Sport1 Banner

הקטנת הליגה ל-10 קבוצות לא תועיל

שחקני קביליו יפו חוגגים. מועדון פאר שירד מנכסיו בגלל הכיווץ
שחקני קביליו יפו חוגגים. מועדון פאר שירד מנכסיו בגלל הכיווץ | צילום: ערן לוף

רון עמיקם חושש, בין היתר, ששחקנים מצוינים ייפלו לליגות נמוכות וייעלמו

(גודל טקסט)

הנה שוב עולה רעיון העוועים. במינהלת הליגה, כך נחשף השבוע, שוקלים לקדם בקיץ הצעה לצמצום ליגת העל, ל-12 או ל-10 קבוצות. הביצוע, כך נכתב, יתבצע בעונת 2017/18. במקרה של צמצום הליגה לעשר קבוצות, יש מצב שהליגה הלאומית תחולק לשני מחוזות, משל הייתה ליגה לילדים, ליגת חובבים או ליגה שמשוחקת בתת יבשת, ולא במדינה שבין הקבוצות הצפונית לבין הדרומית בליגה השנייה מפרידים 160 קילומטר בלבד, ובלאו הכי שתיהן (נצרת עילית וקריית גת) בדרך הכמעט בטוחה לליגה א'.

 

כל כמה שנים מתחלפים להם עסקנים בכירים, ולאלה שנשארים שם במשך שנים ארוכות אוכלים את הראש ומספרים להם כמה חשוב שתהיה ליגה צרה ואיכותית, שבה ייפגשו הקבוצות בינן לבין עצמן ארבע פעמים. כאילו עכשיו, במתכונת הפלייאוף, הן לא נפגשות בינן לבין עצמן ארבע פעמים מייגעות ומוציאות את החשק.

 

 

הנה אני עושה "קופי-פייסט" לקטע שאני כותב בערך כל שנה וחצי: מאז 1965 ועד 1987, למעט מקרה אחד של הקפאת ירידות בהתערבות הכנסת, שיחקו פה 16 קבוצות. היה מועדון די קבוע של קבוצות, ליגה א' אכן שוחקה בשני מחוזות – כי הייתה ליגת חובבים גמורה – בעוד שבליגה הראשונה שילמו פה ושם, מסודר או לא מסודר. ואז התחילה החרב לרדת על הליגה. ב-1988 שיחקו 14 קבוצות, ב-1990 12, ב-1994 שוב 14, ב-1995 16, ב-2000 14, ב-2001 כבר 12, ב-2010 קפץ ל-16 וב-2014 ירד ל-14.

 

חשבתם פעם במינהלת הליגה מה הכיוונים וההרחבות האלה עושים למועדונים ותיקים? עשיתם בדיקה מעמיקה עם מנהלים מקצועיים במחלקות נוער, מה זה עושה לשחקנים? קחו פעם אחת לשיחה את עמי פזטל, הלא הוא שמשון ת"א. תשאלו אותו איך זה לנסות ולהרים קבוצה מחדש בליגה ג'? שמשון, שהייתה קבוצה ותיקה, נחמדה ומועילה, שאפילו שלחה שחקנים לנבחרות ישראל, התרסקה בגלל שינוי מבנה הליגות. שמה יותר כסף ממה שיכולה הייתה לייצר כדי לחזור לליגה הראשונה, התמזגה עם בית"ר ת"א ובסוף פשוט נעלמה.

 

תשאלו את הפועל לוד, את הפועל יהוד, את מכבי יפו, את הכח שלא מסוגלת היום אפילו לשזרע את מגרשה הביתי בהיעדר ממון, קבוצה שעלתה בקושי רב פעמיים חזרה לליגת העל, והיום נמצאת במרכז-תחתית ליגה א'. תשאלו אותם איך זה לנסות ולשוב לליגה מכווצת, לקבל צ'אנס בליגה מורחבת, ולהתרסק כלכלית. תשאלו, כי אם תכווצו שוב את הליגה, תצטרכו לשאול את מכבי נתניה, ואת הפועל פ"ת, ואת הפועל ר"ג, קבוצות שלקחו יחד 12 אליפויות, איך זה להתפורר בגלל שליגת העל מקיאה אותן ממך, בהיעדר מקום.

 

מכבי נתניה עלולה ללכת בדרכן של שמשון תל אביב והפועל יהוד. להתפורר אחרי שהקיאו אותך (דני מרון)

 

תלכו ותבדקו מה קורה לשחקנים שמסיימים מחלקת נוער במועדון מפואר. רובם לא עולים לליגת העל, כי בליגה מכווצת מחזיקים גדודי שכירי חרב וזרים מאימת הירידה. אין כדורגל שמח, אין בטן, אין סיכוי לשלב שחקנים צעירים, אז הם הולכים לליגות נמוכות יותר. ומה קורה שם? יש ליגה ארצית, אין ליגה ארצית, יש ליגה לאומית מורחבת, אין ליגה לאומית מורחבת. בשביל להרוויח 5,000 שקל גג בליגה נמוכה, אין סיבה להיות כדורגלן מקצועני. אז הם מתחילים לעבוד בבקרים, משמינים בפגרות וגומרים קריירה בגלל ארבעה אימונים בשבוע. שחקנים מצוינים.

 

או שעושים פה תוכנית רב שנתית, שתקבע בתקנון את מבנה הליגות למשך שני עשורים לפחות, ללא שינוי, או שחושבים מחוץ לקופסה: ליגה בת 18 קבוצות, כיאה למדינה בת כמעט תשעה מיליון תושבים, ארבע יורדות, ועוד ליגה חצי מקצוענית מתחתיה, יסדרו פה גם את הקבוצות וגם את השחקנים.

 

לא הקימו פה מינהלת ליגה רק לקבוצות הגדולות. גם עונש הרדיוס שלמעשה בוטל השבוע היה רע לקבוצות שיש להם מתקן מפואר שבאמצעותו אפשר למצוא עבריינים, למנוע מהם להיכנס, ובעיקר להימנע כמעט מעונש שילוחי. ומה עם הקבוצות הקטנות, אלה שאין להן את האמצעים? למה שהן יסבלו עונש בלי קהל ויתרסקו כלכלית?  

"מה עם הקבוצות שאין להם אמצעים"? (עדי אבישי)

עוד באותו נושא: הכח רמת גן, מכבי יפו

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי