Sport1 Banner

הכל בראש: למה הנבחרת תמיד כושלת?

שחקני הנבחרת. איך זה תמיד קורה לנו?
שחקני הנבחרת. איך זה תמיד קורה לנו? | צילום: אסף קליגר

השנים עוברות וישראל דורכת במקום. למה? תלוי את מי שואלים

(גודל טקסט)

"איך זה יכול להיות שכבר שנים אין פסיכולוג ספורט לנבחרת ישראל?" כך אומר, או למען הדיוק רוטן, אלון סגל, פסיכולוג ספורט שבעברו גם בעט בכדור וגמא מרחקים על מגרשי הכדורגל.

 

"מתעלמים כאן מהעובדה שבמועדונים גדולים בעולם עושים מבחני אישיות לשחקנים כדי להבחין אם יש להם מנטליות חזקה", אומר סגל (49), ששימש בעבר פסיכולוג בהפועל כפ"ס ובהפועל ראשל"צ, והעונה מסתפק בייעוץ פסיכולוגי למכבי קביליו יפו מליגה א'.

 

 

את הבעיה של נבחרת ישראל במשחק מול קפריסין מגדיר סגל כ"עודף ציפיות" ומסביר: "הנבחרת התייצבה למשחק בידיעה שהיא חייבת לנצח. כשאתה מגיע למשחק כזה ומקבל גול, אתה נכנס לפאניקה. עקומת הלחץ עולה, הפאניקה שממילא ליוותה כל אחד מהשחקנים בתחילת המשחק, גברה. זה פעמון לחצים.

 

קפריסין חוגגת. "נכנסו לפאניקה" (אסף קליגר)

 

"הוכח בעבר לא מעט פעמים שנבחרת ישראל טובה יותר כשהיא מגיעה כאנדרדוג. רוב ההישגים שלנו היו כשהגענו בסיטואציה הזו. שלשום תכנית המשחק הייתה לכבוש ואכן פתחנו את המשחק טוב, אבל ברגע שלא כבשנו, הכל השתבש. אחר כך כבר התחלנו לרדוף אחריהם".

 

בניתוח שלאחר המשחק משוכנע סגל שהטעות הכי גדולה של המאמן אלי גוטמן הייתה דווקא ב-1:1. "כולם חשבו על לתת גול ושכחו שאפשר גם לקבל. זנחו את המקומות שלהם. היו לנו עוד 20 דקות כדי להכריע את המשחק, אבל הפאניקה…".

 

כאן מגלה מי שמשמש גם קב"ן בשירות מילואים עד כמה פוסלים מאמני הכדורגל את השימוש בפסיכולוגיית ספורט. "לפני שנתיים הצעתי לסייע ליוסי אבוקסיס בבני יהודה. הוא היה הגון ואמר לי: 'אני לא יודע אם אני מאמין בזה'", הוא מספר, "יש בעיה מנטלית לכדורגלן הישראלי, ואין כאן שום מחשבה על חוסן מנטלי. פעם השתמשו בהתאחדות בפסיכולוג הספורט שרגא שדה, אבל איש מקצוע צמוד לנבחרת – אין. הצעירים שחסונים מנטלית בארץ הולכים לסיירת מטכ"ל או לסיירת אגוז, לא לכדורגל".

 

בן חיים. "היה ברור שהולכים לחטוף" (אסף קליגר)

 

"אין מה לעשות. מאמן כדורגל רואה את המשחק בצורה אחרת מפסיכולוג", מסכם סגל, "אני ראיתי את הפאניקה בעיניים של השחקנים. לי היה ברור שהולכים לחטוף".

 

יש גם מי שחושב אחרת. "אני לא חושב שמדובר כאן בעניין מנטלי", אמר אתמול שלמה ("מוני") ניניו, ששיחק בנבחרת בשנות ה-70 לצדם של מוטל'ה שפיגלר, גיורא שפיגל, צביקה רוזן, יצחק שום ויהודה שהרבני, "ההגנות ניצחו והפסידו. שלנו הייתה חלשה, ומול ההגנה שלהם לא הגענו אפילו למצב הבקעה אחד. אפילו השער שכבשנו היה בבעיטה מרחוק. והם? את שני השערים שלהם כבשו שחקני עורף".

 

לניניו, היום אופטומטריסט ובעל חנות אופטיקה בבת ים, אין טענות לגוטמן: "הוא הביא לנבחרת את השחקנים הכי טובים שיש, פלוס מינוס. זהבי מעולה, ורמוט והחלוץ בן חיים טובים מאוד, אבל לנבחרת הם לא נתנו כלום. סתם יורדים על המאמן. מה הוא אשם?"

 

זהבי. "מה גוטמן אשם?" (אסף קליגר)

 

גבי לסרי, מגן בשנות ה-80, דווקא מלא טענות לגוטמן. "הוא היה צריך ללכת הביתה מיד לאחר המשחק בטדי. מה זה המושג הזה, 'שיחקנו ברולטה'? מספיק לעבוד על הקהל. הוא לא מטומטם. אנחנו פשוט לא יודעים לעמוד בלחצים, ולא מצליחים לתפקד במאני טיים, ואני אומר את זה בכאב גדול".

 

אבל גם בתקופתך לא הגענו לשום דבר, ואז שיחקו בנבחרת אלי אוחנה, אורי מלמיליאן, אבי כהן ז"ל, גילי לנדאו, משה סיני, רוני רוזנטל ובוני גינצבורג

 

"אבל רצינו. נלחמנו. כאב לנו כל הפסד. דאגנו לקהל שכואב לו. הדגל היה חשוב. המדים היו יקרים. עכשיו יש את ההרגשה שהשחקנים אומרים לעצמם, 'הפסדנו? לא נורא'. היינו נשכבים על הדשא ובוכים אחרי הפסד. היום? יאללה, על המטוס לבלגיה". 

 

"מספיק לעבוד על הקהל" (אסף קליגר)

 

אלון חרזי (89 הופעות בנבחרת, רביעי בדירוג כל הזמנים) לבש את המדים הלאומיים משנת 1992 ועד 2006. אתמול הוא נשמע מאוכזב עד עמקי נשמתו: "איך, איך אנחנו שוב נופלים במשחק קריטי? והמרגיז פה שמדובר במשחק לא מהקשים שיש. לא בלגיה, לא בוסניה, ולא וויילס. קיבלנו את קפריסין בבית. בבית! והתחושה? חוסר מוכנות. חוסר חוכמה".

 

גם אתם הפסדתם לקפריסין 3:2 במשחק חשוב.

 

"הפסדנו להם בקפריסין ומולנו עמדה נבחרת הרבה יותר טובה מהנבחרת הזו. אין בכלל מה להשוות. גם הובסנו מול דנמרק, אבל לפחות הגענו לפלייאוף והודחנו מול נבחרת כמו דנמרק".

 

ובכל זאת, גם לכם היה דור ענק: חיים רביבו, אייל ברקוביץ', אלון חזן, טל בנין, ראובן עטר…

 

"עשינו אז את טבילת האש הראשונה באירופה, והפערים אז היו עצומים. בקדנציה של אברהם גרנט היינו קרובים. את נבחרת קפריסין הזו אני מעריך כנבחרת הכי חלשה שלהם בעשרות השנים האחרונות".

 

שחקני קפריסין. "הנבחרת החלשה ביותר זה עשור" (אסף קליגר)

 

איפה הבעיה המקצועית?

 

"במתכון הבדוק של מצבים נייחים, כמו שקורה לנו תמיד, ובמתפרצות. זה החולי של הכדורגל הישראלי. היה פה כישלון גדול מבחינה טקטית. חוסר מוכנות מבחינה מנטלית. אחרי ה-1-1 היה אי סדר מוחלט על המגרש. חבל שלא חזרנו לקו עם ארבעה שחקנים. כואב לי. שיחקנו באש, ומי שמשחק באש נכווה".

עוד באותו נושא: אלון חרזי

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי