Sport1 Banner

אליפות חולצות הדומינו של הפועל פ"ת

הפועל פת 1955
הפועל פת 1955 | צילום: באדיבות נסים קלדרון

שנת 1955, הייתה הראשונה מאז זכיית המשטרה הבריטית ב-1932 שבה הוכתרה קבוצה שאינה מכבי או הפועל ת"א

(גודל טקסט)

קבוצת הכדורגל של הפועל פ"ת נוסדה בשנת 1934. תואר האליפות הראשון שבו זכה המועדון, היה בשנת 1955. לאחר מכן, בין השנים 1963 – 1959, זכתה הקבוצה בחמישה תארי אליפות נוספים ברציפות.  

 

עד היום קיימת תמימות דעים בין ותיקי האוהדים והכדורגלנים של שנות ה-50 באשר לגדולתה של האליפות הראשונה. לדעתם, הייתה זאת אחת האליפויות הגדולות והדרמטיות ביותר מאז קום המדינה.

 

עונת 1954 הסתיימה כרגיל עם אליפות נוספת של מכבי ת"א אשר יחד עם הפועל ת"א זכו בכול האליפויות מאז 1932, להוציא פעם אחת בה זכתה המשטרה הבריטית לפני קום המדינה.

 

הפועל פ"ת החליפה את המאמן מוסטה פוליאקוב ומינתה במקומו את משה וארון. לצד תפקיד האימון, היה וארון גם שחקן. כפל תפקידים כזה היה נפוץ באותם זמנים. וארון, מכוכבי הפועל פתח-תקווה והנבחרת הלאומית, כינס את שחקני הקבוצה בראשית ינואר 1955 בבית הקפה "קורסו" לשיחה על כוס תה ועוגה.

 

המאמן היה נחרץ בדבריו וקבע כי הקבוצה מסוגלת להדיח את מכבי ת"א ולזכות בתואר האליפות. בחוץ ירד גשם זלעפות, ברקים פלחו את השמים ורעמים רעמו. לפתע הניחו כל הנוכחים במפגש את ידיהם זו על גבי זו והחליטו שעונה זאת, תהיה שייכת לקבוצת הפועל פ"ת.

 

משה וארון היה אז השם החם של הפועל פ"ת. הוא היה שחקן הנבחרת הלאומית שלאחר קום המדינה ומן הבולטים בשחקני הפועל פ"ת. סיפוריו של וארון על המסעות והמשחקים באירופה רתקו את הכל. השחקנים הצעירים עלו לרגל לביתו לראות את אלבומיו גדושי התמונות בהן הוא נראה במדי הנבחרת הלאומית ובמדי הפועל פ"ת.

 

סיפור האליפות של הפועל פ"ת בשנת 1955 (צילום: באדיבות נסים קלדרון)

 

וארון החליט להיפרד מרוב השחקנים הוותיקים, ביניהם דב שונשיין, בוז'יקובסקי, האחים שוהם ומתתיהו כהן, ובמקומם הוא קידם לעמדות משחק מרכזיות את צעירי הקבוצה.

 

השחקנים הצעירים שקודמו היו  נחום סטלמך, ראובן יפת, בועז קופמן, צביקה מרקוס, יוסף צ'יריק, ג'רי חלדי, יחזקאל פריזט ויהודה רביוב. לצידם שיחקו יעקב ויסוקר, מולא סגל, דוד כהן, חיים שפירא, דודו קרמר, ארנסט הירש, אשר זליקוביץ' והקפטן אורי קרני שנחשבו לוותיקים. יש לציין כי המושג וותיקים הוא מושג יחסי ביותר אם לשפוט לפי גילם שנע בין 24 ל-26. בדרך כלל נכלל בהרכב גם וארון בעצמו.

 

הוא קבע ארבעה אימונים בשבוע במקום שניים או שלושה שהיו נהוגים אז. השחקנים נדרשו לשהות זמן ארוך יותר במועדון ובמגרש הכדורגל ברחוב אברבנל. וארון תרגל משחק התקפי בעיקר. את ההתקפה הוא ביסס על נחום סטלמך, "ראש הזהב", ועל החלוץ המרכזי בועז קופמן.

 

הליגה יצאה לדרך ביום חורפי ב–5 בפברואר 1955. הפנים החדשות בליגה העליונה היו קבוצות בית"ר ירושלים והפועל חדרה ששיחקו לראשונה בתולדותיהם בליגה הבכירה. הפועל פ"ת שיחקה במחזור הראשון בדרבי נגד מכבי פ"ת. שער של נחום סטלמך בדקה ה-20 הביא ניצחון להפועל על מכבי 0:1, במשחק שהתקיים במגרשם של המכבים ברחוב שטמפפר.

 

במחזור החמישי, משחק העונה הראשון. הפועל פ"ת מארחת במגרשה את מכבי ת"א. החלוצים בעלי "החולצות המשובצות", החלו להתפרסם ברחבי הארץ. סטלמך וקופמן כבשו להפועל פ"ת, מול שער של שייע גלזר, 1:2.

 

וארון המשיך לקיים אספות שחקנים מלאות התלהבות והחדיר בקבוצה את האמונה שהאליפות היא ברת הישג. הפועל פתח-תקווה זכתה באליפות החורף אחרי ניצחון על הפועל ת"א 0:1 משערו של קופמן שקבע הישג ענק למלאבסים.

 

מתוך 13 המשחקים ניצחה הפועל פ"ת ב–12 משחקים ואיבדה רק נקודה בודדת בתיקו 1:1 נגד הפועל כפ"ס. באותם ימים ניצחון היה מקנה שתי נקודות ותיקו, נקודה אחת. יתרונה של פ"ת על מכבי ת"א היה של חמש נקודות. משחקי הסיבוב השני החלו בדרבי של אם המושבות שהסתיים בתיקו 1:1.

 

אחר כך הגיע משבר, שמקורו, כך טוענים, בסופן הטרגי של חולצות הדומינו המשובצות. בין המחזור ה-15 ל–16 אירעה תקלה חמורה. לאימוני הפועל פתח-תקווה בכדורגל נהגו להגיע גם שחקני הכדוריד של המועדון. באחד האימונים נכנס יורם אוברקוביץ' לחדר ההלבשה וגרם לבקבוק דיו גדול לצנוח מהמדף ולהתרסק על סט חולצות הדומינו שחזרו מכביסה אחרי ניצחון על הפועל כפ"ס.

 

במחזור ה-16 הופיעה הפועל פ"ת עם חולצות אחרות כי את תלבושת חולצות הדומינו המשובצות כבר אי אפשר היה ללבוש. כשהחולצות החלופיות עליהם, הפסידו שחקני הפועל פ"ת לראשונה בעונה זו להפועל ר"ג 2:0 כשחרונז'יץ וצללה כובשים למנצחים מול השוער יעקב ויסוקר.

 

ביש המזל המשיך בחוץ נגד מכבי נתניה (1:1) כשבועז קופמן בעט בסיום פנדל אותו עצר בקלות שוער נתניה זאביק כספי. במחזור ה–18 יצאה הפועל פ"ת ל–באסה, למפגש נגד מכבי תל-אביב. נחום סטלמך כבש ראשון לפ"ת ובהמשך השווה שמואל ישראלי את התוצאה.

 

שוער הפועל פ"ת יעקב ויסוקר עצר כדור מ–11 מטרים של טוריקה המכבי, ודקה אחת לאחר מכן (43), כבש גלזר את שער הניצחון למכבי ת"א, 1:2. כעבור שבוע הפך באסא לעמק הבכא עבור הפועל פ"ת שהפסידה לבית"ר ת"א 1:2 ואיבדה את המקום הראשון למכבי ת"א שניצחה את הפועל חדרה בחוץ 1:2. לפני פגרת הקיץ איבדה פ"ת נקודה נוספת בתיקו 1:1 מאכזב נגד מכבי חיפה.

 

הקבוצות יצאו לפגרה בת חודשים. וארון כינס אספת שחקנים נוספת בקפה "קורסו", כשהקפטן אורי קרני והמגן דודו קרמר ממש פקדו על חבריהם לעשות הכל כדי לחזור למסלול הניצחונות. האספה לא עזרה בשלב זה, כשהפועל פ"ת יצאה לימק"א והפסידה לבית"ר ירושלים 1:2. הפועל פ"ת החליפה את התלבושת פעם נוספת וחזרה למסלול הניצחונות: ניצחון על הפועל בלפוריה 2:13, עם רביעייה של נחום סטלמך, יוסף צ'יריק וצביקה מרקוס עם שלושער, בועז קופמן בצמד ואשר זליקוביץ' עם שער בודד, כבשו.

 

שבוע מאוחר יותר יצאה הפועל פ"ת לקריית אליעזר והביסה את הפועל חיפה 3:9 עם חמישייה של נחום סטלמך. העיתונות כתבה אז: "ההגנה הכי טובה היא ההתקפה של הפועל פ"ת". לעזרת הפועל, נחלצה מכבי פ"ת, שניצחה את מכבי ת"א 1:2.

 

המחזור האחרון היה הדרמטי ומותח ביותר. הפועל פ"ת יצאה למשחק חוץ קשה בבאסה נגד הפועל ת"א והייתה זקוקה לנקודת ליגה כדי לחגוג אליפות. קשר הפועל ת"א, אשר בלוט סיפר לאחרונה: "המגרש היה מלא, בעיקר באוהדי הפועל פ"ת. היריבות בין המועדונים הייתה גדולה, והשוער שלנו יענקל'ה חודורוב דרש מהשחקנים להיאבק ולנצח את הפועל פ"ת. התנהל מאבק קשוח, קרב סוער מאין כמוהו. בדקה ה–49 הורם כדור לרחבת העונשין, שעשה דרכו לעבר בועז קופמן שאותו יכולתי לדחוף בקטנה. אבל קופמן התרומם ונגח מול היציאה לכדור של חודורוב, 0:1 להפועל פ"ת שחגגה על המגרש בהתלהבות. היה טעם של רוגע אחרי ההפסד שלנו בזכות איבוד האליפות של מכבי ת"א. רק חודורוב לא נרגע מההפסד להפועל פ"ת. הוא לא אהב להפסיד בשום משחק".

 

סטלמך, שכבש באותה עונה 27 שערים, סיים במקום השני אחרי ניסים אלמליח מבית"ר ת"א שכבש 30 שערים, שיא עונתי ששורד עד היום.

עוד באותו נושא: בועז קופמן, נחום סטלמך

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי