Sport1 Banner

האם זה סוף המכביזם?

פדרמן. הליגה והגביע נעשו חשובים. אפילו מאוד
פדרמן. הליגה והגביע נעשו חשובים. אפילו מאוד | צילום: עדי אבישי

אחד המועדון הגאים ביבשת ניצב (אולי) בפני האתגר הגדול בתולדותיו: מאבק על זהותו ומעמדו. בורוביץ' על עתיד הצהובים

(גודל טקסט)

העונה של מכבי תל אביב הסתיימה, כך אומר ההיגיון. הרי בשביל מכבי היורוליג היא הכל, כבר עשרות בשנים ובעיקר בעשור האחרון. מכבי חיה (ומתה) בשביל אירופה. שם הקהל, שם הכסף, שם העניין, שם היוקרה. אז מה נותר לה למכבי אחרי שהודחה מאירופה, ועוד בצורה כה מבישה, באופן חסר תקדים, כבר בדצמבר?

 

קשה להתווכח עם הטענה הזאת. קשה לסתור אותה לחלוטין. הרי בסתירה כזו תהיה מעין בריחה מאחריות על הכישלון הגדול של העונה הנוכחית. בואו לא נגנוב כאן דעת.

 

 

אלא שיש עוד מציאות. קבוצת ספורט ממשיכה לפעול עד שכל מפעליה בעונה נתונה מסתיימים; ולמכבי יש עוד הרבה מאוד משחקים ושלושה מפעלים. אז נכון שמדובר "רק" ביורוקאפ, והליגה והגביע בישראל היו בגדר נתון כמעט חמישה עשורים.

 

אך אנחנו חיים בעידן שונה. כיום שום דבר אינו כבר מובן מאליו. הרי מכבי הפסידה אליפות בעונה שעברה. תחשבו מה יקרה אם תפסיד שנתיים ברציפות. יש שיאמרו שכלום לא יקרה, הרי מכבי תישאר מכבי, כלומר הקבוצה הגדולה בישראל בהפרש עצום ובעיקר היחידה שתייצג את ישראל ביורוליג, שיהפוך בעונה שעברה למתכונת מצומצמת, יוקרתית ורווחית עוד יותר; ולא משנה אם מכבי תפסיד אליפות גם העונה, וגם בעוד שנה ושנתיים, היא עדיין תהיה, כמעט לבטח, הישראלית היחידה ביורוליג, ולכן עדיין תהיה הקבוצה עם האפשרות להרוויח הכי הרבה כסף ועניין ויוקרה בהפרש גדול.

 

במובן הזה, מה שיהיה הוא בדיוק מה שהיה.

 

מזרחי. המעמד של מכבי תל אביב בסכנה מוחשית (עדי אבישי)

 

אך המציאות מורכבת יותר. במציאות החדשה יש הפועל ירושלים, האלופה המכהנת שהעונה גם העפילה לשלב ה-32 האחרונות ביורוקאפ, בדיוק השלב שבו תשחק גם מכבי. אלא שבעוד שלגבי הצהובים הדבר בגדר כישלון צורב ומביש, בעבור ירושלים מדובר בסוג של הישג.

 

רק שאליפות שנייה ברציפות של ירושלים בישראל תהיה הישג עצום בהרבה, לא רק בעבור המועדון של אורי אלון אלא גם בתפיסה הכלל-ישראלית ובסופו של דבר גם הכלל-אירופי. הדבר ימחיש שאין רק "שחקן" חדש בזירה, אלא שיש אלוף חדש. פעמיים ברציפות. מדובר כאן בשחקן שלקח את ההגמוניה, לפחות זו המקצועית, ממכבי.

 

אלון. שחקן חדש בזירה (דני מרון)

 

המועדון הגאה מתל אביב לא רוצה להתמודד עם מציאות כזו, ולכן האליפות השנה חשובה פי כמה וכמה מכל שנה אחרת, והיא הרי תמיד חשובה. הרציונל הזה תקף גם לגביע, עוד תואר מקומי יוקרתי.

 

וגם בעניין האירופי, חשוב לה למכבי מאוד להצטיין ביורוקאפ, כדי להמחיש לעצמה ולאוהדיה, וגם לשאר העולם, שעדיין מדובר במועדון אירופי בכיר ביותר. גם אם שנה אחת זה לא קרה במפעל הבכיר מכולם.

 

כי מכבי תל אביב, דווקא באחד מרגעי המשבר הגדולים בתולדותיה, חייבת להילחם יותר מאי פעם בעבר. כי המעמד שלה בסכנה מוחשית. מבחינה מקצועית כבר ראינו שנתיים של קבוצה ביזיונית. אבל זה עוד כלום לעומת אובדן מעמד כקבוצה של המדינה ואחת הקבוצות הבכירות באירופה. והמעמד הזה יכול באמת ללכת לאיבוד אם מכבי לא תרפא את עצמה מקצועית.

 

 

עוד באותו נושא:

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי