Sport1 Banner

ניר ענבר אחראי למצב של הפועל תל אביב

| צילום: מנהלת הליגה

ההתנהלות של מנכ"ל האדומים לשעבר דרדרה את האדומים לחדלון פרעון

(גודל טקסט)

"הכל התנהל כמו שוק, המועדון רקוב מהשורש. ההתנהלות של טביב בענייני כספים בלתי נסבלת. עם אדם כזה אני לא רוצה שום עסק". מנכ"ל הפועל ת"א, ניר ענבר, בינואר 2012.

שלוש שנים לאחר מכן, אחרי שנתיים קשות תחת חיים רמון, האמינו בשורות האדומים שרוחות חדשות החלו לנשב במועדון. רמון הלא אחראי, שהגדיל את הגירעון במיליוני שקלים נוספים, פינה את השטח לטובת בארי בן זאב, וכולם האמינו שנפתח דף נקי ושפוי. אחד המינויים הראשונים של בן זאב היה זה של ניר ענבר. בתחילה שימש כיועץ משפטי, ומה־7 לפי במאי 2015, לפי פרסומים באתרי האינטרנט, הוא משמש כמנכ"ל המועדון. יחד עבדו השניים על בניית הסגל לעונה שאחרי.

ההחתמה הראשונה של הצמד הייתה זו של איאד אבו עביד מבית"ר טוברוק. כמו בלא מעט החתמות באותה תקופה, הטקס היה קבוע: השחקן (שבמקרה הזה לווה באביו ובאחותו) היו מגיעים לגג הפנטהאוז של בן זאב, חותמים על החוזה עם היו"ר והמנכ"ל, ומיד לאחר מכן מצטלמים לסטיקר ה־WELCOME שאפיין את המועדון ועד מהרה הפך לבדיחה.

לבקרת התקציבים דווח שאבו עביד נקנה ב־550 אלף שקל, אלא שבהסכם המקורי בין המועדונים לא צוין סכום העברה. רק שנה מאוחר יותר התברר מדוע הוא לא צוין, כשעמית גולדשטיין חשף באתר "וואלה" את ההסכם בין אמיר כבירי לבעלי טוברוק אריק איזיקוביץ', שבו התחייב כבירי לרכוש את טוברוק תמורת שמונה מיליון שקלים.

אותו חוזה מגלה גם את ניגוד העניינים שבו היה נתון המנכ"ל/היועץ המשפטי ענבר, ושעליו ידעו כל המעורבים. בסעיף 5.3 בחוזה, שנחתם ב־22.5.15, נכתב במפורש כי "בגין כל תמורה שתשולם לצדדים כאמור בהסכם זה, יחלקו הצדדים בשכר הטרחה של עו"ד ניר ענבר בסך חמישה אחוזים מכל תמורה כאמור".


האימון האחרון בליגת העל? תאשימו את ענבר (דני מרון)

לא מדובר בטעות. שחור על גבי לבן מובהר כי לעובד המועדון, שבמקרה הוא גם אחד מעורכי הדין של איזיקוביץ', יש זכות לגזור עמלה מכל עסקה בין המועדונים. ולא רק זה. בסעיף אחד קודם, 5.2, נקבע כי ענבר יהיה הבורר במידה ויתגלו מחלוקות בין כבירי לאיזיקוביץ'. מינהל תקין זה בטוח לא.

כמעט כל מי שהיה מעורב בהפועל ת"א בשנים האחרונות חוטף אש בעקבות קריסת המועדון. מחיים רמון דרך מני ויצמן ועד אמיר כבירי – אף אחד לא יצא נקי, ובצדק. רק איש אחד עמד תחת הגשם ונותר יבש – המנכ"ל ענבר. לא השומר בכניסה למתחם חודורוב וגם לא מנהל הקבוצה – המנהל הכללי של הארגון הזה.

אלא ששיחות עם אנשים שעבדו איתו לאורך השנה וחצי האחרונות מגלות פן אחר בהתנהלותו של המנכ"ל. ישנם כאלה שמגדירים אותו כ"אופורטוניסט שדאג בעיקר לאינטרסים שלו". אחרים טוענים שהיה אדיש ולא הקשיב לאזהרות הגורמים המקצועיים שהזהירו אותו מחוסר האחריות הכלכלי, שלמעשה הוביל את המועדון עד לחדלות פירעון.


כבירי. לא רק הוא צריך לחטוף (דני מרון)

"לא רק שענבר לא שימש כשומר הסף כפי שהיה אמור, אלא שהוא התעלם מהנורות האדומות, ואשם לא פחות מהבעלים במצב המועדון", אמרו גורמים שעבדו לצדו. "העיקר שיש לו תואר מאסטר של פיפ"א", הם התבדחו השבוע ותהו כיצד דווקא הוא זה שנשאר אחרון כדי לכבות את האור.

של מי החוב הזה? 

"לא הייתי יכול לבגוד עוד בעקרונות שלי. הזדעזעתי מדברים שקרו במועדון. יש פה עניינים שוויצמן יער צריכה לחקור", אמר ענבר בינואר 2012 לעיתון ה"ארץ". לבקשת הקפאת ההליכים שהגישה הפועל ת"א לבית המשפט צורף נספח שמפרט את מצבת החובות של המועדון. באחד הסעיפים, ממש לקראת סוף הרשימה הבלתי נגמרת, מצוין חוב גם למנכ"ל ענבר בגובה 360 אלף שקל. ענבר טוען בתוקף כי מדובר בשכר שמגיע לו ומסביר כי הסכום נרשם לצד הספקים כתוצאה מטעות של האנשים שהכינו את הדו"ח לבית המשפט.

טענות אחרות כלפי ענבר נוגעות להתנהלות לא אחראית, למשל בנושא שכר הדירה של הזרים. כמעט לכל אחד מהשחקנים שנחתו במועדון נכתב בחוזה סכום מסוים המיועד לשכר הדירה, אלא שקלאודיו בומבה ולוקאס וינטרה בחרו לגור בדירות יקרות בהרבה, והמועדון היה צריך לנקוט אחת משתי אפשרויות: לנקות משכרם את ההפרש או לדווח לבקרה ולעדכן על ההטבה שניתנה להם מעבר לכתוב בחוזה.

וינטרה, למשל, גר בדירה שעלותה הייתה יותר מ־15 אלף שקל בחודש, בעוד שבומבה בחר במגדל הפאר ברחוב אילת, שם שילמה הפועל כ־10 אלף שקל. הסכום שהוקצה לשניים בחוזה היה בסביבות ה־5 אלף ש"ח. 


בומבה. דירה יקרה מדי (עדי אבישי)

סיפור נוסף הוא חוזהו של המאמן ססאר מנדיונדו, שהוחתם על ידי בן זאב עוד טרם כניסתו של כבירי למועדון. לטענת כבירי, הוא רצה לפטר את מנדיונדו עוד לפני פתיחת העונה, אך החליט לחכות. לטענת כבירי, ענבר הבטיח לו שסיכויי התביעה להתקבל נמוכים מאוד, אבל מהר מאוד התברר ההפך, ולמצבת החובות של המועדון נוספו 10 מיליון שקל, שפסק קא"ס נגדם. 

לטענת ענבר הוא אמר לכבירי כי אם ישלם לו את ה-180 אלף דולר, הסיכויים לתביעה קטנים אך יסתבכו אם לא ישולם סכום הפיצוי שנקוב בחוזה.

חוזה לך ברח

"שיטת עבודה דפוקה מהיסוד. הפועל ת"א נראית ומתנהלת בדיוק כמו האישיות של טביב, וזה מזעזע", אמר ענבר בינואר 2012 לעיתון "הארץ".

בתחילת 2016, כשבהפועל הבינו את גודל הבור שאליו נקלע המועדון, צורף להנהלה יו"ר קבוצת הכדורסל, רמי כהן, במטרה לבצע חיתוכים בבשר החי. כמה ימים לפני הגעתו של כהן, הגיש סמנכ"ל הכספים תומר נשר לחשב יניב משולם חוזה חדש שנחתם עמו. "שינוי נוסח בלבד", הוא אמר כשנשאל על ידי משולם מה ההבדל בין החוזה הישן לחדש, שאושר כמובן על ידי המנכ"ל ענבר.


מנדיונדו, עוד פועל יוצא של התנהלות כושלת (עדי אבישי)

אלא שהשינויים הקוסמטיים הללו כללו מצנח זהב בדמות 12 משכורות שהובטחו לנשר במידה ויפוטר מהמועדון, ובחוזה שלפני כן הופיעו רק בנספח. זה היה החוזה השלישי של נשר מאז שהצטרף למועדון כשבראשון היו לו שישה חודשים בלבד. כמה חודשים לאחר מכן נשר עזב והסכים להתפשר עם הפועל המתרסקת על תשלום של שמונה משכורות בלבד. את הכסף, אגב, הוא מעולם לא ראה, מפני שהוא ניתן לו בצ'קים דחויים, שמהם כבר לא ייצא דבר.

גם ענבר, כמובן, מחזיק בסעיף דומה. אם היה מפוטר לפני הקפאת ההליכים, המועדון היה מוכרח לשלם לו 12 משכורות נוספות. "יש עובדים ששכרם הולן במשך חודשים, כולם הרגישו שהם טובעים, אבל לענבר היה מצנח זהב. ככה בדיוק הוא התנהג לפני הקפאת ההליכים", אמר השבוע עובד לשעבר במועדון.

"הוא כנראה התאהב בתואר הזה של המנכ"ל", אמר בכיר במועדון, שמבהיר כי לא ימחה דמעה אם השופט אורנשטיין יכריז היום על פירוק וישחרר גם את ענבר מתפקידו. "הוא לא באמת שלט בכל הכאוס שהיה סביבו. זה שהוא לא הבהיר לכבירי כמה גרוע המצב או לחלופין לא שם את המפתחות כשהבין לאן העסק הולך, הופך אותו ללא פחות אשם מהבעלים במצב הקבוצה", סיכם.

עוד באותו נושא:

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי