Sport1 Banner

ללא כוכבים: סלובקיה בדרך לעשות היסטוריה

ללא שמות וכוכבים
ללא שמות וכוכבים | צילום: AFP

הנבחרת שמעולם לא העפילה ליורו כמדינה עצמאית, תעשה זאת הערב אם תנצח את אוקראינה. וגם: רוני דרוך וזלאטן עוקץ

(גודל טקסט)

סוף שבוע שבו איסלנד, צ'כיה ואנגליה הבטיחו את מקומן ביורו 2016 ונבחרות אחרות כמו איטליה, וויילס, גרמניה ושווייץ נמצאות כבר על סף העפלה, יגיע הערב לסיומו עם קרב מרתק בבית הכי מותח במוקדמות.

 

על פניו מדובר רק במשחק טפל בין סלובקיה לאוקראינה, אבל במסגרת של בית 3 מדובר במלחמה של ממש. שלושה ימים אחרי שקלקלה את המאזן המושלם שלה עם הפסד 2:0 בספרד, תוכל סלובקיה להבטיח את עלייתה ליורו הראשון שלה כמדינה עצמאית אם תנצח בבית את היריבה שממוקמת שלישית (21:45, ישיר בחגיגה אירופית בספורט1).

 

 

בלי קשר למה שיקרה הערב, הנבחרת שניצחה 0:1 במחזור הראשון באוקראינה היא אחת ההפתעה הכי גדולה במוקדמות. יש לה אומנם יותר מ-323 אלף תושבים שיש באיסלנד, להבדיל מצפון אירלנד היא הייתה בטורניר גדול רק לפני חמש שנים (מונדיאל 2010), אבל למרות הכל היא סיפור לא פחות גדול מהן.

 

השחקנים של יאן קוז'אק לא צמודים במקרה לספרד בראש הבית. לפני שנה וחצי הם ניצחו את נבחרת ישראל 1:3 בנתניה בעזרת כדורגל התקפי ומרענן – וזו הייתה רק תחילת הדרך.

 

קוז'אק על הקווים. כדורגל התקפי ומרענן (AFP)

 

"הכדורגל שלנו מבוסס על הטעויות של היריבה. בכל משחק אנחנו לוחצים אותה כבר בשטח שלה, והסוד הוא שהלחץ חייב להיות מתואם ואפקטיבי", סיפר המאמן כשנשאל על המסע של הקבוצה שלו אל היורו, "הניסיון הראשוני שלנו בכל משחק הוא לא לאפשר ליריבה להגיע לשליש ההגנתי שלנו לפחות לאורך כל המחצית הראשונה".

 

לחץ בשטח היריב הוא בדרך כלל פריבילגיה של קבוצות ונבחרות גדולות, שבונות על היכולת שלהן לחלץ כדור בחלק הקדמי וגם מניחות שהקבוצות שמולן לא יעלו במערכים התקפיים מדי. אלא שהסלובקים עושים את זה בלי שום כוכב. למעשה, שני השחקנים המוכרים היחידים בנבחרת הזו הם בלמה של ליברפול, מרטין סקרטל, וקשרה של נאפולי, מארק האמשיק. חוץ מהם מדובר בסגל דהוי למדי ברמת הכוכבים – ודאי כזה שמחוויר לעומת רשימת התותחים של ספרד – שמגיע בעיקר מקבוצות בינוניות בליגות הסלביות. הימים שבהן כל שחקן סלובקי היה חולם על מעבר לאחת הקבוצות הגדולות בצ'כיה חלפו כבר מזמן, והיום יש רק ארבעה כאלה – שלושה משורות האלופה, ויקטוריה פלזן.

 

בהתקפה הם סומכים בדרך כלל על אדם נמץ, שבגיל 30 כבר חתם בבית האבות של ניו יורק סיטי (והושאל לווילם ההולנדית). החלוץ השני הוא רוברט ויטק, שמשחק בגיל 33 בסלובן ברטיסלבה. הם סומכים על הקשר אונדריי דודה כבר בגיל 20 ומקווים לקצור את הפירות מההבטחה שנקראת מירוסלב סטוך. אותו קשר, שהתחיל את הקריירה בצ'לסי והיה כבר מועמד לזכייה בשער השנה באירופה, משחק היום בבורסאספור, וזהו פחות או יותר גם סיפורה של הנבחרת שמייצרת את ימיה הגדולים בלי אף שם גדול.

 

רק שאחרי כל המחמאות וקריאות העידוד מצד התקשורת המקומית, ניצחון של האוקראינים הערב יעלה דווקא אותם למקום השני, עם מספר נקודות זהה לזה של המארחים, ונבחרת ספרד תוכל לברוח לשתי הקבוצות שדולקות אחריה אם תנצח בחוץ את מקדוניה החלשה.

 

ימים גדולים עוברים על הכוכב הסלובקי (AFP)

 

זלאטן נגד העיתונות

 

משחק חשוב במיוחד יתקיים גם בבית 7, שם שבדיה תארח את אוסטריה בקרב ישיר בין שתי הקבוצות הראשונות. הסקנדינבים, שהפסידו בשבת 1:0 ברוסיה, עלולים להפסיד גם את המקום השני אם לא ינצחו הערב ויראו כיצד במשחק המקביל רוסיה המתחדשת קוצרת את מלוא הנקודות במשחק החוץ שלה מול ליכטנשטיין.

 

בשבדיה מקווים למחוק מהזיכרון את המשחק ברוסיה, שם הם לא הצליחו לכבוש בעיקר בגלל יכולת מופלאה של השוער הרוסי איגור אקינפייב, אבל ירצו גם לשכוח את הוויכוח של זלאטן איברהימוביץ' עם אחד העיתונאים השבדים. "אתה תמיד מציין כמה אני מרוויח וטוען שבגלל זה אסור לי לעשות שום דבר", אמר החלוץ לעיתונאי, שהכחיש מצדו את הביקורת, "לא משנה מה אתה אומר. תאמין לי, אני לא משחק כדורגל בשביל הכסף. אני עושה את זה כי זה עסק מאוד כיף", אמר הכוכב הכועס. האוסטרים, אגב, זקוקים לנקודה אחת בלבד כדי להבטיח את מקומם ביורו.

 

זלאטן. הכסף לא עושה לו את זה (AFP)

 

אנגליה, שמאז פספוס העלייה ליורו 2008 עשתה לעצמה מנהג להעפיל בקלות לטורנירים הגדולים (וגם לסיים אותם במהירות ובבושת פנים), תארח בוומבלי את שווייץ. המשחק הראשון בין שתי הנבחרות הגדולות של בית 5 הסתיים בניצחון חוץ 0:2 של האנגלים, ותוצאת תיקו הערב (21:45, ישיר בספורט2) תבטיח להם את המקום הראשון בבית.

 

"זה משחק בין שתי קבוצות שעשויות להיפגש גם ביורו ולכן זה מבחן ראשון עבורנו", אמר אתמול המאמן האנגלי רוי הודג'סון. החלוץ שלו, וויין רוני, ששיחק בסן מרינו רק 58 דקות והודיע כי מדובר בהחלטה שהתקבלה מראש עם המאמן, הבטיח שינסה לכבוש את השער ה-50 שלו במדים הלאומיים ולעלות לראש טבלת הכובשים בנבחרת – מעל בובי צ'רלטון.

 

"מה שחשוב זה לנצח ולסיים ראשונים בבית. יש לי עוד מספיק משחקים בנבחרת ואם אני אגיד שאני מתכוון להתאכזב קשות אם לא אכבוש, אני פשוט אשקר", אמר החלוץ, יממה אחרי שחברו לחוד, תיאו וולקוט, טען כי "אנגליה מסוגלת לזכות ביורו 2016". מייקל קאריק עזב את סגל הנבחרת בגלל פציעה.

 

רוני. הערב יכול להיות יומו הגדול (Gettyimages)

עוד באותו נושא:

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי