Sport1 Banner

מונונגה זהיר: "אין צ'אנס שנהיה אלופים"

מונונגה מבקיע מהנקודה הלבנה. בינתיים הוא כאן
מונונגה מבקיע מהנקודה הלבנה. בינתיים הוא כאן | צילום: אסף קליגר

הקפטן של פ"ת גם בטוח: "מכבי ת"א לא תזכה שוב". ראיון מיוחד

(גודל טקסט)

עם סרט הקפטן על היד כבר בעונתו השנייה במועדון ולאחר פתיחת עונה מושלמת של מכבי פ''ת, עושה רושם שג'ו יואכים מונונגה בן ה-27 מצא את מקומו במכבי פ''ת, וזאת דווקא לאחר קיץ בו היה ספק לגבי הישארותו במועדון. הבלגי העניק לספורט1 ראיון נרחב ודיבר על השתלבותו בישראל, על הסרט שקיבל במהרה, על ההבדלים בין ליגת העל למקבילתה הבלגית וגם על נבחרת ישראל והכוכב הגדול ערן זהבי.

 

כשג'ו מונונגה הגיע אשתקד למכבי פ''ת לקראת המחזור השלישי, הוא ראה קבוצה שספגה בצרורות ונראתה בדרך לעוד עונה שתסתיים במאבק על הירידה. "ההתחלה הייתה קשה כי קודם כל הגיע מאמן חדש. רן הביא למועדון מנטליות שונה ותפיסת כדורגל שונה וזה לוקח זמן להבין את מה שהוא רוצה ואח''כ גם להאמין ולהתחבר לשיטה" אמר.

 

 

אבל ההמשך ידוע. פתח תקווה סיימה את אחת העונות המוצלחות שלה בשנים האחרונות תחת הנהגתו של רן בן שמעון ואפילו נאבקה על גביע המדינה עד שלבי ההכרעה. מונונגה שהצטיין באותה עונה, שופע מחמאות למאמנו: "רן הוא מאמן חכם מאוד. אני שמח שיש לנו אותו בקבוצה אבל אני בטוח גם שהוא יהיה מאמן חשוב בכדורגל הישראלי ולא רק בפתח תקווה. הוא מאמן עם הרבה שאיפות, אבל שאיפות לבד זה לא מספיק. אצל רן יש גם שאיפות והוא גם נותן לך את הכלים להצליח. כשהוא הגיע לקבוצה הוא אמר לנו 'אני רוצה לסיים ב-6 המקומות הראשונים'".

 

זה מפתיע לקבל הצהרה שכזו מבן שמעון

"זה מה שחכם בו. גם טובי המאמנים בעולם כמו ונגר ומוריניו, יודעים להגיד לתקשורת משהו אחד ולקבוצה משהו אחר. זו הסיבה שיורד הלחץ מהשחקנים".

 

אמרו עליכם שאתם קבוצה הגנתית, שמנצחת רק בזכות ההגנה

"מבחינתי ומבחינת כל קבוצה, 3 נק' זה הדבר החשוב וזה מה שזוכרים. גם מכבי חיפה, מכבי ת''א ובית''ר מקבלות את אותו הניקוד. אם שיחקת טוב ולא ניצחת אז זה מה שיזכרו לך. אנחנו רוצים גם לשפר את היכולת המקצועית. הרבה אנשים אומרים שמכבי פ''ת לא משחקת כדורגל, אבל רן הגיע  לקבוצה והוא מאמין בכדורגל מודרני – מה שאומר שאין קבוצה גדולה או קבוצה קטנה. כדורגל מנצחים על הדברים הקטנים ואנחנו כל הזמן עובדים כדי לשפר תוך כדי תנועה".

 

בן שמעון. כמו מוריניו, אומר לתקשורת את מה שהוא בוחר לנכון (מני בן ארי)

 

בתור אחד ששיחק בליגה הבלגית ובאירופה בכלל, מי בעינייך יכול להצליח מעבר לים?

"עומר דנינו הוא בעל מנטליות טובה, אבל הוא צריך מאמן שילמד אותו איך לשחק ויקדם אותו. בן שמעון מצוין בשבילו, ואם הוא לא ימשיך הוא יצטרך למצוא מאמן אחר כזה. לאחר מכן הוא יצטרך לעזוב את המועדון, כי כדי להתפתח הוא יצטרך גם לשחק עם שחקנים גדולים. הוא חייב להמשיך את ההתקדמות. גם דור אלו הוא שחקן מבחינתי עם פוטנציאל, הוא בנוי טוב ובעל אופי חזק".

 

למרות פתיחת העונה המרשימה, הקפטן הבלגי-קונגולזי לא מסתנוור ונשאר עם הרגליים על הקרקע: "אנחנו קודם כל רוצים לשרוד ואחרי זה לשחק טוב יותר. מכבי פ''ת רוצה להשתפר לא רק כקבוצה . אנחנו עושים שינוי כמועדון, לא ג'ו עושה שינוי ולא רן (בן שמעון, ת.ח) עושה שינוי אישי. המועדון רוצה להשתפר וזה שאנשים חושבים שאנחנו קבוצה קטנה זה טוב לנו. ככה נוכל להתקדם לאט לאט".

 

מכבי פתח תקווה יכולה להיות אלופה השנה?

"אין צ'אנס", ענה מונונגה נחרצות, "אני לא יכול להתחייב מי אבל אני בטוח ב-100% שזו לא תהיה מכבי ת''א. זה לא קל לשחזר את היכולת הזו שנה אחר שנה וגם הפועל ב''ש התחזקה בצורה מעולה".

 

אליפות לא על הפרק מבחינתו. גם לא של מכבי ת"א (אסף קליגר)

 

במהלך הקיץ שמועות רבות טענו שמונונגה לא ימשיך בקבוצה, וגם על כך היה לו מה לומר: "התקשורת דיברה עם אבי לוזון? היו לי שיחות מולו על החוזה ועל הפרויקט הזה שנקרא מכבי פ''ת. ברגע שלא הגענו להסכם, התקשורת התחילה לדבר. העיכוב היה רק בגלל שיחות בין ג'ו מונונגה להנהלה ולא מעבר".

 

דיברת על אבי לוזון. הוא לא בעל בית רגיל בכדורגל הישראלי

"אני חושב שאין נשיא בישראל שאוהב את המועדון שלו כמו שאבי אוהב את מכבי פ''ת. אני לא רוצה לחוות דעה מעבר לזה כי לא הייתי פה בזמן שהוא היה יו''ר ההתאחדות".

 

דווקא אז ואולי כצעד להשאירו במועדון, קיבל מונונגה את סרט הקפטן על חשבונו של נאור פסר. הוא הקפטן הזר השני בלבד בתולדות המועדון, לאחר מוראד מגמאדוב: "אני חושב שיש לי את המנהיגות באופי. אני יכול לעשות את זה כמו שצריך. מבחינתי זה כבוד גדול להיות הקפטן".

מונונגה. "שאיפות לבד זה לא מספיק" (עדי אבישי)

 

מונונגה, שכבש ארבעה שערי ליגה בעונה שעברה הגיע לישראל לאחר מעבר בקבוצות בלגיות כמו מכלן, בירסחוט ומונס, ניסה לפתור אחת ולתמיד את שאלת הכדאיות במעבר לליגה הבלגית: "אני חושב שאפשר לראות פה לפעמים כדורגל טוב. עקבתי אחרי הכדורגל בישראל בעבר ולא הופתעתי". ומה ההבדל הגדול בין הליגות? "הכדורגל בבלגיה יותר טקטי מפה".

 

היית ממליץ לכדורגלנים הישראלים לעבור לבלגיה?

"למה אתה לא שואל את אליניב ברדה או שלומי ארבייטמן? הם יענו לך. הליגה בבלגיה יותר טובה מהליגה בישראל. יש יותר תמיכה שם, האנשים יותר משוגעים שם על כדורגל. אני לא מתלונן על התנאים, טוב לי פה מבחינת התנאים לא פחות משם, אבל ההיבט הטקטי של הכדורגל הופך את הליגה הבלגית לטובה יותר. בישראלים החיים טובים ונהנים יותר, אבל כדי שיידעו ויכירו את השם שלך בעולם עדיף לעבור לבלגיה, החשיפה שם גדולה יותר".

 

נבחרת ישראל משחקת נגד בלגיה במוקדמות המונדיאל. מה דעתך על הקמפיין?

"יש לכם סיכוי לעלות ליורו, אבל בלי קשר אני חושב שהנבחרת שלכם עושה התקדמות".

 

לא רבים יסכימו איתך בנוגע לכך

"נכון. אני חושב שמסתכלים פה על אותו הרגע. היריבה הכי גדולה של הנבחרת בדרך להתקדמות היא התקשורת. התקשורת והאנשים צריכים לתת זמן. להיות ספרד או נבחרות מהסוג הזה לוקח זמן, שם מתחילים את העבודה מילדות, מגיל 4-5. פה רוצים את התוצאות מאוד מהר".

 

מונונגה מנצח בבלומפילד. "בישראל רוצים תוצאות מאוד מהר" (עדי אבישי)

 

לקראת סיום, גם מונונגה לא יכול היה שלא להתייחס לערן זהבי ולסוגיה האם עליו להישאר במכבי ת"א. "אם הוא לא ישחק טוב, הוא יישב על הספסל. קח את הזאר לדוגמא: למה המקום שלו בצ'לסי בטוח, בגלל שמו? לא. אלא כי הוא מוכיח את עצמו מחדש בכל משחק. כמו זהבי. יש לו את כל היכולות להצליח באירופה, הוא שחקן מאוד חכם".

 

הוא השחקן הכי טוב בארץ?

כן ללא ספק. ביחד עם נוסא איגיבור.

 

לא תתחמק מהשאלה. מה היית עושה במקומו?

"אני חושב שהוא כרגע עושה מה שטוב לו, את מה שהוא רואה לנכון ואני בטוח שהוא יודע להבין מה טוב לו. בגיל שלו, בגיל 28, הוא מקבל כסף טוב שהוא נלחם עבורו והוא מצדיק את הכסף שהוא מקבל. לדעתי הוא פועל נכון. גם אני לא מבין למה כל הזמן אנשים שופטים את ההחלטות שלו".

 

לסיום, נראה אותך במכבי פתח תקווה גם בשנים הבאות?

"אני צריך לראות. זו השנה האחרונה שלי בחוזה. אני צריך לראות מה יהיה בעונה הזאת ורק אז אחליט".

עוד באותו נושא: ג'ו מונונגה

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי