Sport1 Banner

אנגליה נכשלת בהצמחה של שוערים

ג'ו הארט
ג'ו הארט | צילום: gettyimages

הטעות של ג'ו הארט מול וויילס הוכיחה שגם הוא לא נותן לאוהדיו לישון בשקט

(גודל טקסט)

חזרה במנהרת הזמן. מונדיאל 2002 ביפן וקוריאה. ברזיל התייצבה לרבע הגמר מול אנגליה וניצחה 1:2 משער של רונאלדיניו, שבעט כדור בלתי נשכח מעשרות מטרים מעל דייויד סימאן ולרשת. השוער האנגלי טען לימים שהשמש סינוורה אותו. דווקא רונאלדיניו ניחם אותו כשאמר: "הייתי ממש עצוב כשראיתי את התמונות של סימאן בוכה, אני מעריץ אותו. זו תהיה טעות איומה אם אנשים ישנו את דעתם עליו בגלל רגע אחד בלבד".

אומרים שהמסורת של טעויות שוערים אנגלים החלה כבר ב-1970, כאשר אנגליה הייתה בדרך לחצי הגמר במונדיאל ההוא במקסיקו עם 0:2 נוח על גרמניה המערבית הגדולה. פיטר בונטי, שהחליף את גורדון בנקס שסבל מהרעלת קיבה, הניח לבעיטה פשוטה של פרנץ בקנבאואר לחמוק מתחת לבטן שלו ובסיום אנגליה ירדה מנוצחת (3:2). 

דייויד ג'יימס המשיך את המסורת במוקדמות יורו 2004 כאשר אנדראס איבנשיץ מאוסטריה בעט לו כדור פשוט, שחמק מתחת לידיו והשווה ל-2:2. השוער הבא שפישל היה סקוט קרסון במשחק הבכורה שלו מול קרואטיה במוקדמות יורו 2008. כל מה שאנגליה הייתה צריכה הוא תיקו, אבל בעיטה מרחוק של ניקו קראנצ'ר חדרה פנימה אחרי שכנראה פגעה בגבשושית. אנגליה הפסידה 2:1 ובסופו של דבר פספסה את הטורניר.


ג'ו הארט, השמטה כואבת (gettyimages)

עברו 14 שנה מאז סימאן וכאילו דבר לא השתנה. ביורו הנוכחי שוב טעות מביכה של שוער אנגלי, הפעם ג'ו הארט, הוכיחה כי אין חדש תחת השמש. שלוש דקות לסיום המחצית נגד וויילס הוא ספג ברשלנות אחרי בעיטה חופשית של גארת' בייל. הוולשי של ריאל מדריד בעט מ-35 מטר, השוער איחר להגיע וחטף. למזלו, אנגליה הצליחה להפוך ל-1:2 בסיום דרמטי. 

מאז שפיטר שילטון עזב את נבחרת אנגליה אחרי מונדיאל 1990, אז שבר את שיא ההופעות עם 125 משחקים, לא קם שוער גדול לכדורגל האנגלי. יש האומרים שעוד קודם לכן. ג'ו הארט נחשב טוב יחסית לקודמיו. דייויד סימן, דייויד ג'ייימס, פול רובינסון ורוב גרין היו אכזבה גדולה. בעבר היו לאנגליה אגדות נוספות חוץ משילטון, בהן גורדון בנקס וריי קלמנס. אז מה חסר? 

חייבים להודות שהיעדר שוערים גדולים הפך לטרנד עולמי. בליגות הגדולות יש שוערים זרים רבים. בספרד שלוש הגדולות מחזיקות שוערים זרים: ריאל מדריד את קיילור נבאס (קוסטה ריקה), ברצלונה עם קלאודיו בראבו (צ'ילה) ומארק-אנדרה טר שטגן (גרמניה) ואתלטיקו מדריד עם יאן אובלק (סלובניה). מצד שני, עדיין מדובר במדינה שמחזיקה שמות כמו דויד דה חאה ואיקר קסיאס.

גם בליגה האנגלית כמובן השוערים הדומיננטים זרים. מנצ'סטר יונייטד סומכת על דויד דה חאה הספרדי, צ'לסי עם טיבו קורטואה הבלגי, לארסנל יש את פטר צ'ך וטוטנהאם נשענת על הוגו לוריס. האנגלי היחיד שמתקרב ליכולת של ג'ו הארט בעונה שעברה ג'ק באטלנד מסטוק, נבחן כמחליפו במשחק ההכנה לפני כשלושה חודשים מול גרמניה (2:3), נפצע בקרסול וסיים את המשחק. גרמניה היא יוצאת מהכלל בסיפור עם מנואל נוייר (באיירן), ברנד לנו (לברקוזן) וטר שטגן (ברצלונה), בעוד דורטמונד ומנשנגלדבאך למשל החתימו שוערים שווייצרים.


סומכים עליו, אין אופציה אחרת (gettyimages)

אלן ברזיל, שדרן "טוק  ספורט" האנגלית וחלוץ איפסוויץ' בעבר, אמר על הארט: "אי אפשר להתחמק מהעובדה שהארט עשה טעות קשה נגד בייל והיה לו ליל בלהות, אבל הוא עדיין מקדים בגדול את שאר שוערי אנגליה. אני בטוח שהוא יודע שטעה והביקורות עליו רק יגרמו לכך שהוא ישפר את משחקו". 

"אני מניח שבופון ומנואל נוייר לא היו סופגים, אבל לדעתי מתוך 100 פעמים גם הארט לא היה סופג ב-99 פעמים", התעקש אלן ברזיל. "מנואל פלגריני סיפסל אותו בעבר לטובת ווילי קבאז'רו והוא חזר והוכיח שהוא שוער טוב ממנו. היו לו תקופות לא קלות ותמיד הוא הוכיח שיש לו חומר ממנו קורצו שוערים גדולים".

חודשיים לפני היורו, כשנודע כי פפ גווארדיולה אכן סגר במנצ'סטר סיטי, נפוצו ידיעות שהוא לא מחזיק מהארט והיה רוצה את מארק-אנדרה טר שטגן בקבוצה שלו. אלא שאז הארט הציג כמה משחקים טובים והלחשושים השתתקו. עכשיו השאלה היא אם פפ לא שינה שוב את דעתו והארט יצטרך לחפש קבוצה אחרת. 


אולי רק חסר להם מודל לחיקוי (gettyimages)

הארט התנצל אחרי המשחק נגד וויילס בפני אוהדי אנגליה, אבל אבא שלו טען: "ג'ו הרגיש שהוא היה יכול לעצור את הבעיטה. זה קרה בעבר לשוערים הכי גדולים".  השוער החל את הקריירה שלו בשרוסברי טאון, בה נולד, והגיע לסיטי בעונת 2006/7 תמורת סכום מגוחך יחסית של 600 אלף ליש"ט, אבל הושאל פעמיים לבלקפול ובירמינגהאם. מאז שחזר ללבוש את החולצה של סיטי ב-2010 הוא תפס את מקומו של שיי גיבן האירי והוא מעיד כי למד ממנו רבות וגם מאיקר קסיאס. 

אז מדוע אין שוערים גדולים לאנגליה? התשובה אולי באה מפולין, הנחשבת לאחת מיצואניות השוערים הטובים העולם. אחד ממאמני השוערים בפולין הסביר זאת פעם בצורה פשוטה: "או שנולדים עם זה או שהם לומדים מניסיון. הליגה הפולנית לא מספיק טובה ואין שם הגנות ברזל, לכן השוערים הם תפקיד חשוב במשחק. הם מעורבים במשחק הרבה יותר משוערים אחרים בליגות הגדולות בעולם ולכן הופכים לטובים".

עוד באותו נושא: ג'ו הארט

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי