Sport1 Banner

יש עתיד: חג החאג'י על שפת הים השחור

האקדמיה שלו זוכה בכל תואר אפשרי. חאג'י בימיו בנבחרת
האקדמיה שלו זוכה בכל תואר אפשרי. חאג'י בימיו בנבחרת | צילום: gettyimages

אגדת הכדורגל הקים אקדמיה ומינה את בנו בן ה-17 לקפטן. והקשר ישראלי

(גודל טקסט)

לגיאורגה חאג'י, גדול שחקני רומניה בכל הזמנים, היה תמיד חלום: להקים את האקדמיה המפוארת והגדולה ברומניה. כוכב העבר בן ה-50, ששיחק בין היתר בסטיאווה בוקרשט, ברשיה, ריאל מדריד, ברצלונה וגלאטסראיי לא רק שהצליח בפרויקט הענק והנועז שלו אלא הרבה מעבר לזה.

 

חאג'י שפרש ממשחק פעיל ב-2001, הקים אקדמיית כדורגל באפריל 2009, וכעבור זמן קצר הקים את קבוצת הכדורגל ויטורול (העתיד) קונסטנצה, שהחלה את דרכה בליגה השלישית. החל מ-2012 משחקת ויטורול בליגה העליונה ברומניה, והיא חוותה קשיים לא קלים מתחילת דרכה עקב העובדה שהעלתה שחקנים צעירים וחסרי ניסיון.

 

חלומו התגשם. חאג'י במדי ברסה (gettyimages)

 

 

לפני שלושה חודשים החליט חאג'י כי תפקיד הבוס הגדול אינו מספיק לו, והוא ירד לקווים והחל גם לאמן את הקבוצה הבוגרת. חרף קשייה המקצועיים, ואולי אף בזכותו של אגדת הכדורגל, מהווה הקבוצה מהעיר הקטנה שנמצאת על שפת הים השחור הפתעה ענקית. שלשום היא אף טיפסה למקום השני בליגה, מעל סטיאווה בוקרשט, בזכות ניצחון 1:3 על בוטושאני.

 

בחזרה לאקדמיה של חאג'י, הממוקמת בעיירה אובידיו הקרובה לקונסטנצה. מדובר באקדמיה הגדולה במזרח אירופה, בה מתאמנים כ-300 בני נוער מוכשרים ומצטיינים שנבחנו בקפידה. כ-75 מבני הנוער חיים בתנאי פנימייה, הכוללים בין היתר לינה, כלכלה, תחבורה לבית הספר ועוד. האקדמיה זוכה כמעט בכל תואר אפשרי במשחקי הליגה והגביע, ויותר מ-40 שחקנים משתייכים לסגלים השונים של נבחרות רומניה.

 

כמובן יש גם קשר ישראלי. צביקה אברמוביץ', ששימש בעבר כמנהל אצטדיון רמת גן, הוא מבעלי חברה רומנית שעובדת עבור חאג'י מפתיחת האקדמיה. החברה של אברמוביץ' הופקדה על בניית כל מתחם האימונים, והיא זו שהפכה את מגרש האימונים הגדול לאצטדיון.

 

עובד 20 שעות ביום. חאג'י לפני חודשיים (gettyimages)

 

"יש אקשן משבע בבוקר עד אחרי חצות, עובדים ללא הפסקה סביב השעון", העיד מנכ"ל האקדמיה. "מי שלא ממושמע מורחק מיד, אפילו אם מדובר בטאלנט גדול. נושא החינוך חשוב ודומיננטי מאוד אצלנו, ואנחנו מתגאים בתלמידים המצוינים שמקבלים ציונים גבוהים גם במבחני הבגרות".

 

רוחו של הבוס, שהינו פרפקציוניסט ודורש רבות מהנערים, פשוט נמצאת בכל מקום ולפי הסיפורים עובד כ-20 שעות ביום. הקמת הפרויקט עצמו היה סיכון גדול מצדו של חאג'י, שהוציא עד כה כ-15 מיליון אירו מכיסו על האקדמיה. בין היתר מימן האגדה בניית משרדים, חדרי הלבשה, חדרי כושר ואף חמישה מגרשים, שאחד מהם הפך לאחרונה לאצטדיון קטן לאחר שהוקם בו יציע בן 4,500 מקומות. בנוסף, המשכורות של כלל העובדים צנועות אך תמיד משולמות בזמן, וזה כלל אינו דבר מובן מאליו ברומניה בה יש קבוצות שעובדיהן ושחקניהן לא ראו כסף מזה זמן רב.

 

מבחינתו של חאג'י המאמץ העצום משתלם והוא חווה סיפוק גדול כאשר הוא חוזה בהתקדמותם הילדים, במיוחד של בנו יאניס חאג'י, שיחגוג 17 בהמשך החודש. מדובר בכישרון גדול שנמצא באקדמיה מאז הקמתה, ואיבד את אלמוניותו בגיל 14 כאשר זומן לנבחרת רומניה מתחת לגיל 15. יאניס (שם מקדוני טיפוסי) משחק בעמדת הקשר ההתקפי כמו אביו, הוא טכני מאוד, בעל בעיטה מצויינת ויש לו תכונות של מנהיג. בעוד אביו השתמש בעיקר ברגלו השמאלית, הילד שולט באותה מידה בשתי הרגליים.

 

תכונות של מנהיג' עם המספר 10. יאניס חאג'י (פוטו גאזטה ספורטורילור – רומניה)

 

חאג'י הצעיר, שערך את הבכורה שלו בליגה הראשונה אשתקד ושכבש העונה שני שערי ליגה, עשה היסטוריה כשבגיל 16 ותשעה חודשים הפך לקפטן הצעיר בליגה הראשונה אי פעם. בכך הוא הצליח לעקוף את אביו, שערך בכורה בליגה הראשונה "רק" בגיל 17 ושבעה חודשים והפך לקפטן "רק" בגיל 19. יאניס משחק בנבחרת רומניה מתחת לגיל 17 עם המספר 10, שהיה גם של אבא, אך החליט ללבוש את החולצה מספר 20 בויטורול.

 

נמכר לפיורנטינה. יאניס (פוטו גאזטה ספורטורילור – רומניה)

 

יאניס, אגב, כבר אינו שייך לויטורול. לפני כשמונה חודשים נמכר הכישרון הצעיר לפיורנטינה האיטלקית תמורת 1.2 מיליון אירו, אך בקבוצה של פאולו סוזה הוחלט להשאיל אותו לעונה לויטורול, וקיימת אפשרות כי בעונה הבאה יושאל לקבוצה נוספת כדי להתחשל, יתכן אף באיטליה. בקרוב יוזמן בנו של המלך (כך הרומנים מכנים את האבא) לנבחרת הצעירה, אך אם מקשיבים לרמזים שמפזר מאמן נבחרת רומניה אנגל יורדנסקו, קיימת גם אפשרות שהוא יזומן על ידי לסגל הבוגר לקראת יורו 2016 בשנה הבאה בצרפת, כשיהיה בן 18. מעניין אם הוא יוכל לעקוף את אביו, ששיחק בשישה טורנירי גמר (שלושה מונדיאלים ושלוש אליפויות אירופה), צבר 125 משחקים במדים הלאומיים וכבש 35 שערים.

 

 

גדול שחקני הנבחרת. חאג'י עם רומניה ביורו 1996 נגד צרפת (gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי