Sport1 Banner

בצרפת חוששים מפיגועי טרור במהלך היורו

משטרת צרפת. גם הם חלק מחגיגת הכדורגל הגדולה באירופה
התמונה הוסרה | מערכת ספורט1

לא רק הנבחרות מתכוננות: 90 אלף אנשי בטחון, ינסו למנוע אסון בינלאומי

(גודל טקסט)

המשחק בין אוקראינה וצפון אירלנד מתקרב לסיומו באצטדיון האולימפי של ליון, כשלפתע נשמעים פיצוצים שמרעידים כולו. שני מחבלים מתאבדים הפעילו את חגורות הנפץ שלהם בכניסות ליציעים. התוצאה: עשרה הרוגים ושמונים פצועים. תוך שניות משתלטת בהלת אימים על רבבות הצופים שהגיעו לחגיגת הכדורגל הכי גדולה באירופה – יורו 2016 בצרפת.

 

זה היה התסריט ששימש את  כוחות המשטרה, הכבאים ושירותי הרפואה הצרפתים בתרגיל הדמיית אירוע טרור אפשרי, כשכל זה קורה כשבוע וחצי לפני תחילת הטורניר שיימשך כחודש.

 

 

בשבעה ביוני, שלושה ימים לפני המשחק הראשון בבמה המרכזית של אירופה, צפוי תרגיל נוסף בליון, הפעם באחד ממתחמי האוהדים הרבים שמפוזרים בצרפת. התסריט יכלול שם ירי מהכניסה לעבר המוני המתכנסים שיפיל מאה קרבנות. לנוכח כוננות הטרור בדרגה הגבוהה ביותר בצרפת, לא מדובר בתסריטים דמיוניים.

 

אירוע טרור במשחק כדורגל? לא תרחיש דמיוני (gettyimages)

 

בחקירתו של מחמד אבריני, אחד מחברי החוליה שביצעה את הפיגועים בחודש מרץ בבריסל, עלה כי המחבלים התכוונו לבצע את הפיגועים במהלך משחקי היורו, ורק מצוד של המשטרה גרם להם להקדים את תכניותיהם ולשנות את המיקום והזמן. האינטרפול מסר כי איום הפיגועים במהלך היורו ימשיך להיות מהגבוהים ביותר, וכי הזיעה הקרה תמשיך לנטוף יום יום מפני מארגני הטורניר עד לסיום המאושר, כך מקווים.

 

בינתיים יש כל הסיבות לדאגה. המבחן הראשון בתנאי האמת היה גמר הגביע הצרפתי בין פאריס סן ז'רמן ומארסיי בסטאד דה פראנס, שב-13 בנובמבר הותקף על ידי דאע"ש. למרבה המזל הסתיים האירוע עם קורבן אחד בלבד – פרט למחבלים שלא הצליחו להיכנס לתחומי המגרש – אך הווה כישלון חרוץ למארגני הטורניר. אוהדים התפרעו ביציעים, הדליקו בקבוקי תבערה שהצליחו להחדיר לאצטדיון, נרשמו אינספור התכתשויות בכמה מוקדים, ובכמה יציעים פשטה בהלה בקרב הצופים שסבלו מדוחק גדול. בנס איש לא נפגע.

 

שר הפנים זימן את המארגנים והקים ועדת חקירה. איתות אזהרה נוסף במתחם רולאן גארוס, שם נערכת אחת מאליפויות הטניס הגדולות בעולם. כבר ביום הראשון של התחרות ירד גשם שוטף שהביא להפסקת המשחקים. כל הצופים נדחקו בבת אחת אל השדרות שמחוץ למגרשים, ואז התברר כי הן צרות מדי. היו התעלפויות בדוחק הנוראי ודרכי הפינוי היו חסומות, מה שהביא לאיבוד סבלנותם של לא מעט אנשים.

 

צופים ברולאן גארוס. רב המרחק בין התכנון למציאות (gettyimages)

 

מה היה קורה לו רק אחד מהם היה מחבל? כל זה מראה שרב המרחק בין התכנונים למציאות. המוכנות לכאורה והמספרים המרשימים של האנשים מכל התחומים שהוקצו לאירוע המתקרב, עדיין אינם מספיקים כדי להבטיח שהכל יעבור חלק, או לפחות ללא תקלות הרות אסון.

 

שר הפנים ברנר קזנב הודיע כי תשעים אלף איש יהיו מופקדים בדרך זו אחרת על אבטחת המשחקים. 42 אלף שוטרים, 30 אלף ז'נדרמים של המשטרה הצבאית, 5,200 אנשי ביטחון אזרחי, 2,500 כבאים, 13 אלף מאבטחים פרטיים, אלף מתנדבים, ועוד.

 

המפתח המוצהר הוא איש בטחון אחד על כל מאה צופים, בעוד ששמירה מיוחדת תופקד על מלונות הנבחרות. ביטחון האצטדיונים הוא עקרונית באחריות הוועדה המארגנת של המשחקים, אבל "ניתן יהיה להציב שם שוטרים וז'נדרמים, במיוחד בשולי המתחמים", הסביר קזנב. תקציב הביטחון של התאחדות הכדורגל האירופית, אופ"א, מגיע ל-34 מיליון יורו.

 

90 אלף אנשים יהיו אחראים לאבטחת המשחקים (gettyimages)

 

הבעיה הגדולה: ה"פאן זון"

 

דאגה מיוחדת מעוררים מתחמי האוהדים המסורתיים, ה"פאן זון", שמיועדים לאלה שלא השיגו כרטיסים ויצפו במשחקים בצוותא על מסכים במקומות מרכזיים. גורמים פוליטיים וביטחוניים רבים, בתוכם המפקח הכללי לשעבר והיום פוליטיקאי באופוזיציה, פרדריק פשנאר, תבעו פשוט לבטל את המתחמים הללו בטענה שלא ניתן יהיה להבטיח את ביטחונם כראוי. בפאריס יימצא מתחם גדול כזה בנקודת מפתח  בגן השאמפ דה מרס, שממוקם למרגלות מגדל האייפל, והוא מעורר דאגות ומריבות  עוד בטרם יצא הטורניר לדרך.

 

השבוע הודיעה משטרת פאריס כי כל מקומות החנייה יפונו והחניונים ברדיוס של חמישה קילומטרים ממקום האירוע – ייסגרו. אלפי דיירים זועמים שמתגוררים בסביבה הגישו תביעות משפטיות בניסיון לבטח את המתחם, אך נראה שלא ייענו. הוועדה המארגנת של היורו הציגה מצדה סקרי דעת  קהל, שמצביעים על כך שיותר מ-60 אחוז מהנשאלים מתנגדים לביטול מתחמי האוהדים. עם זאת, 70 אחוז סבורים שיהיה זה מסוכן להיכנס למתחמים האלה, להשתתף בחגיגות ניצחון פומביות של הקבוצות או להשתמש בתחבורה ציבורית כדי להגיע למגרשים.

 

כל מקומות החנייה יפונו והחניונים יסגרו (gettyimages)

 

אבל איום מידי וגדול יותר מגיע דווקא מהצד החברתי, ונובע מההפגנות וההשבתות שמשתקות מזה שבועות את צרפת ביוזמת האיגודים המקצועיים על רקע המחאה נגד חוקי העבודה החדשים במדינה. איגוד עובדי הרכבת הודיע על שביתה כללית לזמן בלתי מוגבל, שתתחיל ב-10 ביוני (ערב פתיחת הטורניר) – מה שיפגע באפשרות לנוע בין הערים השונות שבהן ייערכו המשחקים. שביתת התחבורה הציבורית תפגע בניידות האוהדים בתוך הערים עצמן, ושביתת תעופה אפשרית תמנע מהם בכלל להגיע לצרפת. בנוסף לכל אלה, חסימת מסופי הדלק עלולה להמשיך ולפגוע באספקה לתחנות הדלק במדינה.

 

אוסף השביתות האלה מתחדשת כבר בשבוע הבא כאמצעי להפעלת לחץ על הממשל, ותפגע ככל הנראה באוהדים שיקדימו להגיע לצרפת. בשבועות האחרונים נרשמה ירידה חדה במספר התיירים שפוקדים את המדינה, במיוחד מהמדינות האירופיות השכנות. "אף צרפתי, מכל זרם פוליטי שהוא, לא יבין את הפגיעה בדימויה של צרפת באירוע חשוב כזה", אמר שר התחבורה אלן וידאלידס, וזכה לתגובה ממזכיר איגוד העובדים הכללי, ברנאר טיבו, שאמר: "היורו לא קדוש. מה שקדוש הוא היחס לעובדים בצרפת ובעולם".

עוד באותו נושא:

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי