"הריקוד האחרון", הסדרה הדוקומנטרית של ESPN ונטפליקס שסוקרת את עונתו האחרונה של מייקל ג'ורדן והשנים של שיקגו בולס הגדולה כל הדרך לשש אליפויות בשנות התשעים, הפכה במהרה להצלחה מסחררת בכל העולם. במהלך הסדרה נחשפים הצופים לא רק לקטעים שמעולם לא שודרו מעונת 1997/98, אלא גם לסיפורים ואירועים מאחורי הקלעים שמעולם לא דווח או סופר עליהם.
וכמו כל סדרה וכמו כל ענף ספורט, לצד הביקורות שמהללות והצופים שרבים מהם מעריצים את אותם כוכבי עבר עד היום, יש גם את אלו שמשמיעים את קולם ומסרבים להכיר בשושלת של שיקגו בולס וביכולת של "הוד אוויריותו" מייקל ג'ורדן כמשהו יוצא דופן בענף הכדורסל לדורותיו. אחרי שאיזייאה תומאס טען בשבוע שעבר ש"כיום יש לפחות עשרה אתלטים כמו מייקל ג'ורדן", בארה"ב לא יכלו שלא לעשות את השוואה לטענה שהשמיע בעבר וילט צ'מברלין.
צ'מברלין, שהלך לעולמו ב-1999 מהתקף לב בגיל 63, היה סנטר שהחל את דרכו בסוף שנות החמישים ובמהלך קריירה מפוארת זכה עשרות פעמים בתארים אישיים, השתתף במשחקי אולסטאר וגם זכה בשתי אליפויות – אבל לא פחות חשוב מזה, הפך לאחד השחקנים שהשפיעו יותר מכל על הכדורסל המודרני.
צ'מברלין היה כל כך דומיננטי ובלתי ניתן לעצירה, עד שהוחלט לבצע שינויים בחוקת הכדורסל כדי להגביל אותו: צ'מברלין קלע לאורך הקריירה רק 51.1 אחוז מזריקות העונשין שלו, אבל באותם ימים ניתן היה לשחרר את הכדור מהיד גם אחרי קו העונשין כל עוד לא דרכת מעבר לקו והסנטר למעשה היה מטביע מנקודת העונשין כדי לחפות על נקודת החולשה שלו. בעקבותיו, שונה החוק ועד היום חייבים השחקנים לבצע את הזריקה מתוך מחצית העיגול וכך צ'מברלין נאלץ להתחיל לזרוק מקו העונשין ולא יכול היה לנצל את יתרונותיו.
צ'מברלין. אגדת כדורסל (WEN ROBERTS/AFP via Getty Images)
זה לא היה החוק היחיד ששונה בעקבות צ'מברלין, שבימיו במכללות היו נוהג לעמוד מתחת לסל של היריבה, משם גם היו מוציאים כדורי חוץ, ובזכות מימדי גופו היה תופס את הכדור שנזרק מעל לקרש ומטביע. אם לא די בזה, ראשי ה-NBA גם הרחיבו את "הצבע", כדי שהסנטר שהתנשא לגובה של 2.16 מטרים לא יוכל להיות כל כך קרוב לסל.
לכן, כשנשאל צ'מברלין על מייקל ג'ורדן בעבר, אמר בקצרה: "ההבדל ביני לבין מייקל ג'ורדן הוא שהליגה נאלצה לשנות את החוקים כדי שלא אוכל לשלוט ב-NBA. בתקופה שלו שינו את החוקים כדי שמייקל ג'ורדן יוכל לשלוט".
מה דעתך על הכתבה?