Sport1 Banner

ב-21:00: גרנט מחפש תואר היסטורי

|

המאמן לקראת חוף השנהב: "זכייה באליפות אפריקה – לא פחות יוקרתית מבצ'מפיונס"

(גודל טקסט)

מאת: יעקב זיו         צילומים: Gettyimages

 

 

90 דקות מפרידות בין אברם גרנט לאליפות אפריקה. המאמן הישראלי יוכל להפוך הערב לגיבור של גאנה, אם רק ינצח בגמר באסטדיו דה באטה את חוף השנהב (21:00). גרנט הפסיד בגמר הגביע האנגלי עם פורטסמות' לצ'לסי ועם "הבלוז" בגמר ליגת האלופות למנצ'סטר יונייטד, אבל היום יש לו צ'אנס נהדר לרשום את שמו בספרי ההיסטוריה. על הנייר, הנבחרת החזקה יותר על כר הדשא היום תהיה חוף השנהב, אבל לגאנה סיכוי לא רע לזכות בתואר לראשונה זה 33 שנה. "זכייה באליפות אפריקה לא פחות יוקרתית מזכייה בליגת האלופות", אמר גרנט.

 

 

גאנה זכתה באליפות ארבע פעמים בעבר והיום תעלה לגמר התשיעי שלה. חוף השנהב הניפה את הגביע של היבשת השחורה רק פעם אחת, אחרי ניצחון על גאנה בגמר של 1992. הישראלי גם התלוצץ אתמול באוזני העיתונאים שהוא מתכוון להתקשר לטרי כדי לקבל ממנו טיפים על כיצד לבעוט פנדלים, זכר כמובן להחמצה המפורסמת בגמר ליגת האלופות מול מנצ'סטר יונייטד לפני שש שנים וחצי.

 

 

"אף אחד לא ספר אותנו בתחילת האליפות, אבל הלכנו והשתפרנו ממשחק למשחק", הוסיף גרנט, "יש לנו מוטיבציה ענקית והשחקנים יעלו איתה לגמר. יש לנו משחק נגד נבחרת טובה מאוד, אבל אל תזלזלו בשחקנים שלנו". גרנט ירצה מאוד לעלות לשחק עם החלוץ הוותיק, אסמואה ג'יאן, שעברה עליו אליפות מסויטת שהתחילה במחלת מלריה והמשיכה עם פציעה לא קלה אחרי התנגשות בשוער גינאה. אחרי שהחמיץ את חצי הגמר, גרנט מתפלל שהוא יהיה כשיר. אם לא יחלים בזמן, מי שיפתח הוא חלוץ קיימברידג', קווסי אפייה, שלקח את הצ'אנס שקיבל בשתי ידיים.

 

אנדרה איו ירצה לסגור חשבון עבור אבא שלו, עבדי פלה, שסייע לגאנה לעלות לגמר ב-1992, אבל נעדר ממנו בגלל צהובים. 23 שנה לאחר מכן, הוא ואחיו וג'ורדן ינסו להביא גביע למשפחה. "לא היתה לי עונה גדולה באברטון, אבל לפעמים זה ככה", אמר כריסטיאן אטסו מאברטון, "גרנט נתן לי הזדמנות להראות מה אני יודע כשזימן אותי לטורניר. אני מודה לו שהוא החזיר לי את הביטחון. הגעתי בכלל פצוע למחנה האימונים". אגב, לדברי גרנט מחנה האימון שעשה בספרד הוא אחת הסיבות להצלחה הגדולה של נבחרתו. אטסו המכונה "מסי האפריקאי" ביקש מאוהדי גאנה לא לחגוג מוקדם מדי: "צפוי לנו גמר קשה מאוד". 

 

 

שייח' טיוטה ייעדר מהסגל של חוף השנהב בגלל פציעה בקרסול, אבל למאמן הרב רנארד יש את יאיא טורה שהיה ענק מול קונגו וכבש בניצחון 1:3. "הפילים" מתקשים לממש את הפוטנציאל שלהם ומאז זכו באליפות ב-1992 עם ניצחון על גאנה הם הפסידו פעמיים בגמר בפנדלים ב-2010 ו-2012. מצד שני, רק מצרים עם 7 זכיות מקדימה את גאנה. אף נבחרת לא שיחקה ב-9 גמרים כמו גאנה.

 

ג'רביניו, כוכב "הפילים" אמר: "אני בטוח שנניף את הגביע. מזמן לא היה גמר בינינו לבין 'הכוכבים השחורים'. זה הצ'אנס שלנו ואני מאמין שניקח אותו. יש לנו מוטיבציה גדולה. מתחילת האליפות כל הזמן אמרנו שבאנו לשחק שישה משחקים, אז נשאר לנו משחק אחד".

 

כמה פרטים מסקרנים על הגמר היום:

 

–  זו פעם ראשונה שבשתי הנבחרות בגמר יהיו זוגות אחים. דדה וג'ורדן איו בגאנה וקולו ויאיא טורה בחוף השנהב.

 

–  גמר 1992, בו שיחקו כאמור חוף השנהב וגאנה, היה אחד המטורפים ביותר. חוף השנהב ניצחה 10:11 כאשר אנטוני בפואה החמיץ את הפנדל המכריע, והיום הוא שוב יהיה בגמר כאחד מאנשי הוועד המנהל של הטורניר. גם השופט באותו משחק באדרה סאמר הוא חבר בוועדת השיפוט.

 

–  גאנה וחוף השנהב שיחקו זו מול זו יותר מכל שתי נבחרות אחרות בטורניר. הן נפגשו תשע פעמים: גאנה ניצחה 5, חוף השנהב פעמיים ועוד שני משחקים הסתיימו בתיקו.

 

עוד באותו נושא: אברם גרנט, אנדרה איו, יאיא טורה

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי