתם של יצחק רבין ואריק איינשטיין בישראל. זהו אחד הימים הקשים לעם ההולנדי, ולכל אוהב כדורגל בעולם.

Rust Zacht, Lieve Johan

עוד באותו נושא: יוהאן קרויף, נבחרת הולנד

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי