Sport1 Banner

כמו בספרד: גוואנגז'ו, הבית החדש של זהבי

האוהדים מחכים לישראלי
האוהדים מחכים לישראלי |

חוסה בצל האחות הגדולה ומכונה "אספניול של סין". תעשו היכרות

(גודל טקסט)

קשה מאוד להתרגל לאורח החיים בסין, לאקלים, למנהגים ולכדורגל המקומי. כדורגלנים ששיחקו בסין סיפרו ששלב ההתאקלמות היה קשה. אפילו ג'קסון מרטינס הקולומביאני שהגיע במהלך העונה האחרונה תמורת 45 מיליון יורו עשוי כבר לעזוב.

 

למזלו של ערן זהבי הוא לפחות מגיע לעיר מאוד מודרנית. גוואנגז'ו נמצאת בדרום סין ובירת מחוז גואנגדונג. בעיר מתגוררים 7.5 מיליון תושבים והיא השלישית בגודלה במדינה. הטמפרטורה הממוצעת העונתית היא 23 מעלות, אבל אחוזי הלחות דומים לאלו בת"א ואף גבוהים מכך. היא גם קרובה להונג-קונג המודרנית.

 

 

זהבי יצטרך להתרגל לשינוי במעמד של המועדונים. מהקבוצה הבכירה בישראל, שבכל עונה התחרתה בצמרת (ובדר"כ זכתה באליפות) ואף הופיעה בליגת האלופות, הוא כעת צפוי להגיע לקבוצה קטנה יחסית הנחשב לאחות החורגת של היריבה העירונית, גוואנגז'ו אברגראנדה, אלופת סין בארבע השנים האחרונות.

 

קבוצה קטנה יחסית (GettyImages)

 

המועדון החדש של זהבי משחק באיצטדיון "יו קסיוצ'ן" בעל 18 אלף מקומות, כאשר ממוצע הצופים עומד על עשרת אלפים אוהדים המגיעים למשחק. נתון לא מרשים בהינתן עד כמה סין גדול ומרובת אוכלוסין. מאידך, שהאלופה מעבר לכביש משחקת באיצטדיון "טיאנהנה" שבו יש 58,500 צופים וממוצע הקהל שלה מעל 45 אלף למשחק. אפשר להשוות את שתי הקבוצות לברצלונה ואספניול, אבל לשחק באספניול בליגה הספרדית כמובן הרבה יותר יוקרתי. למועדון של זהבי יש שיתוף פעולה עם צ'לסי שפתחה בתי ספר לכדורגל שעובדים עם המועדון.

 

בעונה שעברה המועדון סיים רק במקום ה-14 ממש מעל הקו האדום, אבל ב-2014 דורגו במקום השלישי עם המאמן השבדי סוון גוראן אריקסון ועלו לראשונה לאליפות אסיה לקבוצות. אריקסון הרוויח לעונה 3.5 מיליון יורו לעונה. הקבוצה נוסדה ב-1986, אך התפנית העיקרית בה חלה כאשר חברת R&F רכשה את המועדון ב-2011, כשעוד היה בליגה השניה ומיד עלה לליגה הראשונה. החברה עוסקת בנדל"ן והיא אחת העשירות במזרח הרחוק, ורווחיה בשנה שעברה עמדו על 880 מיליון יורו. אגב, R&F הם ראשי תיבות של "עושר" ו"כוח".

 

"עושר" ו"כוח" (GettyImages)

 

16 קבוצות משתתפות בליגה המקומית, שכבר החלה ונמצאת כעת במחזור ה-12. הקבוצה החדשה של זהבי מדורגת כעת במקום ה-9. הישראלי יצטרך להתרגל לעוד מאמן סרבי, אחרי שעבד עם סלבישה יוקאנוביץ'. מאמנו החדש יהיה דראגן סטויקוביץ' בן ה-51, בעבר קשר נבחרת יוגוסלביה (84 הופעות ו-15 שערים). סטויקוביץ' שיחק בוורונה, מארסיי ובנאגויה גרמפוס 8 ביפן (כמו גארי ליניקר) וגם אימן אותה כמה עונות בהצלחה. הוא היה ידוע בבעיטות החופשיות המפורסמות שלו. בשנתיים האחרונות הוא מאמן את גוואנגז'ו. הסרבי החליף את קוסמין קונטרה הרומני שאימן את הקבוצה באליפות אסיה בכדורגל.

 

מעמדו של סטויקוביץ' היה בסכנה לפני כמה מחזורים אחרי שהקבוצה הובסה 5:1 על ידי שנחאי שנואה והקבוצה רשמה שלושה הפסדים, אבל ניצחון במחזור האחרון 0:1 על האנגזו נראה כי הרוויח לו עוד זמן בתפקיד.

 

זהבי כבר מכיר מאמנים סרביים. סטויקוביץ' (GettyImages)

 

בסין אפשר לשתף חמישה זרים, לא כולל כמו הונג-קונג או מדינות שכנות. שחקן החיזוק הבולט בקבוצה הוא הברזילאי ריינה רנאטיניו שהחל את דרכו בקוריטיבה. הקשר שיחק בקוואסקי פרונטלה היפנית וסטויקוביץ' הביא אותו משם.. שחקן נוסף המשחק בקבוצה הוא גוסטב סוונסון השבדי ששיחק בגטבורג 153 משחקים וכבש 9 שערים, וכבש תפס את הגופיה מספר 7, לידיעתו של זהבי. הוא היה בסגל השבדי למוקדמות ליורו, אבל לא זומן לאליפות עצמה. הקבוצה רוצה גם את חלוץ ניוקאסל פאפיס סיסה ניוקאסל.

 

יש גם כמובן שחקנים סיניים כשהבולטים שהם הבלם הוותיק בן ה-35 זאנג יאקונג שהיה שייך בעבר לשפילד יונייטד, אבל לא שיחק בה. הקשר לו לין שחצה את הכביש מגוואנגז'ו והחלוץ קסיאו זי מהנאן בן 31.

 

סיסה. בקרוב עם זהבי? (GettyImages)

 

זהבי מגיע לקבוצה שלא שופעת כוכבים ובהחלט יכולה לבנות סביבו. כל הסגל שלה מוערך באתר הגרמני "טראנספרמרקט.קום" בערך של 7 מיליון יורו, הסכום אותו תשלם לפי הדיווחים למכבי ת"א. לא משהו מלהיב מול קבוצות אחרות שרכשו כוכבי על. הבעלים הורידו את התקציבים של הקבוצה לאחר שבשנים קודמות שיחקו במועדון ואחד המוכרים ששיחקו במועדון הוא איגביני יעקובו שהגיע לשם בעקבות המאמן אריקסון בעונת 2012 ו-2013. בעונה השנייה שלו יעקובו היה הצלחה מסחררת וכבש 15 שערים ב-29 משחקים בעונה. אם זהבי יצליח הוא יכול גם לעבור לקבוצה גדולה יותר בסין כמו האחות הגדולה גוואנגזו האלופה, אותה מאמן לואיז פליפה סקולארי.

עוד באותו נושא: איגביני יעקובו

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי