Sport1 Banner

טיפח את אנדרס אינייסטה, הסתכסך עם טל בן חיים‎

|

יעקב זיו עורך לכם היכרות עם אנדרס קאפייס, עוזר המאמן של מכבי ת"א

(גודל טקסט)

טל בן חיים התעמת עם עוזרו של שוטה ארבלדזה אנדרס קפייאס ולא ידע שהוא יכול להפיק מהקטאלוני הרבה יותר מאשר ריב טיפשי. מתברר שג'ורדי קרויף הביא לצהובים איש מקצוע מהשורה הראשונה, דרכיו ניתקלו במאמנים ידועי שם לצידם של חלק ממאמני מכבי ת"א בשנים האחרונות. 

קפייאס בן ה-49 עבד עם פפ גווארדיולה תקופה מסוימת והיה המנהל המקצועי של הנוער בברצלונה. אוסקר גרסיה ופטר בוס שאימנו בישראל וכיום מאמנים בזלצבורג ואייאקס עבדו איתו בויטסה וברצלונה. בקטאלוניה הוא נחשב כמי שיודע להכין שחקנים צעירים כדי שיצליחו בקבוצות הבוגרות שלהן. הוא אפילו בעל שם עולמי. כשמגזין "פור פופר טו" האנגלי ביקש לדעת איך מפיקים מהכשרונות האנגלים הצלחה הם פנו לקפייאס שפרסם מאמר.

אחת האמירות המפורסמות שלו בהרצאות בפני אנשי כדורגל היא: "את כישרונות הכדורגל האמיתיים אפשר למצוא ברחובות ולא על כר הדשא. למצוא אותם הכי קשה ועוד יותר זה למצוא ולשמור על הכשרונות כדי שלא יאבדו. שחקנים כמו ליאו מסי ואחרים יודעים לעשות את הדברים הפשוטים על כר הדשא, אבל החוכמה היא לא לקלקל ולשמור על היכולת שלהם".

במכבי ת"א מתנהל קאפייס בשקט. יש לו חדר אחורי במתקן האימונים בקריית שלום והוא עובד קשה עם מאמן הנוער חואן טוריחו והאנליסט של הקבוצה כדי להכין אותה לכל משחק. גם היחסים שלו עם השחקנים טובים. 

קפייאס שהגיע למכבי ת"א אחרי שעבד בקבוצת גאווה מהליגה השלישית בספרד במשך תשע שנים והיה אחד האנשים החשובים באקדמיית הכדורגל של ברצלונה. בראיון לעיתונאי סיימון קופר גילה: "אני הייתי האיש שעזר לגדל ילד אלמוני בשם סרחיו בוסקטס, וגם אנדרס אינייסטה התאמן אצלי". עוד שורה ארוכה של שחקנים שעלו מהנוער עבדו איתו ובהם ג'רארד פיקה, ססק פברגאס, פפה ריינה, טיאגו וראפיניה. 


בוסקטס. קפייאס אחראי להצלחתו? (Gettyimages)

קפייאס שעבד בשנים 1999 עד 2003 כעוזר מאמן בברצלונה ב' ובשנים 2004 עד 2010 כמתאם מקצועי של הנוער בברצלונה הבוגרת, ראה את עלייתו של פפ גווארדיולה לגדולה: "לא האמנתי בהתחלה שפפ יהיה מאמן ענק כזה. הוא הגיע לברצלונה ב' כשעבדתי בקבוצה ויחד הצלחנו לקדם שחקנים. הנשיא ז'ואן לאפורטה וצ'יקי בגיריסטאיין האמינו בו ומהר מאוד הבנתי למה. כמובן שהיתה בינינו הכרות גדולה מאז שהיה שחקן". 

קופר גם כתב במאמר שקפייאס הוא אחד מהאנשים שיודע יותר טוב להכין קבוצה למשחקים. עוזרו של ארבלדזה עבד גם עם אוסקר גרסיה בנוער של ברצלונה ולדבריו: "מיד הרגשתי שהוא מאמן עם יכולת. הצטערתי לעזוב אותו, אבל בברצלונה הבינו שאני רוצה להתקדם ונתנו לי ללכת לויטסה". 

בראיון ל"דיילי מייל" ב-2010 הוא גילה איך עושים זאת: "חינכנו את הצעירים להיות אנשים טובים עם אורח חיים בריא. לימדנו אותם להיות שמחים עם דרך החיים שלהם. חשוב שיהיה להם ביטחון אחד בשני. הם חייבים להיות אנשים טובים וג'נטלמנים".


ראה את הפריחה של פפ מקרוב (gettyimages)

קפייאס פירט שלושה דברים שדרש משחקניו: "קודם כל הם חייבים להיות כדורגלנים ספורטיביים. לעשות פחות עבירות. הם צריכים לנצח באמצעות משחק טוב ולהיות יותר יצירתיים מהיריבה ולשחק כדורגל התקפי. הם צריכים לנצח על לוח התוצאות, אבל עם היסודות שהזכרתי מעל". 

ב-2010 הוא החליט להתקדם למועדון זר וחתם בויטסה לאחר שאלברט פרר מונה לתפקיד המאמן. שחקן ברצלונה הכיר את קפייאס ורצה אותו לצידו, אבל לאחר שפוטר המשיך הספרדי לעבוד לצידם של ג'ון ואן דן ברום (מאמן אלקמאר כיום), פרד רוטן ופטר בוס. 

ב-2014 החלטה ברונדבי למנותו כעוזר מאמן לצידו של המאמן תומאס פראנק. שנה לאחר מכן הוא מונה למאמן ברונדבי עד גיל 17. בוס כעס אז על הנהלת ויטסה שהסכימה לעזיבתו. 


גם פטר בוס התבאס כשהוא עזב (אסף קליגר)

ועכשיו, נותר לבן חיים רק להבין שהוא רב עם מאמן שהדריך כשרונות הרבה יותר גדולים ממנו. רגע לפני שהגיע למכבי תל אביב השתתף בפאנל מומחים של חברת "וורלד פוטבול אקדמי" בהולנד שכלל שחקני עבר ומאמנים כמו מיכאל רייזיחר ששיחק בברצלונה, האנק פרייזר היום מאמן ויטסה, קיס ואן וורדן מאמן בנבחרת הולנד הצעירה ופים ורבק בעבר מאמן אוסטרליה. 

מי שמעביר ביקורת על ג'ורדי קרויף לא יכול להתעלם מזה שהוא מביא לכאן אנשים שבטווח הארוך יקדמו את הצהובים. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי