Sport1 Banner

האימפריה תחזור? הקבוצות האיטלקיות זכו לחיים חדשים

התמונה הוסרה | מערכת ספורט1

החלטת אופ"א לשינוי פורמט האלופות תמחק את כשלון המועדונים במדינה

(גודל טקסט)

בין הגרלות שלב הבתים של ליגת האלופות והליגה האירופית לבין פתיחת משחקי המוקדמות של מונדיאל 2018, הודיעה אופ"א ברוב הדר על "שינוי בפורמט של המפעלים האירופיים". כלפי חוץ זו הייתה צפירת הרגעה לאוהדי הקבוצות הגדולות באירופה, שקיבלו הודעה לפיה החל מעונת 18/19 יזכו ארבע הקבוצות הגדולות בארבע הליגות הגדולות לכרטיס ישיר לשלב הבתים של הצ'מפיונס. בפועל, זו הייתה הנשמה מהפה של פקידי הארגון בשווייץ לפה של התאחדות הכדורגל האיטלקית.

 

רגע לפני שהנבחרת שלה מגיעה לישראל וחודשיים אחרי שהפיקה מעל למקסימום ביורו 2016, הליגה האיטלקית נמצאת בשפל המדרגה שלה ברמת המועדונים בזירה האירופית. זה לא רק שהליגה התחרותית והקשה הזו הפכה מאז תחילת העשור לתיאטרון הבובות של יובנטוס, אלא שגם באירופה חלה נסיגה איומה.

 

 

החל מעונת 10/11 התדרדרה הסריה A למקום הרביעי בדירוג הליגות באירופה. מאז היא מקבלת רק שלוש נציגות בליגת האלופות – שתיים שמקבלות כרטיס ישיר לשלב הבתים ואחת שצריכה לעבור את שלב הפלייאוף. העניין הוא שבשבע השנים האלה רק מילאן של עונת 13/14 הצליחה לעבור את פ.ס.וו איינדהובן ולממש את הכרטיס השלישי. כל ששת הקבוצות האחרות – לאציו, אודינזה פעמיים, נאפולי פעמיים ובשבוע שעבר רומא – הודחו ומצאו את עצמן בליגה האירופית – מפעל שאותו רוב הקבוצות האיטלקיות לא לוקחות ברצינות באופן די קבוע.

 

 

שחקני יובנטוס. שולטים ללא עוררין בליגה (gettyimages)

 

החל מהשנה הבאה תדע כל קבוצה מאיטליה שהפקידה את גורלה בידי פקידים שווייצריים שאינם ראויים לכך. לא רק שהם יבטיחו שתי קבוצות איטלקיות נוספות בליגת האלופות כתגמול בלתי ברור על שנים של כישלונות מקצועיים – אלא שהם גם ידרגו אותן גבוה. בין השינויים בפורמט החדש הצהירה אופ"א שהצלחה היסטורית של המועדונים תוסיף להם נקודות בדירוג הנוכחי.

 

העניין אולי נובע בראשיתו מהדאגה מעונות כמו זו הנוכחית, שבהן מנצ'סטר יונייטד עם מוריניו זלאטן משחקת רק בליגה האירופית, בזמן שצ'לסי וליברפול בכלל לא בעסק, אבל גם כאן המרוויחות הגדולות באמת יהיו האיטלקיות. בעיקר אלופות אירופה לשעבר כמו מילאן ואינטר, שעברו לאחרונה לבעלות אסייתית ומנוהלות כמו דוכן של מזון רחוב בהודו. עם הצהרות תכופות על חזרה לגדולה והשקעה מינימאלית במאמנים וברכש, שתי הקבוצות שמשחקות בסן סירו בקושי נאבקות על המקום הרביעי באיטליה. השינויים האחרונים באופ"א מבטיחים להן לא רק מסלול אקספרס בחזרה לבמה המרכזית של היבשת אלא גם ניקוד עכשווי על מה שעשו בימים שמוריניו וזלאטן גרו בעיר.

 

ג'ורדי ברתומיאו. היו מעתיקים את התוכנית שלו לכדורגל? (gettyimages)

 

אגב העיתוי של השינויים לא מקרי. כבר שנים שהמועדונים הגדולים באירופה חושבים להקים ביניהם מסגרת אירופית שמזכירה יותר את היורוליג בכדורסל מאשר את ליגת האלופות. במקרה כזה עשויה להיווצר ליגה אירופית, שמשתתפיה נמנים על פי חוזה שנחתם מראש ולא על פי הישגים בליגה המקומית – מה שייתר לחלוטין את הארגון האירופי ויגזול ממנו את המפעל היוקרתי ביותר.

 

כל זה קורה כשגם עניין ההכנסות מזכויות השידור לוט בערפל. רק לפני שלוש שנים חתמה חברת BT הבריטית על חוזה שמעניק לה את זכויות השידור של ליגת האלופות לשלוש שנים תמורת 897 מיליון ליש"ט, אבל למרות המוצר הטלוויזיוני האיכותי שהפיקו האנגלים, הרייטינג נמצא בצניחה. באנגליה אף דיווחו כי משחק רבע הגמר בעונה שעברה בין מנצ'סטר סיטי לפ.ס.ז' הניב רייטינג שיא של 1.1 מיליון צופים – מספר נמוך בהרבה מאשר בשנים הקודמות.

 

באופ"א אולי יערכו שינויים במכירת זכויות השידור הבאות וימכרו אותן רק לערוצים פתוחים במטרה להגדיל את החשיפה, אבל גם להם ברור שהמוצר עצמו – ליגת אלופות שמתחילה לעניין את רוב האוהדים רק בשלה הנוק-אאוט בחודש פברואר – חייב להשתדרג אף הוא. וכמו שזה נראה כרגע, בשווייץ בטוחים שאינטר ומילאן הן ההתחלה של השדרוג הזה.

עוד באותו נושא:

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי