Sport1 Banner

המצב הבעייתי אליו נקלע ביברס נאתכו

נאתכו. ההסבר המלא בפנים
נאתכו. ההסבר המלא בפנים | צילום: Gettyimages

אירועים שהתרחשו בקיץ גרמו לכך שהשתלטו לקשר על המשבצת. מיכאל יוכין על מעמדו בצסק"א

(גודל טקסט)

בתקופה האחרונה, נפוצו דיווחים שונים על שינוי מעמדו של ביברס נאתכו בצסק"א מוסקבה, והגיע הזמן להעמיד את הדברים על דיוקם. בעונה שעברה, מאז הצטרף לקבוצה בסוף אוגוסט, היה הקשר הישראלי באנקר בהרכב. הציפיה הטבעית הייתה כי המצב יישמר גם העונה, וירידה מסוימת במספר הדקות של נאתכו על הדשא הפתיעה וגררה שמועות על משבר. בפועל, המצב שונה בתכלית, וחשוב לשים לב לשלושה שינויים חשובים מאוד שחלו בצסק"א בקיץ, אשר הובילו גם לשינוי הרביעי.

 

ראשית, ההתאחדות הרוסית שינתה את התקנון. בעוד בעונה שעברה מותר היה לקבוצות לשחק עם 7 זרים בהרכב, הרי שהעונה – בצעד שנוי מאוד במחלוקת שאמור לכאורה לסייע לרוסיה להתכונן למונדיאל, אך עלול בפועל להשיג בדיוק את ההיפך – הוגבל מספר הזרים על הדשא ל-6. כלומר, חלה חובה על המאמן להרכיב 5 רוסים בכל רגע נתון.

 

 

צסק"א משחקת בדרך כלל במערך 1-3-2-4, ולמאמן לאוניד סלוצקי תמיד היו 4 עמדות שמולאו על ידי רוסים – השוער, צמד הבלמים והמגן השמאלי. לפיכך, הוא לא נאלץ להתמודד עם מגבלות כלשהן בקישור ובהתקפה, אבל העונה נדרש שם לפחות שחקן רוסי אחד, והשחקן המדובר הוא אלן דזאגוייב. כלומר, אם בעונה שעברה היה דזאגוייב שחקן הרכב רגיל לחלוטין, ויכול היה להיכנס לרוטציה, הרי שהעונה הוא הבאנקר האולטימטיבי. עובדה – הוא פתח בכל המשחקים של צסק"א בליגה למעט אחד ממנו נעדר בשל השעיה.

 

שנית, סלוצקי מונה למאמן נבחרת רוסיה במקביל לתפקיד בצסק"א, וגם הצליח בה מאוד, עם מאזן אישי מושלם במוקדמות ועליה ליורו 2016. גם בנבחרת דוגל סלוצקי במערך 1-3-2-4, כאשר משבצת הפליימייקר תפוסה על ידי הקפטן רומן שירוקוב, בעוד אולג שאטוב ואלכסנדר קוקורין משחקים באגפים. לעומת זאת, בקישור האחורי היה צורך בשחקן יצירתי שמסוגל להתחיל התקפות, לצד איגור דניסוב הלוחמני, וסלוצקי רואה את דזאגוייב, ממנו התעלם המאמן הקודם פאביו קאפלו, כפתרון המושלם לסוגיה. התוצאות, אגב, מוכיחות שהוא צודק לחלוטין.

 

סלוצקי. גם בצסק"א וגם בנבחרת (GettyImages)

 

כתוצאה מכך, התחזק מאוד מעמדו של דזאגוייב הן בצסק"א והן בנבחרת, והוא מרשה לעצמו לדרוש לשחק בעמדת הקשר האחורי. כבר לפני שנתיים, כאשר ראיינתי אותו אישית, אמר דזאגוייב שהוא רואה בקישור האחורי את העמדה האידיאלית עבורו. כעת, כאשר סלוצקי זקוק לו בדיוק בעמדה זו בנבחרת, הגיוני שהשניים יישמו את השינוי גם בצסק"א. לרוע מזלו של נאתכו, חושק דזאגוייב בדיוק בעמדה שלו, וגם מקבל את מבוקשו לאור הנסיבות.

 

שלישית, סיידו דומביה חזר לצסק"א אחרי חצי עונה מאכזבת ברומא. ללא דומביה, שיחק אחמד מוסא הניגרי בעמדת החלוץ המרכזי, אך כעת – עם שובו של הסקורר הטוב ביותר של הקבוצה – חזר מוסא לעמדה הטבעית שלו באגף, ועל הדרך הגביר מאוד את התחרות בקישור ההתקפי.

 

דומביה. גם החזרה שלו משפיעה על נאתכו (GettyImages)

 

כעת, בואו נראה כיצד כל זה משפיע על צסק"א מבחינה טקטית. המערך בסיבוב השני בעונה שעברה היה יציב. פונטוס ורנבלום השבדי, הגרזן האולטימטיבי בקישור האחורי, סתם את החורים ואיפשר לנאתכו ששיחק לצידו לנהל את המשחק ולצאת להתקפות. מוסא היה חלוץ החוד, רומן ירומנקו הפיני היה הפליימייקר, בעוד זוראן טושיץ' הסרבי ודזאגוייב שיחקו לרוב באגפים, כאשר גם גאורגי מילאנוב הבולגרי נכלל ברוטציה.

 

כדי לפשט את העניין, הנה ההרכב האופטימלי ממרכז המגרש והלאה: ורנבלום, נאתכו – טושיץ', ירומנקו, דזאגוייב – מוסא. והנה לכם השינויים. אם דומביה דוחק את מוסא לעמדה בה שיחק דזאגוייב, בעוד דזאגוייב חייב להיות בהרכב ומשתוקק לשחק בעמדה של נאתכו, הרי שנאתכו עלול לאבד את מקומו ולרדת לספסל.

 

במקביל, עיתונאים מסוימים המקורבים לדזאגוייב, מבקרים באופן תמידי את שני הזרים שהצטרפו לצסק"א בקיץ 2014 והיו המצטיינים בעונה שעברה – ירומנקו ונאתכו. הפיני, עושה משחק מחונן, סובל מירידה מסוימת בכושרו כתוצאה מפציעה כרונית. לישראלי היה משחק ביתי לא מוצלח מול ספרטה פראג במוקדמות ליגת האלופות, בו קרס כל המערך האחורי של הקבוצה בתיקו 2:2. אם בעונה שעברה פרשנים נהגו להתעלם מטעויות והיללו את השניים, הרי שהעונה מדגישים דווקא את הליקויים ומתעלמים מפעולות חיוביות.

 

דזאגוייב. עיתונאים שמקורבים אליו מבקרים את נאתכו (GettyImages)

 

בהתחשב בנסיבות אלה, מספר ההופעות של נאתכו דווקא מצביע על ההערכה של סלוצקי כלפיו. כאשר היה כשיר לחלוטין, נותר נאתכו על הספסל 4 פעמים בלבד– שני המפגשים מול ספורטינג ליסבון במוקדמות ליגת האלופות והמשחקים מול זניט ולוקומוטיב בליגה הרוסית. בכל המקרים האלה יושם המערך ההגיוני שנובע משילובו החדש של דזאגוייב בקישור האחורי, במשבצת של נאתכו לצידו של ורנבלום.

 

מעבר לכך, הוא פתח בהרכב ב-9 משחקים בליגה הרוסית, ובכל 3 המשחקים בשלב הבתים בליגת האלופות בהם היה בריא. את המשחק הביתי מול מנצ'סטר יונייטד החמיץ ביברס בגלל זעזוע מוח שספג במשחק מול דינאמו מוסקבה. במפגש ההוא ניסה אותו סלוצקי בעמדת הפליימייקר על חשבון ירומנקו, והניסוי הזה המשיך גם באולד טראפורד ביום שלישי האחרון. המאמן מבין את המצב הבעייתי החדש אליו נקלע נאתכו, ומנסה למצוא פתרון. מובן שנאתכו עצמו לא מרגיש נוח לחלוטין בעמדה החדשה, אך הוא עושה את המיטב, ותרומתו עשויה להשתפר עם הזמן.

 

לסיכום ניתן לומר כי שינויים שלא קשורים ליכולתו של נאתכו עצמו גרמו לכך שאיבד את מקומו כבאנקר בהרכב, ושחקן אחר השתלט על המשבצת הטבעית שלו. עם זאת, בהתחשב בבעיה המשמעותית שהתפתחה כתוצאה מכך, מצבו דווקא טוב יחסית למה שעלול היה לקרות. הישראלי עדיין פותח בהרכב ברוב המשחקים, מתנסה בעמדה חדשה במערך ותורם רבות לדהירה של צסק"א לאליפות– החבורה של סלוצקי מובילה את הטבלה ביתרון 9 נקודות בתום 14 מחזורים. זו אמנם ממש לא העונה החלקה ביותר בקריירה של ביברס, אך היא עשויה להתברר כמוצלחת ביותר אם יזכה בתואר האליפות הראשון בחייו.

עוד באותו נושא: אלן דזאגוייב

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי