Sport1 Banner

גארסיה: יש קבוצות בספרד ואנגליה שצריכות את ערן זהבי

אוסקר גארסיה
אוסקר גארסיה | Gettimages

"המנטליות זה היתרון של ערן", "גאה להיות ברשימות של ברצלונה", "יש מאמנים ישראלים שמתאימים למכבי", "בן חיים ייצא לאירופה" וגם: ג'ורדי והגישושים מחיפה. ראיון מיוחד

(גודל טקסט)
 אוסקר גארסיה נמצא אולי בעונה הטובה ביותר בקריירה שלו כמאמן: חמישה מחזורים לסיום העונה, הוא מוליך את טבלת ליגת העל האוסטרית בפער של 13 נקודות יחד עם רדבול זלצבורג על פני אוסטריה וינה השנייה ורחוק מרחק ניצחון מהבטחת אליפות שניה ברצף.


"אני מרגיש כאן טוב, יש לי פה תנאים לעבוד ויש כאן מגרשים ברמה גבוהה. הכדורגל כאן שונה מישראל, יותר אגרסיבי כאן. בישראל אוהבים יותר את הכדור ולשחק על הדשא, כאן יותר משחקים על כדורים ארוכים והזדמנות שנייה. כולם כאן חזקים", מבהיר המאמן בראיון מיוחד לספורט1.



הספרדי בן ה-44 היה המאמן הזר הראשון בעידן ג'ורדי קרויף במכבי תל אביב אבל כעת נמצא בפסגות אחרות. בספרד מדווחים לאחרונה על מועמדותו לתפקיד המאמן הראשי של ברצלונה בעונה הבאה, אותה קבוצה בה התחיל את דרכו בקבוצת המשנה: "אני יודע מהתקשורת שאני בין המועמדים לשם אבל איתי לא דיברו. יש לי חוזה בזלצבורג ככה שזה לא מפתיע שלא דיברו איתי. בשבילי להיות ברשימה הזו זה כבוד גדול ואני גאה בזה, שאני ברשימה עם מאמנים כל כך גדולים. זה הישג יוצא דופן בשבילי. אם התחלתי לדמיין את עצמי על הספסל בקאמפ נואו? אני תמיד מתרכז בהווה וההווה שלי כרגע באוסטריה".


אוסקר
"ההווה שלי באוסטריה", אוסקר (זלצבורג, רשמי)


לואיס אנריקה והעונה הנוכחית זו אכזבה באמת?

"צריך לזכור שבעבר, ברצלונה בקושי הייתה נאבקת על העפלה לגמר הגביע. בשנים האחרונות וגם השנה, היא נלחמת על כל התארים עד סוף העונה. קשה לי לנתח מה בכל זאת הבעיות של הקבוצה כי לא יצא לי לראות הרבה משחקים שלהם העונה. מי שנמצא שם יודע יותר ממני אם יש שם בעיות ואיך לפתור אותם".



רגע לפני שאנחנו עוברים לדבר על האקסית מתל אביב, אותה קבוצה בה התחיל את הקריירה מחוץ לספרד ("היא תמיד בלב שלי"), אי אפשר בלי התייחסות למואנס דאבור, האיש אותו הביא העונה בסכום גבוה אך לא ממש נתן לו קרדיט עד שהושאל בינואר לגראסהופרס.



"הוא הגיע לכאן משווייץ וכמו שקרה להרבה שחקנים היה צריך להתרגל לכדורגל פה שהוא מאוד מהיר, עם הרבה לחץ במגרש. זה היה לו קשה בהתחלה כמו לעוד כמה שחקנים שהגיעו. אחרי כמה חודשים הוא התחיל להשתפר פיזית, בחלון ההעברות הוא רצה לקבל יותר דקות וביקש לעזוב כי בסה"כ היה לנו את הקפטן ג'ונתן סוריאנו שהבקיע הרבה שערים וזה היה קשה לו לשחק במקומו", הסביר הספרדי.



דאבור
דאבור עם סוריאנו. "יחזור לכאן בעונה הבאה" (AFP)


עדיין, הייתה איזושהי הרמת גבה, שדווקא אתה נתת לו פחות קרדיט.
"אני חושב שהוא שיחק לא מעט בחודש הראשון כאן בתחילת העונה, עד שהחלטנו לשנות את המערך. אני מצפה שבעונה הבאה הוא יחזור לכאן, כי בחודשיים האחרונים אני עוקב אחריו ושמח שהוא בכושר מצוין".


דיברת על ג'ונתן סוריאנו, צוטטת כאומר שהוא השחקן הטוב ביותר שאימנת.
"לא אמרתי שהוא השחקן הטוב ביותר שאימנתי, אלא שהוא בין הטובים. הוא עזב אותנו בזמן קשה, כי זה היה אחרי חלון ההעברות ועוד אחרי ששחררנו את מואנס. כך שגם שתיכננו שביום מן הימים מואנס יהפוך להיות החלוץ הראשי במקומו, זה פשוט קרה במהרה. הוא אמר לי שהוא יודע שהוא כבר לא צעיר ויודע שזה אחד החוזים האחרונים שלו ובסין הציעו לו המון כסף".


אוסקר שמח כשעוברים לדבר על מכבי תל אביב: "אני עדיין עוקב אחריהם. תמיד מכבי היא הקבוצה הראשונה אחרי המשחק של זלצבורג שאני בודק באיזו תוצאה היא סיימה. קצת קשה לי לראות כאן משחקים. בעיקר ראיתי תקצירים ומשחקים מהליגה האירופית".



עובד בשביל מכבי למרות השנה הקשה, ג'ורדי (ברצלונה, רשמי)


ממה שראית, זו לא הייתה עונה מוצלחת למכבי, וזו שנה שנייה בה היא מאבדת את האליפות.
"אני חושב שצריך קצת פרופורציות. לפני התקופה שהגעתי, 10 שנים לא לקחו תואר במכבי. גם השנה זה לא היה קל: כמה שחקנים טובים עזבו, הם בונים את עצמם מחדש וגם ב"ש התחזקה ונעשתה קבוצה מצוינת עם שחקנים טובים. אני בטוח שג'ורדי עובד קשה כדי לבנות את מכבי החזקה מחדש וזה מה שאמרתי על ברצלונה. קבוצות טובות צריכות להיאבק עד סוף העונה, ב"ש לא תזכה לנצח. נכון שהם לא זכו באליפות, אבל הם כן נמצאים בגמר הגביע ואני לא יכול להגדיר את העונה הזאת כרעה".


דיברת על ג'ורדי, יש הרבה דיבורים לגבי עתידו במכבי.
"ג'ורדי שינה הרבה דברים במכבי ועשה הרבה ורואים את זה. מאז ההגעה שלו כל עונה הייתה מוצלחת. הוא יודע להחליט מה הטוב ביותר בשבילו ובשביל מכבי. יש לו אישיות דומיננטיות ואני בטוח שאם לא היה לו את החשק והוא היה מרגיש שהוא מיצה את עצמו במכבי, הוא היה עוזב. מהפעמים שאני שוחחתי איתו לאחרונה, אני יודע שהוא עובד בכל הכוח על העונה הבאה ומחפש שחקנים חדשים שישפרו את הקבוצה".


הייתה ביקורת על כך שהוא משקיע יותר מדי את זמנו בעניין אביו המנוח.
"אתה יכול לדמיין כמה קשה הייתה השנה הזאת עבורו עם כל מה שקרה ליוהאן, שהוא אישיות גדולה, וכמה דיברו עם ג'ורדי על אבא שלו. יש לו אישיות חזקה. קל לדבר שדברים לא הולכים. ג'ורדי עשה, עושה ויעשה דברים לטובת מכבי כדי שהיא תצליח והעונה הזאת לא הסתיימה בצורה שונה כל כך עבור מכבי מעונות אחרות. אני בטוח שהוא ב-100 אחוז מרוכז כאן. זה לא קל שכל הזמן מדברים על אבא שלך, אז זו לא סיטואציה קלה עבורו".


אוסקר
"בכדורגל הכל קורה מהר, זוכים בתארים ומחליפים קבוצות", אוסקר (עדי אבישי)


היית בטקס לזכרו שנערך בברצלונה?
"לא, אבל הייתי בקשר  עם ג'ורדי ועם המשפחה. הוא היה אגדה כאן. אם תשאל הרבה אנשים בברצלונה, הם יגידו לך שהוא היה הדמות שהכי השפיעה על ההיסטוריה של המועדון. אתה יכול לראות את זה בסגנון המשחק שהוא טבע, שמשפיע על כל הקבוצות במועדון".


את המאמן החדש של מכבי ת"א, ליטו וידיגאל, גארסיה לא מכיר. הוא בטח שלא שמע על הביקורת כלפיו ועל הטענות שהושמעו שקרויף קובע יותר בכך שיושב על הספסל עימו: "אני יכול רק לענות בשמי ובתקופה שלי, שאני קבעתי את ההרכבים והכל על המגרש. דיברתי כל יום עם ג'ורדי על כדורגל ועל המון דברים, אבל הוא כיבד את העבודה שלי ואף פעם לא קבע לי את מי להרכיב".



ישנה גם ביקורת על כך שכל המאמנים במכבי באים רק לשנה ומשתמשים בה כתחנת מעבר.
"זה קורה בכדורגל ולא רק במכבי. ברגע שמאמנים כן זוכים בתארים, הכל קורה מהר ואנשים מחליפים קבוצות".


לאורך כל התקופה של ג'ורדי במכבי, לא עמד אף ישראלי על הקווים. זה הזמן?
"אני חושב שיש מאמנים ישראלים טובים שיכולים לאמן את מכבי, אבל זו החלטה אך ורק של ג'ורדי".


זהבי
"גם אצלי הוא היה מאוד חשוב", זהבי (עדי אבישי)


גארסיה היה כאמור זה ששבר את בצורת 10 השנים של מכבי ללא אליפות כשהוליך את המועדון לתואר בעונת 2012/13, כאשר בסיום אותה עונה עזב לברייטון מליגת המשנה באנגליה. לאחר עונה אחת בלבד, שב לשורות הצהובים אך כבר לפני פתיחת ליגת העל וכשמבצע צוק איתן ברקע, החליט הספרדי בצעד מפתיע לעזוב את הקבוצה מסיבות ספק אישיות/ספק בריאותיות כאשר השמועות דיברו על משבר עם הכוכב ערן זהבי.



אוסקר, מה באמת האמת לגבי העזיבה שלך?
"אמרתי את זה הרבה פעמים. האנשים שמכירים אותי יודעים את האמת, שלא יכולתי להמשיך לעבוד בצורה שרציתי. רציתי להיות מקצוען ומחויב למועדון ולשחקנים ולתת את כל כולי כמו בשנה הראשונה. סבלתי מלחץ, והיה לי קשה להמשיך וקשה לקחת את ההחלטה לעזוב כי אהבתי את ישראל ואת מכבי. זה היה בשבילי כמו לעזוב משפחה".


דיברו על המשבר עם זהבי.
"הוא שיחק את כל המשחקים תחתיי והבקיע גולים. אף פעם לא היו לא בעיות איתו. אם לו היו בעיות אני לא יודע, מהצד שלי אין שום בעיה. הוא תמיד עבד קשה, הוא מקצוען ברמות הגבוהות ביותר ובטח שהיום הוא השחקן הטוב בישראל. גם אצלי הוא היה מאוד חשוב".


זהבי
"עדיין יכול להגיע לאירופה", זהבי (גוונאגז'ו, רשמי)


מה דעתך על היכולות שלו ומה שהוא עושה בסין?
"הדבר הכי חזק אצלו הוא המנטליות. הוא רוצה לנצח כל משחקון באימון, הוא חי כדי לכבוש שערים ולעזור לקבוצה ולא קל למצוא סקורר כזה. אנשים חושבים שזה קל לכבוש בסין אבל יש שם הרבה שחקנים טובים ויקרים והוא בכל זאת בראש הטבלה של מלכי השערים. אני בטוח שהוא יכול למצוא את הקבוצה המתאימה והמאמן המתאים שיתנו לו את ההזדמנות בליגות כמו ספרד ואנגליה. לא קל למצוא שחקן שיכול לשחק בתפקידים מגוונים בהתקפה ועושה לחץ בצורה טובה כל כך".


מי השחקן הבא שייצא ממכבי לאירופה?
"טל בן חיים. יש לו סיכוי טוב לשחק באירופה כי הוא שחקן מהיר, ומצוין באחד על אחד. הוא יכול לשחק בליגה הספרדית אבל החוכמה היא למצוא קבוצה שבנויה על סגנון משחק שיתאים לו ולחכות להצעה הנכונה. זה מאוד חשוב לבחור קבוצות שיאמינו בך".


לפני סיום, קשה היה שלא להתעכב על המשחק בין הנבחרת הספרדית לנבחרת ישראל, בו הוטחה ביקורת על השחקנים הישראלים. גארסיה מכניס אותנו לפרופורציות: "אנחנו מדברים על נבחרת ספרד שהיא אחת הנבחרות הטובות בעולם. הם זכו ביורו ובמונדיאל, השחקנים שם משחקים בליגות הטובות בעולם, זה ההבדל. אני מקווה שכמה שיותר שחקנים מנבחרת ישראל יהפכו להיות ליגיונרים כי זה ישפר להם את המנטליות ואת סגנון המשחק".


בן חייןם
הבא לצאת לאירופה? (דני מרון)


אתה חושב שבכלל יש שיפור בכדורגל הישראלי ובפרט בנבחרת?
"זה לא קל להיות בבית עם ספרד ואיטליה. הנבחרת משתפרת והכדורגל משתפר ובעתיד תוכלו להתמודד עם הנבחרות האלו. אני בטוח שבמשחק אחד ישראל יכולה לתת פייט, גם אם לא להעפיל למונדיאל לכרגע".


אוסקר, לסיום. יש סיכוי שנראה אותך שוב כאן?
"אולי תראו אותי שוב. אני לא יודע מה יקרה בשבוע הבא, אז בטח שקשה להגיד בכלל מתי אחזור לארץ. הלב שלי במכבי ויש לי חלום לחזור יום אחד לארץ שוב, אבל זה יהיה רק למכבי תל אביב".


היו שמועות על התעניינות של מכבי חיפה.
"אני שמעתי על כך שהם רוצים איתי, אבל באופן רשמי אף אחד לא דיבר איתי".

 

אוסקר
נראה אותו בישראל שוב? (זלצבורג רשמי)

עוד באותו נושא: אוסקר גארסיה

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי