Sport1 Banner

בדרך שלו: כך תפעל השיטה של פטר בוס

בוס. עדיין לא הטמיע את שיטת המשחק
בוס. עדיין לא הטמיע את שיטת המשחק | צילום: עדי אבישי

ההולנדי בא עם סגנון אופייני: המערך, האגפים ותפקיד הבלמים. ניתוח טקטי

(גודל טקסט)

אמנם פטר בוס אחראי על הצד המקצועי רק כמה ימים. הוא עוד לא התחיל להטמיע בקרב השחקנים את שיטת המשחק שלו ואת הפילוסופיה שהוא כל כך גאה בה, אבל כבר במשחק הראשון מול מכבי חיפה הוא יכול להתחיל להסביר לחניכיו מה הוא רוצה מהם ומהי שיטת המשחק איתה כל כך הצליח בהראקלס ובוויטסה. ננסה להיכנס לראש של מאמן מכבי תל אביב ולהבין מה הוא רוצה לקבל משחקניו. ננסה לתת למאמן החדש כמה טיפים, ונזכור שהוא עוד לא מכיר את חומר השחקנים ושעוד לא היה לו מספיק זמן לעבוד איתם.

 

הקבוצות של בוס שיחקו כמעט תמיד 3-3-4. שני בלמים מהירים וטכניים לצד שני מגנים תוקפים. שני קשרים אחוריים שמצופפים את מרכז השדה ובעצם מאפשרים חופש פעולה למספר 10 שלפניהם, התפקיד המיועד לערן זהבי. בכנפיים שני שחקנים מהירים שתפקידם להיצמד לקו ולפנות שטח למגנים התוקפים ולקשרים, שייכנסו לשטחים שיפנו מגני היריבה ושחקני הכנף של מכבי. בוס שיחק תמיד עם חלוץ 9 חזק שמשחק קרוב לשער. עד שיביא שחקן שמתאים לו, דיאן ראדוניץ', אם יישאר בריא, אמור לשחק בעמדה הזו ולהוריד מהעומס על זהבי.

 

 

בעמדת המגנים יש לבוס שחקנים שמתאימים לו מאוד. דסה מימין וריקן משמאל הם בדיוק השחקנים שהוא אוהב לעמדות הללו: טכניים, מהירים, בעלי כושר גופני מצוין ותומכים בהתקפה ללא הפסק. מבחינת בוס, במרכז ההגנה הוא אוהב לשתף בלמים מהירים וטכניים, כשאחד הבלמים בונה את ההתקפות המסודרות מאחור. ההגנה שלו לוחצת גבוה מאוד את היריבה, כי הלחץ מתחיל כבר מהחלוצים ברחבה שמנגד. לחץ גבוה כזה דורש בלמים מהירים, ואולי נראה את איתן טיבי חוזר לקבל דקות משמעותיות במכבי. טיבי מתאים לבוס יותר מבן חיים וגארסיה, גם במהירות וגם בטכניקה. לא יפתיע אם לאורך זמן, ואם לא יגיע בלם זר על חשבונו של הספרדי, נראה את עמרי בן הרוש כבלם שני.

 

טיבי. מתאים יותר מבן חיים וגארסיה (אודי ציטיאט)

 

מכבי שיחקה בתקופה האחרונה לא מעט עם שלושה בלמים. בוס יצטרך לשנות את זה כדי להתאים את הקבוצה לשיטת המשחק שלו. לפני רביעיית ההגנה הוא משחק עם שלישיית קישור. זהבי אמור לחזור לעמדה הטבעית שלו מאחורי החלוץ, ומאחוריו שני קשרים אחוריים אגרסיביים כמו גל אלברמן ודור פרץ. שלישיית ההתקפה וזהבי יתבקשו להפעיל לחץ על ההגנה במשך 90 דקות.

 

בכדורגל ההולנדי לא רואים כדורים ארוכים מההגנה להתקפה כמעט בכלל. הבלמים בונים את ההתקפה ולכן הלחץ הזה אפשרי. גם מול חיפה שתחסר את גליינור פלט. בלי החלוץ המרכזי שלה, חיפה חסרה עוצמה פיזית ותתקשה ללחוץ את ההגנה התל אביבית מחד, וגם חסרה את שחקן המטרה מקדימה מאידך. וכשלחיפה בבלומפילד אין שחקן מטרה לכדורים ארוכים, היא בבעיה גדולה.

 

חיפה תצטרך להניע כדור מאחור, תתקשה לצאת קדימה ואז הלחץ של מכבי ת"א יכול להביא להכרעה מוקדמת. בשנים האחרונות ראינו את מכבי לוחצת את הירוקים בבלומפילד מהדקות הראשונות ומנצחת. שחקני ההתקפה של חיפה במשחק הקרוב, עטר ובניון, הם שחקנים שקשה להם עם פיזיות מולם ואינם השחקנים כדי לשחק על כדורים ארוכים. הם שחקנים שצריכים שטח כדי לפעול, והעוצמה הפיזית והלחץ יפעלו נגדם.

 

עטר. מתקשה עם משחק פיזי (ערן לוף)

 

מעבר לזה, מכבי חיפה עדיין בשלבי בניית הביטחון העצמי. אחרי פתיחת העונה הגרועה, ראינו כבר כמה מחציות טובות של הירוקים. מול סכנין, מול באר שבע. אך לא יותר ממחצית אחת. ובחצי השני הקבוצה של רוני לוי חוזרת אחורה ומאפשרת ליריבה להשתלט על מרכז השדה. מול מכבי ת"א המחיר עלול להיות קטלני.

 

כאמור, תפקיד משמעותי יש למגנים בשיטה של בוס. המנג'ר מוכן לספוג חור מאחד המגנים שנובע מלחץ גבוה על ההגנה של היריבה, אך לא מול משחק מסודר. מגנים צריכים קודם כל להגן, אבל הציפיה מהם היא גם למספרים בהתקפה. אחד השחקנים שהתקדמו יותר מכולם תחת בוס הוא המגן הימני הצעיר של ויטסה קווין דיקס. העונה הוא כבר כבש שני שערים ובישל שלושה. הבלם גוראם קאשיה כבש 3 ובישל 2. המגן השמאלי רושדי אצ'נטה בישל פעמיים בחמישה משחקים. לכן אחד השחקנים שאמורים ליהנות יותר מכולם מבואו של בוס הוא אלי דסה. בשילוב עם השחקן שישחק בכנף ימין (מיכה או ורמוט), מכבי צריכה לקבל מספרים הרבה יותר טובים מהאגפים משהיא קיבלה עד כה.

 

במשחק הקרוב, חיפה תחסר את אוראל דגני בעמדת המגן הימני. במקומו יפתח שחקן לא מנוסה כיוסיפוביץ' או שחקן שזה אינו תפקידו המקורי (חבשי, למשל). בוס עשוי לנצל את המיס-מאץ' בעמדה הזו ולשחק עם שחקן מהיר עם רגל ימין חזקה דווקא באגף השמאלי. שחקן כמו דור מיכה, שיכול לחתוך לאמצע ולגרום לכך שאחד הקשרים האחוריים של חיפה יצטרך לעזור למגן הימני, יפנה שטח לערן זהבי מסביב לרחבה. ואת מה שערן זהבי יודע לעשות כשהוא מקבל כמה מטרים פנויים, גם פטר בוס כבר מכיר.

עוד באותו נושא: איתו טיבי

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי