Sport1 Banner

כמו רונאלדו: גבריאל מרטינלי רוצה להפוך לכדורגלן הטוב בעולם

גבריאל מרטינלי
גבריאל מרטינלי | DANIEL LEAL-OLIVAS / Contributor

יונייטד פספסה, ברצלונה רק הזמינה אותו להתאמן ואיינדהובן ניהלה איתו מו"מ מתקדם, אך הברזילאי ואביו חיפשו אופק מקצועי וחתמו בארסנל. יוכין על טיפוס שיכול להפוך לסנסציה

קבוצות: ארסנל
(גודל טקסט)

באופן תיאורטי, למנצ'סטר יונייטד לא היתה אמורה להיות בעיה להחתים את גבריאל מרטינלי. הנער הברזילאי הוא מעריץ מושבע של כריסטיאנו רונאלדו ומנסה לשחק עם הפנים לשער כמו הפורטוגלי אשר משמש עבורו מודל לחיקוי. הסקאוטים של השדים האדומים איתרו אותו כבר מזמן, והחלוץ הגיע למתקן האימונים של יונייטד לא פחות מארבע פעמים. הוא שהה שם במשך שבועיים בכל התרשמות, הספיק להצטלם עם פול פוגבה ויתר הכוכבים, וניסה לדמיין כיצד ילך בעקבותיו של כריסטיאנו. ואולם, על אף שמאמני הנוער באקדמיה אהבו מאוד את ביצועיו של גבריאל, מעולם לא הגישו אד וודוורד ואנשיו הצעה מסודרת להביאו, והחלום הזה לא מומש.

יונייטד לא היתה היחידה במרדף אחרי מרטינלי. בעולם המודרני, קשה מאוד לשמור כישרונות צעירים בסוד, אפילו אם הם משחקים במועדון קטנטן כמו איטואנו בליגה הברזילאית הרביעית. בפועל, מרטינלי לא שותף אפילו במשחק ליגה אחד במולדתו, ושולב רק במשחקי הגביע המחוזי – הראשון שבהם באפריל 2018 נערך לעיני כ-200 צופים בלבד. ובכל זאת, שמו הלך לפניו, ויש להניח כי סקאוטים נמנו בין האנשים הבודדים שטרחו להגיע ליציע באותו יום. עובדה – עד שחתם בארסנל גיששו נציגי 25 קבוצות שונות אצל נציגי של ילד הפלא. שמו הלך לפניו, גם אם הוא הקפיד לשמור את הרגליים על הקרקע.

אז גם ברצלונה הזמינה אותו להתאמן בלה מאסיה. איינדהובן ניהלה איתו משא ומתן מתקדם, והזכירה כיצד רומאריו ורונאלדו החלו את הקריירה בשורותיה. גם ריאל מדריד, מילאן וצ'לסי היו בתמונה לפי הדיווחים, והרשימה המלאה עוד ארוכה. אין לדעת מי היה רציני ומי לא, אבל דבר אחד בטוח – התותחנים שיכנעו את המשפחה יותר מכולם. מבחינת ז'ואאו קרלוס, אביו של הנער, האופק המקצועי היה חשוב מכל. "לא רצינו שכל העסק הזה יהפוך למכירה פומבית. התעניינו אך ורק ביכולת להשתלב בסגל הראשון באופן מיידי. לא רצינו לחתום במועדון שיעביר את בני בהשאלות ממקום למקום", הוא סיפר.


האופק המקצועי היה חשוב מכל. גבריאל מרטינלי (Gettyimages)

הרמז כאן ברור – צ'לסי ומנצ'סטר סיטי רוכשות כישרונות עולים בכמויות מסחריות, אך מעטים מהם זוכים להישאר במועדון, ורובם נעלמים כי לא מוצאים יציבות בתקופות השאלה שונות. גם לארסנל היו חטאים כאלה בעברה. קחו, למשל, את וולינגטון סילבה, הקיצוני המהולל שהגיע לשורותיה בגיל 17 ב-2010. הוא הושאל לחמש קבוצות ספרדיות קטנות, וגם לבולטון, אך מעולם לא קיבל צ'אנס בארסנל עצמה, התבזבז לחלוטין, וחזר ב-2016 למולדתו. את התקדים הזה היה חשוב ביותר למשפחת מרטינלי למנוע, ונציגיו של החלוץ הגיעו לסיכום ברור ומסודר עם המועדון לפיו אין השאלות. מרטינלי ידע שהוא מצטרף הישר לסגל הבכיר, ולא היסס לחתום על החוזה. ביטחון עצמי תמיד היה לו. הוא ידע שיתגבר על כל המכשולים בדרך למעלה.

ואכן, כבר במשחקי טרום עונה גילה הנער בן ה-18 ניצוצות של גאונות. הוא מצא את הרשת בבכורה, הרשים מאוד את כל חבריו ואת המאמן אונאי אמרי, ולא לחינם כבר במחזור הראשון בפרמיירליג העניק לו הבאסקי הופעת ראשונה כמחליף מאוחר. כך סומן כי הבחור שנולד ב-2001 הוא העתיד של ארסנל. יש לה שחקנים נהדרים רבים באקדמיה, אבל מרטינלי הוא משהו מיוחד.

הוא מהיר, טכני, יודע להסתדר על שטחים קטנים בזכות עברו בקטרגל כילד, אך גם נהנה מאוד לנצל שטחים ולדהור קדימה. אחוז ניצול ההזדמנויות שלו נהדר, הוא קר רוח מול השער, אך ממש לא אנוכי, ונהנה לבשל לא פחות מאשר לשים את הכדור ברשת. הוא רב גוני, והעמדה האופטימלית שלו טרם ידועה. אולי היא באגף, אולי כחלוץ מרכזי, אולי כחלוץ שני, ואולי כעושה משחק. יש המשווים אותו לכריסטיאנו רונאלדו, אבל יש הרואים בו דמיון דווקא לז'וניניו פאוליסטה, בוגר נוסף של איטואנו. השליטה בכדור וראיית המשחק מזכירות קצת את כוכב מידלסברו ואתלטיקו מדריד לשעבר.


רונאלדו. מרטינלי מעריץ מושבע (Gettyimages)

ורונאלדיניו? הוא בכלל רוצה להקביל את מרטינלי לרונאלדו הברזילאי, ולגרום לאיידהובן לאכול עוד יותר את הלב. "אנחנו מתלהבים מאוד מגבריאל בברזיל. הביטחון שהוא מפגין בגילו הוא תופעה לא שכיחה. הוא מזכיר לי את רונאלדו שהפציץ בלי הפסקה באירופה כבר בעונתו הראשונה בגיל 17. הוא רצה את הכדור, רץ לעבר שחקני ההגנה ועבר אותם, ולא היה בו פחד כלשהו. אני רואה את זה גם במרטינלי. יש להם מנטליות דומה", אומר כוכב ברצלונה לשעבר.

מבחינה מנטלית, כל מי שפוגש את מרטינלי מעיד שהוא בוגר הרבה יותר מכל בני גילו. בניגוד לרוב היהלומים הברזילאים, הוא מגיע ממשפחה יציבה כלכלית, אשר העניקה לנער חינוך טוב. אפילו כאשר לשחק בהרכב הראשון באיטואנו, הוא הקפיד להגיע לבית הספר ולהשלים את כל המבחנים. הוא לא מאבד את הקשר עם המציאות בשל הנסיקה המהירה. "מאז גיל 6 אנחנו מכינים אותו נפשית לקריירה של כדורגלן", אומר אביו, וזה לא דבר של מה בכך.

אז מצד אחד, הוא בחור צנוע. "הוא מדבר מעט, ומקשיב המון", אמר עליו מאמן איטואנו, ויניסיוס ברגאנטין. מצד שני, הביטחון העצמי שלו לא יודע גבול. כאשר דורך מרטינלי על הדשא, הוא משוכנע שיצליח לשים את הכדור ברשת. בהופעת הבכורה הרשמית בהרכב התותחנים, הוא השלים צמד ב-0:5 על נוטינגהאם פורסט בגביע הליגה. מיד לאחר מכן, בבכורה הליגה האירופית מול סטנדרד ליאז', הוא כבש פעמיים כבר ב-16 הדקות הראשונות, ואז גם בישל לדני סבאיוס בדרך ל-0:4 חלק. ובדצמבר, כאשר המאמן הזמני פרדי ליונגברג נתן לו לפתוח לראשונה גם בפרמיירליג במגרשה של ווסטהאם, הפך הברזילאי לתותחן הצעיר בהיסטוריה שכובש במשחק ליגה ראשון בהרכב. זה לא היה סתם שער – ארסנל פיגרה 1:0 בהפסקה, אבל מרטינלי השווה והתחיל את הקאמבק, וקבוצתו ניצחה 1:3.


הטינאייג'ר הפורה ביותר של התותחנים מאז ניקולה אנלקה (Gettyimages)

מאז, הוסיף מרטינלי למאזנו בליגה גם שערים חשובים מול שפילד יונייטד וצ'לסי. עם 10 שערים בכל המסגרות, הוא הטינאייג'ר הפורה ביותר של התותחנים מאז ניקולה אנלקה, אבל הבוס החדש מיקל ארטטה מנסה לשלב אותו בהדרגה. במחזור האחרון ביום ראשון, למשל, נשאר הברזילאי על הספסל מול ניוקאסל, והמנג'ר הסביר: "הוא צריך לעכל את ההתקדמות, להבין ששחקני ההגנה מכירים אותו טוב יותר עכשיו, ומרחב הפעולה שלו יצטמצם. זה שלב שכל כוכב צעיר צריך לעבור".

אחרי המנוחה הזו, מובן שסיכוייו טובים הרבה יותר לפתוח בליגה האירופית כאשר ארסנל תתארח היום (חמישי החל מ-21:50, ספורט4) באצטדיונה של אולימפיאקוס. האווירה בפיראוס תהיה חמה, אבל מרטינלי לא מתרגש מרעשי רקע. כמו כריסטיאנו רונאלדו, הוא הציב לעצמו מטרה להפוך לאחד הטובים בעולם, והתחיל העונה את הדרך למעלה. בארסנל ובברזיל מקווים שהטיפוס הזה יוכתר כהצלחה סנסציונית.

עוד באותו נושא: גבריאל מרטינלי

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי