Sport1 Banner

"ההימור שלי: וחוגגים את ראש השנה בצרפת"

ליאור אליהו. הנבחרת זקוקה ליכולת טובה שלו
ליאור אליהו. הנבחרת זקוקה ליכולת טובה שלו | צילום: עדי אבישי

מיקי ברקוביץ' שהדור הנוכחי לא פחות מוכשר משלו, ובטוח שאפשר להגיע רחוק

(גודל טקסט)

אליפות אירופה בכדורסל, במונפלייה, צרפת, תיפתח במשחק שבו ייפגשו נבחרות ישראל ורוסיה, ותהיה האליפות ה-28 שבה תשתתף הנבחרת בכחול-לבן.

 

למעשה נעדרה הנבחרת הישראלית משתי אליפויות בלבד – ב-1989 ו-1991. הגדול שבהישגי הנבחרת היה בשנת 1979 בטורינו, איטליה, שם זכתה ישראל במדליית הכסף, לאחר שהפסידה לרוסיה הגדולה. בדרך למדליית הכסף גברה ישראל על מעצמות כמו יוגוסלביה, ספרד וצ'כוסלובקיה. מיקי ברקוביץ', שהיה אז כוכב הנבחרת, נבחר ל-MVP של האליפות, עובדה שזיכתה אותו בזימון למבחנים לקבוצת ה-NBA ניו ג'רזי נטס, ורק החוזה שעליו היה חתום במכבי ת"א מנע ממנו להגשים חלום.

 

 

 

ברקוביץ' רשם 165 הופעות במדי נבחרת ישראל, שבהן קלע 2,842 נק', שיחק בשבע אליפויות אירופה וזומן שבע פעמים לנבחרת היבשת. ברקוביץ', שהפך לאחד מגדולי השחקנים הישראלים בכל הזמנים, העניק ראיון ל"מעריב-השבוע" בו הוא מנתח את סיכויי הנבחרת של ארז אדלשטיין באליפות הקרובה ונשמע אופטימי, למרות חוסר ההצלחה של הנבחרת במשחקי האימון (7-1).

 

ללא האמונה, כמה רחוק היינו מגיעים?

"אני מאמין בנבחרת ובפוטנציאל שטמון בה. למרות שהתוצאות במשחקי ההכנה לא טובות והמאזן לא הכי נעים, השחקנים וצוות האימון יכולים לעשות תוצאות טובות באליפות".

 

לנבחרת יש את השחקנים שיכולים להוביל אותה לפחות לשלב השני?

"לנבחרת יש שחקנים עם ניסיון: עומרי כספי, יוגב אוחיון, ליאור אליהו, גל מקל וד'אור פישר – הם בהחלט יכולים להיות האקס פקטור ולהוביל את הנבחרת להצלחה. כל השחקנים שציינתי נמצאים במגמת שיפור. תוסיף את דגן יבזורי ושון דוסון שיפרוץ באליפות ויהווה אטרקציה".

 

ארז אדלשטיין. ברקוביץ' מחמיא לו (צילום: עדי אבישי)

 

ברקוביץ' מציין כי באליפות אירופה צריך הצוות המקצועי להתבסס על 8-9 שחקנים, לא יותר: "יש לנבחרת מאמנים מצוינים. עד שבת אני בטוח שהשחקנים יגיעו מוכנים. יש למאמנים מספיק זמן לגבש את התלכיד ולארגן את השורות. אסור לשחקנים לחשוב על המאזן החלש במשחקי האימון".

 

ההגרלה זימנה לנבחרת את רוסיה במשחק הפתיחה.

"לא מדובר באותה רוסיה הגדולה, אבל לזכות הרוסים יאמר שתמיד היו להם שחקנים גדולים. אפשר לנצח אותם. אין לנו גבוהים שיכולים לתת גוף מול הרוסים, אבל יש לנו פורוורדים וגארדים נהדרים שיכולים לגנוב לרוסים את המשחק.

 

ניצחון במשחק הפתיחה נותן לך ביטחון להמשך ויעניק לשחקנים הרגשה שהם מסוגלים לעשות את זה. מנגד, אם תפסיד את המשחק הראשון חלילה, זה יכול להשפיע פסיכולוגית על השחקנים".

 

באליפות אירופה (1979) זה לא בדיוק התנהל כפי שאתה מתאר.

"נכון. אז ניצחנו את המשחק הראשון נגד פולין, אבל בהמשך הפסדנו שלושה משחקים. התאוששנו וניצחנו את יוגוסלביה הגדולה והשאר היסטוריה. הדברים שקרו אז נוגדים את התאוריה שלי היום, וזה מה שיפה בספורט".

 

דוסון וכספי. מכוונים גבוה (צילום: עדי אבישי)

 

בבית שלנו תשחקנה גם בוסניה, פולין וצרפת. אפשר בכלל להעפיל?

"ההימור שלי – עולים לשלב הבא וחוגגים את ראש השנה בצרפת. נבחרת ישראל לדורותיה לא באה אף פעם לטייל באליפות אירופה. שחקנים צריכים להיות גאים שהם חלק מהנבחרת. צריך לזכור שאת הניצחונות וההפסדים מהבית המוקדם אתה גורר איתך להמשך האליפות. מדובר בהצלבות ובעיקר במזל".

 

יש שחקנים שרואים בנבחרת נטל

"השחקנים לא צריכים להתלונן כי רובם לא נמצאים במכבי ת"א, שמשחקת 60-70 משחקים בעונה. למעשה רק יוגב אוחיון יכול לבוא בטענות, אבל הוא כבר קיבל את המנוחה שלו. כמעט כל השחקנים קיבלו את המנוחה שלהם. בזמני, מהרגע שהליגה הסתיימה קיבלנו שבוע מנוחה. נכון, זה לא פשוט, אבל צריך לזכור שהנבחרת היא מעל לכל".

 

קשה לשחקנים להיכנס בתקופה קצה בנבחרת לכושר משחק

"מדובר באלמנט פסיכולוגי, שהוא לעיתים קשה יותר מהקושי הפיזי".

 

המאמן הלאומי בעד לקצר את משחקי הליגה. זה אפשרי?

"אם הייתה לי מילה, במנהלת הליגה או באיגוד הכדורסל, הייתי משחק פעמיים בשבוע. כך אפשר לקצר את הליגה ולהשאיר מספיק זמן לאימוני הנבחרת".

 

בעבר הרמה הייתה גבוהה מזו של היום?

"אני לא בא כשופט, אבל אם אני מסתכל על התוצאות, בעבר היו הישגים גבוהים יותר על הפרקט. לא רק בתקופה שלי, אלא גם קודם לכן וגם אחרי. במשך שנים הנבחרת הייתה מדורגת באופן קבוע בין שמונה הראשונות".

עוד באותו נושא: מיקי ברקוביץ'

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי