Sport1 Banner

"כשאתם נתקלים בניצולי שואה, אל תשכחו לעזור"

טקס לפני אחד ממשחקי הבית של מכבי תא
טקס לפני אחד ממשחקי הבית של מכבי תא | צילום: האתר הרשמי של מכבי ת"א

אוהדי מכבי תל אביב נרתמו למען הניצולים: מאיסוף מזון ועד לפעילות עם השחקנים

(גודל טקסט)

הקשר בין מכבי ת''א לשואה עמוק מאוד. הטלאי הצהוב אותו היו מחוייבים היהודים לענוד על בגדיהם בתקופת השואה הפך לסיבה העיקרית שאגודת מכבי ת''א החליפה את צבעי המדים של השחקנים מכחול לבן לצהוב כחול.

 

היה זה שחקן ומאמן העבר המהולל יוסף (יוסל'ה) מירמוביץ', שבשנת 1942 הציע כאות הזדהות עם סבלם של יהודי אירופה שקבוצת הכדורגל של מכבי ת''א תעבור לשחק עם חולצות צהובות בנוסף לצבע הכחול הרגיל, ובכך יינתן ביטוי והזדהות עם האחים היהודים הנרדפים והנרצחים באירופה בתקופת השואה.

 

 

אחרי עשרות שנים שהמועדון הצהוב כחול המשיך את המורשת והזיכרון של היהודים לצד ביסוס מעמדו כאחד המועדונים הגדולים בספורט הישראלי, קמה לה המשכיות נוספת ומפתיעה והפעם מכיוון אוהדי הקבוצה שהקימו ב-2010 את עמותת ''אחים לסמל''.

 

העמותה שנוסדה על ידי אוהדים שחלקם הוא דור שלישי של הנספים בשואה ובתוכם גם ניצולי שואה, שמה לעצמה למטרה את העזרה לקהילה וחשיבות טיפוח ועזרה לניצולי השואה בישראל, לא פחות מהמטרה השנייה שהיא עזרה ותמיכה באוהדים.

 

 

שיתוף פעולה בין הקבוצה לאוהדים (אחים לסמל)

 

חברי ה''אחים לסמל'' שינו את תרבות הפנאי של חלקים רבים באוהדי מכבי ת''א ובקהילה מסביבם. תחת עידודם והשפעתם החלו פעולות משותפות למען הקהילה. איסוף מזון ובגדים חמים לקשישים ביניהם ניצולי שואה לא מעטים בחורף ובחגים, סדר פסח לאנשים חסרי משפחה, מאות משלוחי מזון לנזקקים, וגם ביקור ילדים בבתי חולים בחגים על מנת לשמחם. כל אלו היו פעולות שביצעו חברי ה"אחים לסמל" למען הקהילה ואלו שהיו למעשה מטרתם מתחילת הדרך.

 

יחד עם זאת, לב ליבה של הפעילות של ''אחים לסמל'' מתרכז באוכלוסיה הקשישה ובניצולי שואה שמתקיימים ומתגוררים בתנאים קשים תוך הזנחה מהמדינה וגופים נוספים. חברי העמותה יצרו קשר עם קבוצה של ניצולי שואה ברחבי הארץ, שהפך לקשר קרוב וקבוע תוך כדי העובדה שהאוהדים מגיעים לביקורים אצל ניצולי השואה, מעניקים להם יחס חם ואוהב, מציידים אותם בתנורי חימום ומאווררים, ואף רתמו באמצעות הנהלת המועדון מדגם מייצג של שחקנים ממחלקות הנוער והבוגרים של האגודה.

 

איסוף מזון לנזקקים של עמותת "אחים לסמל" (אחים לסמל)

 

''מעטים הם הימים שבהם אנחנו כעם חייבים חובה מוסרית לשבת ולתהות על גורלנו, יום השואה הוא אחד מאותם ימים שבו כל אדם חייב לזכור ולא לשכוח,  ולא משום שהשואה נתנה לנו מדינה, אלא דווקא בגלל מה שהשואה לקחה מאיתנו. יום חשבון הנפש הזה הוא רק מועד לציון למשהו הרבה יותר גדול שהולך וילך איתנו לאורך כל קיומנו כעם וכבני אדם. אומרים על היום הזה שאנשים רוצים לשכוח היכן הם היו, ואולי עבורנו זה היום שבו אנחנו צריכים לזכור איפה לא היינו ולאן אסור שנגיע", אמרו בעמותת "אחים לסמל" על פעילות העמותה.

 

''אחים לסמל'' הדגישו את חשיבות השואה והמסר לדורות הבאים והוסיפו: ''אנו רואים בניצולים ובמורשת השואה חלק חשוב ומהותי מהחברה, וכמו שהחולצה הצהובה היא חלק בלתי נפרד מהזהות שלנו, כך גם ניצולי השואה לחברה הישראלית. הזדהות עם השואה הוא לא דבר שמסתיים בעמידה בצפירה או בביקור ב''יד ושם'', זהו דבר יומיומי שהוא חלק מהזהות שלנו כבני אדם, ואולי מה שיוסל'ה עליו השלום רצה לעשות הוא פשוט לוודא שבכל פעם שאנו מביטים ביראת כבוד בחולצה הצהובה של מכבי, שפשוט נזכור ולא נשכח. בפעם הבאה שאתם נתקלים בניצול שואה אל תשכחו לעזור לו".

 

 

 

סיפורו המרגש של ניצול השואה ערן דויטש שהגשים חלום והגיע לביקור במועדון: "זה סוג של התעוררות פנימית". צפו בכתבה המלאה: http://bit.ly/1IeflS0

Posted by ‎Maccabi Tel Aviv FC – Official מועדון הכדורגל מכבי ת"א‎ on Wednesday, April 15, 2015

עוד באותו נושא:

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי