Sport1 Banner

"כמה הצלחות עוד צריך כדי שמשהו כאן ישתנה?"

ביצ'נקו. מדליית כסף אירופית
ביצ'נקו. מדליית כסף אירופית |

יו"ר ההתאחדות להחלקה על הקרח משקיע מכיסו בענף שהוציא אלוף עולם ישראלי

(גודל טקסט)

הכתרתו של דניאל סמוכין כאלוף העולם לנוער בהחלקה אמנותית על הקרח בסוף השבוע שעבר, הייתה יותר מכול הישג כביר עבור המחליק ומשפחתו. אלא שיש אדם נוסף שתרומתו להישג של סמוכין הייתה לא פחות מקריטית, כפי שהייתה לכל הישג אחר של הענף בארץ בשני העשורים האחרונים.

 

ללא יו"ר ההתאחדות הישראלית להחלקה על הקרח, בוריס חייט, ספק גדול אם לישראל היה אלוף עולם לנוער, מדליסט כסף מאליפות אירופה האחרונה לבוגרים בדמות אלכסיי ביצ'נקו או ייצוג בענף בכל אחת מחמש אולימפיאדות החורף האחרונות.

 

 

העניין הוא שלאיש שמחזיק את הענף הזה בארץ מאז הגיע הנה בעקבות בתו גלית, שייצגה את ישראל בריקוד על הקרח מאמצע שנות ה-90, מתחיל להימאס. המחליקים הישראלים רושמים הישגים היסטוריים בתחרות בינלאומיות והענף משגשג בגילי הנוער בעקבות פתיחת היכל הקרח Ice Peaks בחולון לפני שלוש שנים.

 

אלא שלפי חייט, הפוטנציאל של הענף בישראל לא ממומש בשל היעדר מתקנים ומחסור בתקציבים, כאשר חייט עצמו מממן לא מעט מההוצאות של המחליקים.

 

דוידוביץ' וקרסנופולסקי. פוטנציאל ישראלי יש, מה עם מימון? (gettyimages)

 

"יש קצת מימון מהוועד האולימפי בישראל וממנהל הספורט, אבל אני לא מפחד לומר להם בפנים, ואני חושב שלא יהיו להם שום טענות בנושא, שזה רחוק מלהספיק", אמר חייט בראיון למעריב-השבוע, "אתה לא באמת מכין אתלט ברמה עולמית עם הכסף שאנחנו מקבלים. אתה פשוט לא יכול, אז אני שם את הכסף".

 

"אני לא יודע עוד כמה הצלחות צריך לרשום כדי שמשהו ישתנה", הוסיף חייט, "במיוחד בישראל, שאין פה יותר מידי הצלחות ספורטיביות. עם כל הכבוד, משהו פה לא בסדר. אנשים אומרים שילדים ישראלים עצלנים, שהם לא עובדים קשה מספיק ושהם מפונקים. אני לא קונה את זה. פשוט לא עובדים פה נכון. אני רואה את הילדים שמחליקים וחלקם מאוד כישרוניים. אבל אתה חייב לתת להם בית".

 

כמו רוב המחליקים הישראלים, סמוכין מתאמן גם הוא בחו"ל – במקרה שלו בסן דייגו, קליפורניה. אביו, איגור, אימן את הנבחרת הלאומית בהחלקה על הקרח כשבנו נולד ב-1998, אך המשפחה עזבה את הארץ כשדניאל היה בן שלוש וחצי. אמו של דניאל, אירנה, אחראית על הכוראוגרפיה בתרגילים של בנה.

 

סמוכין הוכיח בסוף השבוע שעבר מדוע הוא נחשב בישראל להבטחה הגדולה בתחום ההחלקה האמנותית, כשסיים במקום הראשון באליפות העולם בדברצן, הונגריה. סמוכין דורג רק במקום התשיעי בסיומו של התרגיל הקצר, אולם רשם תוצאה פנטסטית של 165.68 נקודות בתרגיל החופשי וטיפס עד למקום הראשון עם תוצאה כללית של 236.65 נקודות. "אני לא מאמין, אני שמח ונרגש מאוד", אמר לאחר שסיים מוקדם יותר השנה במקום השביעי באליפות אירופה לבוגרים.

 

החלקה אומנותית על הקרח. חייט מוטרד מהעתיד (gettyimages)

 

"אני לא יודע אם ציפיתי שזה יקרה דווקא בסוף השבוע הזה, אבל בהחלט ציפיתי שהוא יעשה את זה מתישהו. זה לא פוקס", אמר חייט, "ברור שמדובר ביהלום, אבל זה יהלום שצריך ללטש אותו. ההרגשה של כולם היא שהוא אפילו לא קרוב למיצוי הפוטנציאל שלו ושהוא יכול לרשום הישגים גדולים. מדובר בחומר אולימפי".

 

חייט נשאל לא פעם בנוגע לעובדה שהמחליקים שמייצגים את ישראל אפילו לא מתאמנים ומתגוררים בארץ, אך הוא טוען כי כל פניותיו בנוגע לבניית מתקנים חדשים נתקלות בלאו מוחלט.

 

"מצד אחד זה נהדר שרושמים הישגים, אבל מצד שני אנחנו מגדלים פה מפלצת", אמר חייט, "זו מפלצת טובה אבל צריך להאכיל אותה איכשהו. עשינו את זה עד עכשיו בצורה חובבנית אבל אי אפשר להמשיך ככה. הבעיה הגדולה ביותר היא שאומרים לך שקודם תביא תוצאות ואחר כך ננסה לעזור איכשהו. אבל צריך לבנות את הפירמידה מלמטה ולא מלמעלה. הם לא מעוניינים לבנות מתקנים וכבר אין לנו מקום במתקן בחולון".

 

חייט סיפר כי מאז פתיחת המתקן המדובר גדלה כמות הילדים המחליקים באופן קבוע מ-20 ל-350, אך הוא מתעקש שניתן לעשות הרבה יותר עם תוספת בתקצוב. "השרים מתחלפים ובעלי התפקידים מתחלפים, אבל הצורה בה מפתחים ספורט בארץ לא משתנה", הוא אומר בזעם, "ספורט זה יותר מפוליטיקה. האתלטים שלנו הם שגרירים. אני לא אדם שמוותר בקלות אבל לכל דבר יש מחיר וגבול. מישהו צריך לעזור. גלית הפסידה לא מעט מדליות בגלל החזרה שלנו לארץ אבל מצד שני בנינו פה מורשת, אם זה בכלל מעניין מישהו".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי