Sport1 Banner

סיכון מחושב: מכבי חיפה מסתערת על סקנדינביה

יגיע שחוק?
יגיע שחוק? | צילום: ערן לוף

איולפסון כבר פה, עזמי בדרך ("קרלסן אוהב שחקנים קשוחים"). זיו מנתח

(גודל טקסט)

מכבי חיפה עשתה תפנית בחלון ההעברות הנוכחי. המנהל המקצועי שלה, תור כריסטיאן קרלסן, פונה לשוק הסקנדינבי, הפחות מוכר לישראל. קרלסן חייב יודע שכדי להוציא את הספינה מהבוץ, הוא חייב לפגוע בול ברכש. השאלה היא אם שחקני חיזוק מצפון אירופה יכולים להצליח בליגת העל, בעיקר משום שהעונה שלהם הסתיימה.

 

לאוהדים הישראלים זכור בעיקר ראדה פריצה, שהגיע למכבי ת"א בינואר 2013 ונחשב להצלחה מסחררת. אחרים, כמו נוסא איגייבור ודולי ג'ונסון חוו הצלחה חלקית בלבד, והחלוץ האיסלנדי וידאר קיארטנסון, שעלה לצהובים שלושה מיליון יורו וחצי, עדיין נחשב לסימן שאלה.

 

 

את הרכישות בשוק הסקנדינבי מלווה דילמה: אם השחקן נרכש באוגוסט, הוא מגיע בשיא הכושר משום שהעונה בארצו בעיצומה, אבל בחורף הוא כבר סחוט אחרי עונה שלמה. קרלסן בונה לתקופה ארוכה ולא נראה שהוא מוטרד מעניין העומס.

 


הראשון להמר עליו, איולפסון (ערן לוף)

 

בלם רוזנבורג, הולמאר איולפסון, נרכש מרוזנבורג. הירוקים רוצים גם את חלוץ בודו גלימט הנורבגית, פיטים עזמי, ואת שחקן ההגנה של AIK שטוקהולם, אבנזר אופורי הגנאי, שנמצא עם נבחרתו במחנה אימון בדובאי (עם אברם גרנט). לפי פרסומים בנורבגיה, קרלסן טס לשם כדי להחתים את הגנאי לפני תחילת אליפות אפריקה. 

 

הפנייה של קרלסן לשוק הנורבגי נובעת גם מסיבה כלכלית: לפני עשור הליגה הנורבגית הייתה ברמה גבוהה יותר עם זרים טובים יותר. כיום המחירים של השחקנים ירדו. מדובר בשוק שיכול להניב מציאות אם אתה מכיר אותו, וקרלסן אכן מכיר. בעבר הגיעו נורבגים רבים לאנגליה. היום מעט עוברים לשלוש הליגות הגדולות של אירופה. מרטין אודגור היה יוצא מהכלל אחרי שעבר לריאל מדריד וגם הוא לא מסתדר וישחק בחצי העונה הקרובה בהירנביין.

 

השחקן הסקנדינבי הכי חם כיום הוא החלוץ בן ה-17 של AIK שטוקהולם, אלכסנדר איזק, שמחוזר אצל כל הגדולות באירופה ומכונה "איברהימוביץ' החדש". בדיקה בנוגע להעברות הגדולות שעשתה רוזנבורג למשל מאז תחילת שנות ה-90, מראה שחמש ההעברות הגדולות נעשו בתחילת שנות ה-90, והשישית לפני שנה, בעונת 2015/16, אז עבר הקשר אולה סלנאס עבר לסנט אטיין תמורת 3.2 מיליון יורו. ההעברה של איולפסון מדורגת ברוזנבורג במקום ה-21 בכל הזמנים (1.1 מיליון יורו).

 


מזכיר את זלאטן? עזמי (AFP)

 

רוב השחקנים בסקנדינביה עדיין עוברים לשוק הצרפתי והבלגי. קלאב ברוז', למשל, רכשה לאחרונה את שוער מולדה הנורבגית איתן הורבאת' האמריקאי, שמכונה בבלגיה "מתיו ריאן החדש" (השוער האוסטרלי הקודם, שנמכר לפני עונה לוולנסיה).

 

מצד שני, יש לקחת בחשבון גם גורמים אחרים. "רוזנבורג נחשבת לקבוצה הגדולה היחידה בנורבגיה", אומר כתב העיתון הדני BT, פארזם עבדלחוסייני, "שחקנים דנים עוברים קודם לרוזנבורג, כי המשכורות והמעמד שם גבוהים יותר, ומשם יוצאים החוצה. יש רק שלוש קבוצות גדולות נוספות בסקנדינביה: ברונדבי, פ.צ קופנהאגן, ומאלמו.

 

"רק עכשיו נמכר הקשר תומאס דלייני לוורדר ברמן, ומיד אברטון ניסתה לחטוף אותו. אמרה מור בן ה-19 נמכר בקיץ לדורטמונד ב-13 מיליון יורו", מציין עבדלחוסייני, "אני יודע ששחקנים דנים לא רוצים לשחק לטורקיה. פעם החשש היה ישראל, עכשיו טורקיה".

 


עוד דוגמה לכישרון בסקנדינביה, אמרה מור (Gettyimages)

 

"החתמת שחקן סקנדינבי בינואר בהחלט יכולה להיות סיכון", סבור כתב העיתון VG הנורבגי, אוייבינד הרברודן, "הם סיימו רק בנובמבר את העונה, ואחרי כמה שבועות של חופשה, השחקנים יכולים להיות עייפים. בנורבגיה הם חוזרים לשחק רק ב-1 באפריל, ועוברים תקופת הכנה ארוכה. להכניס שחקן לפעילות באופן מיידי עלול להיות מסוכן עבורו. מצד שני, מדובר בשחקנים עם גישה חיובית למקצוע, שעובדים קשה ומשחקים עם הרבה נחישות".

 

עזמי, שמבוקש בחיפה, בעל שורשים קוסוברים, והעיתונאי אולה סאגבקן מהעיתון "אדרסי-ויסן" אומר: "אני יודע שלקרלסן יש חיבה לשחקנים עם שורשים מהבלקן, אולי בגלל איברהימוביץ', שאביו בוסני. הוא אוהב את הגישה שלהם ואת הנחיות שלהם. הם בחורים קשוחים, פייטרים שמביאים איתם עוד משהו לדשא. עזמי הוא לא שחקן נורבגי קלאסי. הוא חלוץ 9 שמבקיע הרבה שערים".

 


קרלסן ושחר, פונים לשוק חדש (ערן לוף)

עוד באותו נושא: הולמאר איולפסון, פיטים עזמי

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי