Sport1 Banner

אחד בשביל כולם: אמרי זונח את המקורות כדי להצליח

סימן השאלה יוסר דרך ארסנל?
סימן השאלה יוסר דרך ארסנל? | צילום: Gettyimages

ההתחלה המגומגמת והציפיות הובילו לשינוי עמדה בפ.ס.ז'. 21:45: ארסנל

(גודל טקסט)

ב-13 במארס האחרון, כשברצלונה עוד נלחמה על התואר בספרד, הגדולות של אנגליה פינו ללסטר את הדרך לאליפות אנגליה ויובנטוס ביססה את מעמדה בפסגה האיטלקית אחרי פתיחת עונה מזעזעת, בצרפת כבר הוכתרה אלופה חדשה-ישנה. פאריס סן ז'רמן לא רק שמרה על תואר האליפות שלה, היא גם עשתה את זה עם 0:9 בחוץ על טרואה, חודשיים לפני סוף העונה, שאותה היא תסיים ביתרון 31 נקודות על פני ליון שבמקום השני. שנה אחרי שזכתה בתואר בהפרש של שמונה נקודות ושנתיים שאחרי שעשתה זאת בהפרש תשע, הליגה הצרפתית נראתה כמו מסגרת שמשוחקת לפרוטוקול בלבד.

 

שמונה חודשים עברו מאז, והעונה לא רק שברור שהתואר לא יגיע לפאריס כבר במארס, ספק אם הוא יגיע לשם בכלל. הקבוצה מעיר האורות אמנם מפגרת רק בשלוש נקודות אחרי ניס שבמקום הראשון ונמצאת בשוויון נקודות עם מונאקו שממוקמת שנייה, אבל מה שצריך להטריד אותה הם המקומות שבהם היא שמטה את הנקודות: 3:1 במונאקו, הפסד 2:0 בטולוז (תשיעית בליגה) ותוצאות תיקו עם מארסיי וסנט אטיין. קבוצות בינוניות פלוס בליגה הצרפתית, שכבר לא מפחדות להישיר אליה מבט.

 

 

אלא שנראה שדווקא המשחק ב-21:45 בלונדון מול ארסנל, איתה סיימה ב-1:1 ביתי במחזור הפתיחה של ליגת האלופות, הוא המבחן הגדול ביותר של המאמן אונאיי אמרי עד כה. כשהיו"ר נאסר אל חליפי החליט לחתוך בקיץ האחרון את לורן בלאן, הוא לא עשה זאת בגלל חוסר הצלחה מקומית. פאריס זכתה תחת בלאן בשלוש אליפויות, כשהשתיים האחרונות הן חלק מטרבל מקומי, אבל תקרת הזכוכית ברבע גמר ליגת האלופות היא שגרמה לבעלים לעשות מעשה ולתעדף את הזירה האירופית. זו הסיבה שבגללה גויס אמרי – האיש שהפך את סביליה בשלוש השנים האחרונות למעצמת משחקי נוק-אאוט ולזוכה הקבועה של הליגה האירופית.

 

העניין הוא שכמו כל מאמן בקבוצה חדשה, והעונה יש לא מעט כאלה במועדונים הגדולים באירופה, אמרי נבחן במשחקים הגדולים. ובדיוק כמו שבבאיירן לא יודעים עדיין איך לאכול את קרלו אנצ'לוטי אחרי שהפסיד לדורטמונד בליגה ולאתלטיקו מדריד בליגת האלופות, בדיוק כמו שביציעים באולד טראפורד עוד לא התרגלו למוריניו בעיקר בגלל ההפסדים לסיטי ולצ'לסי, כך גם אמרי צריך עדיין לפזר את סימני השאלה סביבו, אחרי שנכשל בינתיים באתגרים המשמעותיים.

 


עדיין לא הוכיח את עצמו בבירת צרפת (AFP)

 

למי יש יותר כבוד?
הפתיחה של אמרי בפאריס הייתה הפוכה לחלוטין מזו של בלאן. כשהמאמן הקודם הגיע למועדון, לפני שלוש שנים וחצי, הוא העביר את ששת השבועות הראשונים בצפייה. מיעט להעיר ובעיקר רצה להבין איך עובדת המערכת. מה שהוא ראה זה שחקנים שמאחרים לאימונים ולא ממלאים הוראות טקטיות. עד שנשבר לו והוא גייס את כולם לאסיפה. "מי מכם זכה אי פעם במונדיאל?!", הוא שאל אותם בזעם כמה וכמה פעמים. אף אחד מבין הכוכבים שישבו באותו חדר לא יכול היה להרים את היד. לפי עיתונאים בפאריס, זו הייתה נקודת המפנה שאחריה החלו השחקנים לרכוש כבוד למאמן שלהם ולעבוד לפי השיטה שהתווה – 4-3-3 ומשחק שמושתת על החזקת כדור.

 

כשאמרי הגיע הקיץ הוא החליט שהדברים יתבצעו אך ורק בשיטה שהוא מכיר. הוא שינה את השיטה ל-4-2-3-1 ודרש מהשחקנים לעבור יותר להתקפות מתפרצות ולהעדיף מסירות ארוכות ועמוקות על פני מסירות מדויקות יותר לרוחב. אמרי, צריך להזכיר, הוא לא אלוף עולם. הוא אפילו לא אלוף אירופה או אלוף ספרד בעברו, ואת הכבוד שלו משחקנים הוא צריך היה לרכוש. הפתיחה כאמור הייתה מגומגמת והתבטאה הכי טוב דרך הנתונים שסיפק בזמנו מי שאמור להיות הכוכב הכי גדול לאחר עזיבתו של זלאטן איברהימוביץ' – אנחל די מריה. הארגנטיני לא כבש, בישל רק פעמיים בשבעת משחקי הליגה הראשונים שבהם הקבוצה קרטעה ושמע בתקשורת הצרפתית שהגישה שלו בעייתית ושאין לו אופי של לוחם. והוא ממש לא היה היחיד.

 

אלא שגם כאן ייתכן ששיחה טובה אחת עם השחקנים הבולטים ישרה את ההדורים בתחילת חודש אוקטובר. בפגישה עם סילבה, מטווידי, פאסטורה, מקסוול ומוטה הוחלט לחזור לשיטת ה-4-3-3 שעבדה טוב כל כך בשנים האחרונות. אמרי גם חזר להרכיב את מוטה, וראטי ומטווידי כשלישיית האמצע שלו, בדיוק כפי שהיה קורה תחת בלאן. בקיצור, פאריס חזרה להיות פאריס – מינוס איברהימוביץ'. אמרי אפילו הסכים להיעתר לבקשת השחקנים לקצר את תדריכי הווידאו, למרות שמדובר בפריק של לימוד היריבה, שמעיד על עצמו כאחד שצופה בכל משחק של הקבוצה שלו לפחות 12 פעמים. מאז אותה שיחה עומד המאזן על שישה ניצחונות ותיקו אחד בליגה ובאירופה ויחס שערים 2:14.

 


מי יעמוד במרכז, אמרי באימון (Gettyimages)

 

"אני תמיד שם את עצמי במרכז תשומת הלב והביקורת, כך צריך לעשות כל מי שתופס מעצמו מאמן גדול", אמר המאמן הבאסקי שכבר מדבר עם השחקנים שלו צרפתית באימונים ועוד בהיותו מאמן ולנסיה כבר כתב ספר על מנטליות ווינרית. "היינו אז רק במקום השלישי בליגה ובכל מקרה עוד לא זכיתי בכלום. היה בזה לא מעט סיכון ויוהרה, אבל בעיני ווינר הוא לא בהכרח זה שמנצח, אלא זה שהכי רוצה לנצח".

 

הערב בלונדון הוא יתארח אצל ארסנל בידיעה שניצחון יבטיח לפאריס החדשה-ישנה את המקום הראשון בבית 1, ירגיע לפחות זמנית את הבעלים שלחוץ על הצלחות באירופה, ובעיקר ינחיל את התחושה שהשיטה של בלאן בשילוב המנהיגות שלו אכן עובדת. הפסד, רגע לפני המשחק הקשה בליון בליגה, ומחול השדים יכול להתעורר מחדש.

 


מוטה, אמרי נתן לו את המושכות (AFP)

עוד באותו נושא:

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי