Sport1 Banner

האחרון של פאקיאו: הצבא הפיליפיני בכוננות

פאקיאו ובראדלי בקרב הקודם
פאקיאו ובראדלי בקרב הקודם | צילום: Gettyimages

לילה חם: ג'ושוע תובע בעלות במשקל כבד והפיליפיני עם המכה האחרונה

(גודל טקסט)

אם אתם שואלים אותי, בשבת בלילה אנחנו מקבלים עוד הצצה אל העתיד האיגרוף של המשקל הכבד, שקוראים לו אנתוני ג'ושוע. בן 26, אלוף מחלקת הכבד-על בלונדון 2012, ובכך הבריטי האחרון עד כה לזכות במדליה אולימפית.

 

כמקצוען הוא עם 15 קרבות, 15 ניצחונות בנוקאאוט – ונזקק רק פעם אחת לפרק זמן ממושך יותר משלושה סיבובים על מנת להפיל גבר במשקל 100 קילו. בקרב האחרון שלו, בדצמבר באולם O2 בלונדון, נפטר ג'ושוע מדיליאן ווייט עם סנוקרת ימנית בסיבוב השביעי, עבור התואר המקצועני הבריטי.

 

 

הלילה (שידור החל מ-22:30 בספורט1), באותו אולם בלונדון, ג'ושוע יפגוש את הקליפורני הלא מנוצח צ'רלס מרטין. שמאלי, וזה כבר מסוכן. שולח ווים כדי להפריד ראשים מצווארם. בחור מסוכן מאד אם הוא פוגע בך. לראיה: מרטין ברצף של 13 נוקאאוטים, ובקרב האחרון עצר בשלושה סיבובים את האלוף הצפון-אמריקאי, ויצא עם החגורה הפנויה של ה-IBF.

 

ג'ושוע. הצצה אל העתיד (gettyimages)

 

ארבע חגורות חשובות בעולם האיגרוף המודרני, ומעטים האלופים שהצליחו למשול בכולן; הבוס הלא מעורער האחרון של המשקל הכבד היה לנוקס לואיס, עד שנת 2000. עד לאחרונה, ולדימיר ו-ויטלי קליצ'קו פיצלו ביניהם את הממלכה. כיום, שמונה ניצבים טוענים לכתר במשחקי הכס של המשקל הכבד: ראשון טייסון פיורי, שהביס את ולדימיר קליצ'קו, וכיום מחזיק בתארים העולמיים של התאחדויות WBO ו-WBA, ומוכר על-ידי מגזין "הזירה" כאלוף העולם.

 

שני ניצב קליצ'קו, שמחכה לקרב חוזר מול פיורי. אחר-כך: צ'רלס מרטין מיודענו, מחזיק תואר ה-IBF; אלכסנדר פובטקין הרוסי, שייפגש בקרוב בארצו עם דאונטיי וויילדר, מכונת הנוקאאוטים האמריקאית ומחזיק התואר העולמי של ה-WBC, לואי אורטיז, מכונת הנוקאאוטים הקובנית, ואחרון אך לא חביב בכלל לוקאס בראון האוסטרלי.

 

ואנתוני ג'ושוע. אתלט. 110 קילו שעוברים מאה מטר בפחות מ-11 שניות. התחיל להתאגרף רק לקראת גיל 18, פיתח תנועה מצוינת וחמש שנים מאוחר יותר ענד כסף עולמי וזהב אולימפי. בשביל להפוך לאלוף העולם הלא מעורער הוא יצטרך לאסוף ארבע חגורות מלפחות שלושה מהגברים שנזכרו. הראשונים הם ה-IBF וצ'רלס מרטין. המנצח ייצא עם החגורה וקרבות פוטנציאליים ב-2016 שמוערכים בכ-35 מיליון דולר. בצד השני, מישהו צפוי להיפרד לעד מה-0 בטור ההפסדים שלו וזמנית מהכרתו. אגרוף במשקל כבד.

 

 

לפנות בוקר, מעט אחרי שהעתיד יירד מהזירה בלונדון,  בזירה אחרת, דומה, בלאס-וגאס, יסתיים עידן. מני פאקיאו בן 37. הרגליים שלו, צריך לומר, כבר כמה זמן לא בזירה, ועכשיו מצטרף אליהן הראש.

 

ב-9 במאי מני פאקיאו יתמודד על מקום בסנאט הפיליפיני, ובמידה ויזכה – והסקרים מצביעים שכך יקרה – יפסיק להילחם ויקדיש את עצמו לפוליטיקה. שנים שפאקיאו גדול מהזירה: כנער היה מתאגרף בבוקר בשביל שיהיה לו מה לאכול בערב, נשקל עם משקולות בכיסים על מנת להגיע למשקל המינימום הנדרש, מרוויח שני דולר לקרב, ואחד היה שולח ממנילה בחזרה לאמא שלו.

 

מאז פאקיאו הרוויח מעל חצי מיליארד דולר באמצעות האיגרוף, ותרם בפיליפינים בתי-חולים ובתי-ספר. בצוות האמריקאי שלו אומרים ש"בפיליפינים יש מדינת רווחה והיא נקראת מני פאקיאו". הוא הכוכב הפיליפיני הכי גדול במדינה ומחוץ לה, וסביר שהוא הפיליפיני היחיד ששמעתם עליו ולא נמצא כאן בארץ באשרה. הוא זמר עם דיסק פלטינה, נבחר בדראפט בליגת-העל הפיליפינית בכדורסל – השניה הכי ותיקה בעולם – כרוקי המבוגר ביותר בהיסטוריה שלה, ונתן כמה דקות כשחקן המבוגר ביותר.

 

פאקיאו. חוטא גם בכדורסל (gettyimages)

 

יש חוק בפיליפינים שקובע כי על הצבא לחוש לעזרתו של פאקיאו במידה ומשפחתו תאוים. הוא נבחר פעמיים בקלות לקונגרס של המדינה. כאמור, הוא גדול מהזירה, אבל אנחנו לא כאן על מנת לשמוע אותו שר, נכון? פאקיאו יודע שהוא השיג את שהשיג בלחימה. שמאלי שמכיר רק התקפה, הוא מתאגרף העשור הקודם, אלוף בשמונה קטגוריות משקל – השמינית לאחר ניצחון על אנטוניו מרגריטו שבזירה שקל 8 קילו מעליו.

 

מן המפורסמות: כשמני פאקיאו נלחם, אחוז הפשיעה בפיליפינים עומד על אפס. השוטרים נשארים בתחנות לצפות והעבריינים גם, וכשהקרב נגמר הפשיעה חוזרת לסדרה לפי מצב הרוח. בשבת הקרובה (שידור ישיר בספורט1 החל מ-04:00) אחוז הפשיעה במדינת האיים בפסיפי שוב יעמוד על אפס. פאקיאו מול טימותי בראדלי. בראדלי הגנתי, מהיר ומדויק, אבל אוהב להתלכלך בקטטות מדי פעם. ב-2012 בראדלי ניצח את פאקיאו באחת מאותן החלטות שערורייתיות, וב-2014 פאקיאו ניצח את בראדלי בפני שופטים רואים.

 

לפני חודשיים, נציג הפיליפינים עלי אדמות עורר סערה תקשורתית שהחלה בארצו אבל פגעה במעמדו בעיקר במערב, כשאמר שהומוסקסואלים "גרועים מחיות". מאז הספיק לרכך את זה, מעט. 'נייקי' החליטו לנתק קשר עם האתלט המיליונר, אבל לא נראה שזה פגע בסיכוייו לסנאט או לשאיפותיו הנשיאותיות; 85% מהפיליפינים הם קתולים, והשאר נוצרים לא פחות שמרנים – ברגע שפאקיאו נסוג מההתבטאות עצמה, הסערה שם שככה. בארה"ב, טימותי בראדלי, שנפרד לאחרונה מדוד אהוב והומוסקסואל, לא נשמע רגוע. להרוס לכוכב-העל הפיליפיני את הצגת הפרישה שלו נשמעת כמו  נקמה טובה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי