Sport1 Banner

הטניס ישתקם מהודעת שראפובה?

שראפובה. נשמע הגיוני?
שראפובה. נשמע הגיוני? | צילום: AFP

כישלונה של הכוכבת הרוסיה בבדיקת הסמים מטיל צל כבד על הענף הלבן

(גודל טקסט)

רצה הגורל וביום האישה הבינלאומי, התעוררנו לאחד מהסיפורים העצובים ביותר, או אם תרצו אחת השערוריות הגדולות אותן ידע הספורט העולמי בכלל, והטניס הנשי בפרט.

 

מריה שראפובה, הטניסאית המדורגת במקום השביעי בעולם, אך בעיקר הספורטאית המוכרת בעולם, הטילה פצצה כשהודתה שקיבלה מספר ימים קודם לכן מכתב מאיגוד הטניס הבינלאומי, המודיע לה כי נכשלה בבדיקת סמים. "אני לוקחת אחראיות מלאה", אמרה שראפובה, "לא ידעתי שאני עושה משהו אסור", אמרה.

 

 

בזמן שעיתונאים ופרשנים התכוננו לשמוע במסיבת העיתונאים המפתיעה שכינסה שהיא עומדת לפני פרישה, הם הופתעו לגלות יחד עם מיליונים ממעריציה בעולם, שהיא מושעית עד לסיום הבדיקות בעניינה מכל פעילות עקב שימוש בחומר אסור. השעיה ארוכה, תסיים ככל הנראה את הקריירה של הטניסאית בת ה-28.

 

שראפובה. "לא ידעתי שאני עושה משהו אסור" (AFP)

 

העובדות כפי שתיארה אותן שראפובה:

1. במשך עשור היא נטלה בהוראת רופא המשפחה שלה תרופה לטיפול במספר בעיות וביניהן טיפול באוטם שריר הלב וטיפול מניעתי בגלל היסטוריה תורשתית של סכרת.

2. היא קיבלה דואר אלקטרוני, המופץ בין כל שחקני הסבב העולמי ב- 22 בדצמבר, ובו היה קישור לרשימה המעודכנת של החומרים האסורים לשימוש על ידי הסוכנות למניעת חומרים אסורים בספורט, אבל היא לא פתחה אותו. 

 

נשמע הגיוני?

 

אם ניקח את ההסבר של שראפובה כפשוטו, הוא בהחלט נשמע כמו משהו שיכול לקרות לכל אחד מאתנו. אבל לטניסאית מקצוענית מהוותיקות בסבב, שנוטלת תרופות במשך שנים ומודעת לבעייתיות ולעובדה שרשימות חומרים אסורים מתעדכנות מפעם לפעם?

 

שראפובה. לא פותחת מיילים (AFP)

 

לכוכבת על שמסביבה עובד צוות ענק של אנשי מקצוע מכל הסוגים והמינים, שכולם יש להניח, רשומים ברשימת התפוצה של איגוד הטניס הבינלאומי וחלקם (הצוות הרפואי, הפיזיותרפיסט, מאמן הכושר), גם לרשימת המכותבים הקבועים של הסוכנות העולמית למניעת סמים בספורט (WADA), ואיש מהם לא בחר לעשות עבודתו נאמנה ולפתוח את המייל החשוב הזה?

 

אין כאן הרבה מקום לספקולציות. מדובר כאן במקרה הרע, ברשלנות מקצועית שלה ושל הצוות הענק העובד עבורה. במקרה הרע מאד, בהעלמת עין מכוונת של כוכבת ושל צוותה המקצועי, שחשבו לתומם שלא יעלו עליהם, או אפילו חמור יותר – לא יגעו בהם.

 

אז מה בעצם היה בתוך התרופה שנטלה שראפובה ללא מפריע במשך עשר שנים, שפתאום הפך לחומר אסור?

 

שראפובה. לא פחדו לגעת בה (AFP)

 

הסוכנות העולמית למניעת סמים בספורט, אחרי בדיקות מעמיקות ולאורך כמה שנים, החליטה בתחילת השנה הנוכחית להוסיף לרשימת החומרים האסורים בספורט חומר בשם מלדוניום. החומר, שנמצא במינון משמעותי בתרופה אותה נטלה שראפובה, הוכח כחומר אשר בוודאות כמשפר משמעותית סיבולת וביצועים, ומשקם במהירות גדולה יותר את הגוף אחרי פעילות אינטנסיבית.

 

כאמור, בסיפור הזה, כמו אחרים לפניו של טניסאים פחות מפורסמים (רישאר גאסקה הצרפתי למשל, שזוכה לבסוף כשטען ששרידי קוקאין נמצאו בדמו בבדיקת סמים אקראית כתוצאה מנשיקה עם אישה), רב הנסתר על הגלוי, אבל דבר אחד וודאי: ענף הטניס, שהתחיל את השנה הנוכחית על רגל שמאל עם חקירות על הימורים אסורים ו"מכירת" משחקים, רחוק שנות אור מלהיות ראוי לכינוי "הספורט הלבן".

 

גאסקה. הענף מרוויח את הכינוי "הספורט הלבן"? (AFP)

 

הציניים בינינו בוודאי יטענו שהוא סוף סוף מצדיק את הכינוי, אך בגלל מיני אבקות שספק מסתובבות ומועברות ספק לא, מיד ליד בין כוכביו.  אך אם נשים לרגע את הציניות בצד, זהו פשוט יום עצוב.

 

כמו בענפי ספורט אחרים בהם הכסף הופך לשחקן מרכזי, מתחילים להיכנס גורמים לא רצויים מבחינת הציבור הרחב – סמים והימורים. אין לאיש ספק שגם הטניס נגוע בתחלואים רבים והם כבר הגיעו לממדים שיהיה קשה מאד להסתיר.

 

זהו לא יום עצוב לשראפובה. הטניסאית שבגיל 17 עשתה היסטוריה כשזכתה בווימבלדון, שהספיקה לזכות בכל תארי הגראנד סלאם לפחות פעם אחת, שהפכה למותג מהלך על שתיים, לדוגמנית מבוקשת, לאשת עסקים מצליחה ומולטי למיליונרית. היא תמשיך בחייה, מי שנפגע פה הוא הספורט שנחשב עד לפני שנים מועטות "המבוגר האחראי" בספורט העולמי.

 

לא רחוק היום שהסיקור יהיה דומה לזה של רכיבת האופניים (AFP)

 

העצב הגדול הוא על ספורט שלא מצליח יותר לשמר את ימיו כקדם והופך בכל יום שעובר ליותר ויותר נגוע, חולני וגם קולני – וגם על הקולניות הזו חתומה אותה שראפובה שגניחותיה על המגרש הפכו לאחת מהתופעות המכוערות והפוגעות ביותר בהנאה מהמשחק הזה, שנחשב פעם לנקי וג'נטלמני.  

 

 מאז נתפס רוכב האופניים לאנס ארמסטרונג במסע שקרים של שנים, רבים אינם מסוגלים יותר לראות רכיבת האופניים באותן עיניים וליהנות מהספורט שנמשכו בגלל הערכים שקידש. היום הזה, בו נצטרך לצפות במשחקי טניס בעיניים חשדניות הולך ומתקרב במהירות מפחידה למדי.

 

נכון להיום, שראפובה ממתינה לגזר דינה. תחילה פורסם באתר האינטרנט של איגוד הטניס הנשי הבינלאומי (WTA) שהיא מושעית לשנתיים, אך ההודעה הוסרה ונכתב מאז שעניינה בבדיקה. אם ירצו, יוכלו הגופים האחראיים למצוא נסיבות מקלות במקרה של שראפובה ולטעון לתום לב כפי שהיא טוענת. אבל אי אפשר יותר להתכחש. ענף הטניס כולו את התמימות שלו, איבד מזמן.

עוד באותו נושא:

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי