Sport1 Banner

מעבדות לחירות: אלו שחזרו למוטב

|

לכבוד החג, מביא לכם גיא גלבוע את סיפורי הספורטאים שיצאו מהכלא ישירות למגרש

(גודל טקסט)

מאת: גיא גלבוע       צילומים: gettyimages

 

חג הפסח מזכיר לנו שוב ושוב את יציאת מצרים, בה בני ישראל זכו לצאת מעבדות לחרות, מהשעבוד לפרעה ולמצרים בדרכם אל מה שהתפרש לאחר שנים כ"חופש". בתי הכלא הם מקומות הקשים ללקיחת החופש מכל אדם ולא משנה מהי הסיבה בעינה הוא מרצה עונש מאסר כזה או אחר.

 

 

גם במישור הספורטיבי היו לא מעט דמויות שהחליפו את החופש היומיומי במדי אסיר אחרי שמעדו או ביצעו פשע, אך חלקם אף הצליחו להשתקם ולשוב ל"חופש האמיתי" – המגרש הספורטיבי, כי הרי לא לכל אחד ניתנה הזכות לעסוק במה שהוא כל כך אוהב – וספורט רבותיי, תרצו או לא? מצטייר ככה. אז לקראת החג שמציין את תחילת המושג "מעבדות לחירות" – הנה כמה מהמקרים הזכורים בהיסטוריית הספורט הישראלי והעולמי, של אלה שאיבדו את החופש וחזרו אליו.

 

ג'ואי בארטון – לא רק פה גדול


בארטון הוא בדיוק המודל ל"אנגלי הפרחח וקשה היום". למרות שיכול היה לקחת את הקריירה שלו למקומות אחרים לגמרי, הסתבך הקשר עשרות פעמים באירועי משמעת וחלקם לצערו הובילו אותו לרצות גם תקופה מאסר בפועל. אחרי ש"פירק" רק במתחם האימונים את חבריו לקבוצה ובהם אוסמאן דאבו ממנצ'סטר סיטי עת שיחקו יחד, הגיע הרגע ששלח אותו לחשוב עמוק על מעשיו. זה קרה ב-2008 כשהודה כי היה מעורב בתקיפה ואירוע אלים מחוץ למסעדה בעיר ליברפול ונידון לשישה חודשי מאסר בפועל.

 

מאז הוא הספיק לשוב למגרש, עבר בניוקאסל, מארסיי ובק.פ.ר, אך אם חשבתם שזה הספיק לו, ממש לא. הוא המשיך ל"הפציץ" מילולית כל מה שבא לו ואפילו יוסי בניון שמע ממנו. בינתיים? הוא עדיין חלק פעיל בסגל של ההופס שמנסים לשרוד בפרמייר ליג.

 

רנה היגיטה – החמיץ מונדיאל בגלל פשע

 

הוא נחשב לאחד השוערים המפורסמים בהיסטוריה, רבות בגלל האהבה שלו לשחק עם הכדור מחוץ לרחבה וגם בעקבות עצירת ה"חתול" שביצע במשחק ידידות של נבחרת קולומביה נגד אנגליה בוומבלי ב-1995. בין לבין השוער שערך 68 הופעות עבור נבחרתו לא "ברח" ממעורבות בפלילים. היגיטה נקשר למעורבות בחטיפה שקושרה לברוני הסמים הגדולים של קולומביה, פאבלו אסקובר וקרלוס מולינה.

 

הוא נידון לשבעה חודשי מאסר שגרמו לו להחמיץ את הגביע העולמי ב-1994 בארה"ב ושוחרר לאחר מכן כדי לשוב לקריירה מקצועית אותה סיים רק ב-2010. אם חשבתם שזה הסוף, אז גם ב-2004 השוער שהספיק לכבוש שבעה שערים עבור ה"לוס קפטרוס" גם היה מעורב בפרשיית סמים. שקט בגזרתו לא תמצאו.

 

 

מייקל ויק – מכישרון גדול לכזה שלא ממש רוצים בו


נעבור למגרש הפוטבול. ה"קווטרבק" המוכשר שנבחר במקום ה-1 בדראפט 2001 של ליגת ה-NFL, לא יזכור את המשך הקריירה כמשהו שיש להתגאות בו. אז נכון שהוא קטף ארבע פעמים את תואר ה-MVP של משחק האולסטאר בליגה, אך ב-2007 ויק הודה במעורבות בקרבות כלבים בארה"ב, ריצה 21 חודשי מאסר ואף הכריז על פשיטת רגל. ההמשך כמובן לא מרנין כשלמרות שחזר למגרשים בניסיון לשקם את חייו הוא הצליח להרים את אטלנטה, אך לא הרבה מעבר. כיום? הוא בעיקר מחפש לעצמו קבוצה, נקווה שלא יחזור למשהו לא חוקי.

 

התאומים לברינוביץ' – תהילה גדולה אחרי נפילה

 

התאומים המוכשרים לבית לברינוביץ' נחשבו בשנים האחרונות לשחקני טופ בכדורסל האירופאי. שניהם דילגו בין ספרד, איטליה, טורקיה והרבה רוסיה וקטפו תארים מקומיים ואישיים (גם לדריוש וגם לקז'ישטוף בחירות בנבחרת השניה של השנה ביורוליג), אך תחילת הקריירה לוותה בסימן שאלה גדול. ב-1998 האחים הואשמו באונס קטינה מקומית בשם נטליה. קז'ישטוף ישב שלוש שנים במאסר, דריוש, שהיה לנאשם העיקרי, "בילה" חמש שנים תחת סורג ובריח.

 

השאר? היסטוריה. השניים חזרו לקבוצות מקצועניות ופיתחו קריירה שלא מביישת אף כדורסלן בעל שאיפות. וגם בתחום הזוגיות תופתעו לגלות שלא חסר להם. קז'ישטוף נשא לאישה את "מיס רוסיה" בשנת 1996, ודריוש? הוא נשא לאישה את אותה נאנסת, נטליה.

 

 

אלן אייברסון – השתקם במגרש הספורטיבי, פחות או יותר

 

עזבו את כל השערוריות שהוא חווה אחרי שהיה כוכב מוכח. הגדולה שבשערוריות הקריירה של "התשובה" הייתה עוד בימיו בתיכון במהלך קריירת התיכון שלו בוירג'יניה שם תקף יחד עם חבריו, חבורה שקיללה וגידפה אותו ואת חבריו. הוא נידון ל-15 שנות מאסר, בילה בסה"כ ארבעה חודשים בפנים ויצא משם לקריירה מרשימה. לאחר מכן כמובן נבחר במקום ה-1 בדראפט 1996, רשם עשר עונות במדי פילדלפיה בהם קטף את תואר ה-MVP של העונה ב-2001. אייברסון המשיך לדנבר, דטרויט, ממפיס ושוב פילי וסיים את הקריירה בקול ענות חלושה באופן יחסי, אך בהחלט מדובר בשיקום מהמרשימים שהיו.

 

 

פליקס חלפון


נסיים בסיפור תוצרת כחול-לבן משלנו. חלפון שהיה לאורך שנים מגן נבחרת ישראל, מגן הפועל ת"א שהספיק לעבור גם ביריבה העירונית, מכבי ת"א ובבית"ר ירושלים סיפק סיפור שלא ירד מהכותרות בראשית שנות ה-2000. במהלך תחילת עונת 2002-03 נעצר חלפון בחשד למעורבות בפרשייה של הברחת סמים לישראל. חלפון ריצה תקופת מאסר של שלוש שנים ולאחר שחרורו שב למגרשים כשעזר לעירוני ראשל"צ להעפיל מהליגה הארצית ללאומית. ההמשך היה במועדונים אחרים בליגות הנמוכות כשמקביל חלפון החל לאמן במחלקות הילדים של עירוני רמה"ש אולי מתוך מגמה להוציא את אשר למד על המגרש לידי ביטוי דווקא מול שחקנים צעירים. האם זה יצליח? הזמן יעיד.

 

חלפון. חזר למגרשים (צילום: עדי אבישי)

 

יכולנו לתת לכם עוד לא מעט מקרים שלא הסתיימו בחזרה למחלקת השיקום מספר אחת – המגרש הספורטיבי, אך אין ספק שיציאה מעבדות וחזרה לתפוקה בתחום שמסב אושר לאוהדים רבים, משמעותית ממש כמו חירות אמיתית.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי