Sport1 Banner

ברצלונה מתפוצצת מבפנים: לראשונה בחייו, ליאו מסי פתח במלחמה

ליאו מסי
ליאו מסי | ANDER GILLENEA/AFP via Getty Images

בצעד חריג, הפרעוש יצא לקרב פומבי נגד ראשי המועדון ואריק אבידל - במטרה לזעזע את המערכת עד היסוד, אך המהלך הבהיר שכוחו מוגבל. יוכין על הפיצוץ שעלול להסתיים בעזיבה

קבוצות: ברצלונה
(גודל טקסט)

ברצלונה נמצאת במלחמה – אין דרך אחרת להגדיר זאת. המועדון מתפוצץ מבפנים, והסכנה ברורה ומיידית. ליאו מסי, לראשונה בחייו, יצא לקרב פומבי נגד ההנהלה, אשר השלכותיו על כל המעורבים בלתי ניתנים לחיזוי בשלב זה. התוצאות על המגרש משניות בימים אלה, אך גם להן יש השפעה לא מבוטלת על דעת הקהל. הפסדים מעמיקים את המשבר בעיני האוהדים, וההדחה ברבע גמר גביע המלך אתמול (חמישי) גורמת לו להיראות חמור אפילו יותר. זה לא צריך להסתיר את האמת המרה – המשבר הזה עמוק ביותר גם ללא ההדחה. לו מסי היה מבקיע אתמול שער בכל דקה, והקטלונים היו מנצחים את הבאסקים 0:90, גם אז המצוקה היתה קשה מנשוא.

מסי אינו מרבה להביע את דעתו קבל עם ועדה. למעשה, הוא כמעט ולא עושה זאת. אמירותיו בדרך כלל קצרות ולא מעניינות במיוחד. הבחירה לפרסם פוסט בוטה נגד המנהל הספורטיבי אריק אבידל באינסטגרם חריגה באופן קיצוני ביותר מבחינתו. היא מהווה ביטוי לזעם עצום, חסר מעצורים, כלפי האיש שהיה פעם חברו לחדר ההלבשה, וגם כלפי ההנהלה המושחתת שמינתה אותו. ניתן להניח כי מסי לא מסוגל עוד לפתור את הבעיות בדרכים שקטות כהרגלו, ובחר לזעזע את המערכת עד היסוד.

יש האומרים כי מסי הוא זה שמקבל את ההחלטות בברצלונה מאחורי הקלעים, אך הפוסט הזה מגלה עד כמה הדבר אינו נכון. יש לו שליטה מסוימת בסוגיות הרכש, כמובן – הוא יכול להטיל וטו על שחקנים מסוימים, כפי שעשה כאשר הועלה הרעיון להחזיר למועדון את מאורו איקרדי. ואולם, דווקא ההתפתחויות האחרונות מבהירות עד כמה כוחו האמיתי מוגבל. אוהדי ברצלונה היו שמחים מאוד לו היתה לכוכב הגדול שלהם השפעה גדולה יותר על המתרחש. בפועל, ההחלטות בסוגיות החשובות ביותר מתקבלות בלעדיו, והן מדרדרות את המועדון לתהום. עם ההנהלה הנוכחית, נמצאת ברצלונה בשפל מוסרי ותדמיתי.


ההתפתחויות האחרונות מבהירות עד כמה כוחו האמיתי מוגבל. ליאו מסי (Gettyimages)

בהיבט זה, מאכזבת במיוחד התנהלותו של אבידל. המגן הצרפתי היה פעם דמות נערצת בקרב האוהדים. הוא ניצח את הסרטן פעמיים, שרד השתלת כבד, חזר למגרשים כנגד כל הסיכויים, והפך לסמל של ממש בקאמפ נואו. הנשיא סנדרו רוסיי הבטיח אז כי חוזהו יוארך אוטומטית, אך לא עמד במילתו. "הצוות הרפואי החליט שאריק לא יכול להמשיך לשחק", הודיעה ההנהלה ב-2013, והעזיבה את המגן. אבידל בכה מתסכול ומעלבון במסיבת העיתונאים האחרונה שלו. היו אלה דמעות של אדם שהבין כי בגדו בו ושיקרו לו.

והנה לכם, הוא חזר לשרת את ההנהלה הזו עצמה כמנהל הספורטיבי ב-2018, וכעת מתברר שהוא שקרן בעצמו. במקום להילחם ברוע, הוא הפך לחלק אינטגרלי ממנו. הראיון שהעניק השבוע לעיתון ספורט היה לא פחות ממדהים מבחינת חוסר אמינות. נאמרו בו דברים הזויים עד כדי אבסורד מוחלט. התגובה הקולנית של מסי הגיעה כנגד הקביעה כי שחקנים בכירים לא התאמצו בעידן ארנסטו ואלוורדה וגרמו בכך לפיטוריו, אך החלק הגרוטסקי ביותר קשור דווקא לניסיון לגייס את צ'אבי כמאמן במקום הבאסקי. לדבריו של אבידל, התפקיד כלל לא הוצע לקשר העבר.

למעשה, הוא האשים את צ'אבי בשקר גס. "אם היתה הצעה כזו, שיראה אותה. אני לא ראיתי אותה", הצהיר המנהל הספורטיבי, ואי אפשר לתת פרשנות כפולה למילים אלה. הוא טוען כי צ'אבי, אשר התלבט פומבית בנוגע לאפשרות להחליף את ואלוורדה, לא דיבר אמת. עם זאת, הוא לא הכחיש כי קיבל את ההחלטה לפטר את המאמן בעצמו. כמו כן, אי אפשר להכחיש את הפגישה שקיים עם צ'אבי. אז מה התסריט שמתקבל מדבריו של אבידל.


לדבריו של אבידל, התפקיד כלל לא הוצע לצ'אבי (Gettyimages)

ובכן, המנהל הספורטיבי מנסה לצייר את המציאות הבאה. אחרי ההפסד לאתלטיקו מדריד בחצי גמר הסופר-קופה בסעודיה, מחליטים במועדון – בעצתו של אבידל אשר "הריח דברים לא טובים בחדר ההלבשה" כדבריו – להעזיב את ואלוורדה. המאמן לא קיבל על כך עדכון כלשהו, אך אבידל נסע ביחד עם המנכ"ל אוסקר גראו לקטאר הסמוכה על מנת לפגוש אישית את כוכב העבר שמאמן כיום את אל סעד. השלישייה ניהלה שיחה כלשהי, אשר במסגרתה לא קיבל צ'אבי שום הצעה, ואבידל בכלל פסל את מועמדותו. כאשר הפנים שאינו מועמד, הדליף צ'אבי את קיום הפגישה לתקשורת הקטלונית, דיווח כי קיבל הצעה לאמן את בארסה, והפעיל כך מכבש של לחצים על ההנהלה להגיש לו את ההצעה המדוברת. כמו כן, הדליף צ'אבי כי הוא מתלבט ואינו רוצה לפגוע במעמדו של ואלוורדה. הלחץ עבד, האוהדים התלהבו מהאפשרות לשובו, ההנהלה לא הכחישה את הדיווחים כלל, אך זמן קצר לאחר מכן – ומבלי שקיבל הצעה כלשהי – החליט צ'אבי לשים בעצמו קץ לשמועות, והודיע כי אינו מעוניין בתפקיד. ורק אז, אחרי שסיים צ'אבי את המופע שהמציא, נכנסה הנהלת ברצלונה לפעולה. היא פיטרה את ואלוורדה, התלבטה בין אינספור מועמדים כולל מאוריסיו פוצ'טינו שכלל לא מעוניין במשרה, ומינתה במהלך בזק את קיקה סטיין.

קשה לדמיין שמישהו מסוגל להמציא שטויות כאלה. קשה עוד יותר לדמיין שהמנהל הספורטיבי חושב שמישהו מעוניין להאמין לשטויות האלה. אבידל לא סתם שקרן, אלא שקרן גרוע וטיפש. אסור לו להישאר בתפקידו אפילו דקה אחת נוספת אחרי שסיפק את הציטוט האומלל והביזארי הזה, בו ניסה לבזות את צ'אבי, אך ביזה את עצמו ואת המועדון. כעת, תוסיפו למשוואה את התקיפה כלפי מסי, אשר מרגיש כי מנסים לבזות גם אותו ואת חבריו. "אל תלכלך עלינו. תנקוב בשמות", כתב כוכב העל הארגנטיני בתגובה לאמירה כי השחקנים לא עבדו ברצינות עבור ואלוורדה. הוא תפס את אבידל בשקר גס נוסף.

מסי יכול היה לדבר עם אבידל בפרטיות, אך העובדה כי לא עשה זאת מלמדת על חוסר אמון מוחלט כלפיו. הנשיא ג'וספ מריה ברתומאו החליט בינתיים להשאיר את המנהל הספורטיבי בתפקידו, אך ימיו ספורים, כי המלחמה תגיע גם לפתחו. הבחירות לנשיאות אמורות להתקיים ב-2021, אולם במצב העניינים הנוכחי סביר שיוקדמו, ואם מסי ינקוט צד בהליך הדמוקרטי לא יהיה לחבורתו של ברתומאו סיכוי לשמור על השלטון.


אם מסי ינקוט צד בהליך הדמוקרטי לא יהיה לחבורתו של ברתומאו סיכוי לשמור על השלטון (Gettyimages)

בעצם, זה התסריט האופטימי מבחינת אוהדי ברצלונה. הם מייחלים לרגע בו ייקח מסי את המושכות באמת, ויכתיר נשיא שהוא אדם ישר אשר מבין לעומק את עקרונותיו של המועדון הוותיק והגאה. ברצלונה ממתינה לנשיא שינקה את האורוות, יבריא את המערכת, ויחזיר אותה לימים בהם באמת היתה "יותר ממועדון". דרוש שינוי רדיקלי וקיצוני, וכל ההנהלה הנוכחית חייבת ללכת הביתה מוקדם ככל הניתן.

ההנהלה הנוכחית כושלת מכל בחינה אפשרית, ואבידל לא הצליח אפילו להחתים חלוץ בחלון ההעברות האחרון כדי למלא את החלל שהותיר לואיס סוארס הפצוע. אינספור שמות נזרקו לאוויר, וברתומאו הבטיח חגיגית כי הסקורר אכן יגיע, אך זה לא קרה. הסגל של סטיין דווקא נחלש בינואר. הפיאסקו הזה מדגים היטב את המצב המקצועי של בארסה, אך הוא חמור פחות מהמצב המוסרי. האמון הבסיסי נשחק עד כדי כך שאפילו מסי הפר את שתיקתו.

אז התסריט האופטימי ברור, אבל יש גם תסריט פסימי מבחינת האוהדים. בחוזהו של הארגנטיני יש סעיף המאפשר לו לעזוב ללא תמורה בקיץ. הייתכן שהוא ילך, בעוד ברתומאו ואיבדאל יישארו?

עוד באותו נושא: אריק אבידל, ליאו מסי

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי