Sport1 Banner

הזיה: הרגעים הביזארים ביותר בכדורגל הישראלי בעשור האחרון

ערן זהבי, פואד
ערן זהבי, פואד | עדי אבישי

השניצלים המקולקלים במקרר של סבירסקי, פואד וזהבי, אליהו אליהו ונתניה, ואיך אפשר בלי המסע הלילי של אגייאר לעזה, אל דירת המסתור שבה הוחזק גלעד שליט. הבדיחה על חשבוננו

(גודל טקסט)

בחירת חמשת הרגעים הביזאריים של העשור אינה קלה. יש הטוענים כי הכדורגל הישראלי כולו הוא ביזאר אחד גדול, וכי יש בעלים, מאמנים ושחקנים שפשוט מעצימים את הביזאר שבו. החל מהתערבויות מקצועיות, קמצנות כרונית, רגעים קומיים על המגרש או כל דבר כמעט שקרה בעשור האחרון בהפועל ת"א.

אז ניסינו לבחור חמישה רגעים כאלה, השארנו כמה בחוץ (בלב כבד), ונקווה שלא תהיה סיבה להרים אייטם כזה גם בסוף 2029 – רק שעם כל הכבוד, קשה להאמין שזה מה שיקרה.

השניצלים של ז'אירו

בקיץ 2017 נפרדה בני סכנין מיוסי אבוקסיס, שהצליח בשנה וחצי שאימן שם להוליך אותה פעמיים לפלייאוף העליון. למישהו בסכנין היה רעיון ליישר קו עם מכבי ת"א ולהחתים מאמן זר. מכל המאמנים בעולם הוחתם ברזילאי בשם ז'אירו סבירסקי, שכנראה הומלץ על ידי סוכן, ולא נעשתה לגביו בדיקה מעמיקה – איפה אימן, מה הם הישגיו, האם הוא מתאים.


פוטר לפני שהעונה החלה. סבירסקי (ערן לוף)

סכנין עשתה הכנה רעה מאוד לעונת 2017/18, והמאמן התעסק בהמון דברים שלא היו קשורים לאימון (למשל אשרת העבודה שלו), ונעלם לאנשי סכנין. פעם אותר בטורקיה, פעם השאיר את הרכב השכור בשדה התעופה ואת הדירה בכרמיאל ריקה. כשהוזמן בידי היו"ר אבו יונס כדי לתת הסברים מקצועיים ליכולת הקבוצה בגביע הטוטו – משחקים אותם ראה מהיציע כיוון שחוזהו לא עבר בבקרה – סיפר אבו יונס כי המאמן הברזילאי טען כי מה שמטריד אותו זה שהמקרר בדירה הפסיק לעבוד, ושני קילו של שניצלים נזרקו לפח כיוון שהתקלקלו.

סבירסקי לא הגיע לעונה הרשמית ופוטר עוד לפני שהחלה. ארבעה מאמנים הספיקו לאמן את סכנין אחריו באותה עונה, שבאיזשהו נס לא ברור לא הסתיימה בירידת ליגה.

 פואד VS זהבי

Too good to be true, אומרים על סיפור מופרך לחלוטין, רק שהסיפור הזה אירע באמת, ואולי עדיף שיוגדר Too bad to be true. הדרבי של נובמבר 2014 הפגיש את מכבי ת"א של פאקו, קבוצה אימתנית שבה כבש ערן זהבי מדי מחזור ללא הפסקה, עם הפועל ת"א, שהייתה בתחילת תהליך ההידרדרות שלה.


Too good to be true (עדי אבישי)

משה אוחיון הפתיע והעלה את הפועל 0:1, זהבי איזן בפנדל, ואז ניגש להגביה כדור קרן. אחד מאוהדי האולטראס המוכרים של הפועל ת"א, אלרואי ידעי, המוכר יותר בכינוי "פואד", קפץ מעל המעקה, חדר לשדה המשחק, ניגש נטול חולצה וכשהוא בגילופין לזהבי וניסה להכות אותו. חיש קל החליפו השניים מהלומות. מאבטחים תפסו את פואד, אבל השופט רועי ריינשרייבר החליט להרחיק את זהבי. אוהדים זועמים של מכבי ת"א פרצו משער 11, המנהלים המקצועיים – ג'ורדי קרויף ממכבי ואייל ברקוביץ' מהפועל – ניהלו דין ודברים חריף, ולבסוף קיבל ריינשרייבר את ההחלטה להפסיק את הדרבי.

הפסלים של כבירי

כשהגיש אמיר גרוס-כבירי הצעה לרכוש את הפועל ת"א, הוא שכנע את ראשי הרשות לבקרת התקציבים בעושרו כשהצהיר על 77 פסלים ושני ציורי שמן של האומן הצרפתי, אדגר דגה, בשווי של 55 מיליון דולר – על אף שחלק נכבד מהאוסף היה חסר ערך או הוצג במוזיאונים שונים בדרך שלא ניתן היה כלל לממש את הערבות. 
אלו היו הבטוחות של כבירי, כך קיבלה אותו לזרועותיה בקרת התקציבים, גרסה חדשה לצ'קים של "דירות עלית" שהגיש גד זאבי לבקרת התקציבים ברשימת הביזאר של העשור הקודם.

עידן כבירי הוא שיא הביזאר בעשור של הפועל ת"א. בין השאר אפשר למצוא שם אוצרות כמו רכישתו של בן רייכרט ממכבי ת"א תמורת סכום עתק של מיליון יורו, ההזיות על אצטדיון חדיש שיוקם בבת ים, או החתמתו של המאמן הספרדי ססאר מנדיונדו, שהתעקש כי לדיונים המקצועיים יצטרף סוכנו, וסופו שסיים דרכו בהפועל לאחר שני מחזורי ליגה.

אבל השיא היה הרושם שהותיר כבירי כאספן אומנות. הבעלים לא הגיע לחובות של 55 מיליון דולר, אבל לא היה ביכולתו לסגור גם חובות פחותים מאלה, והוא הגיש בקשה לפירוק המועדון, שהובילה את האדומים לירידה לליגה הלאומית.


שיא הביזאר בעשור של הפועל ת"א. אמיר כבירי (יח"צ)

אליהו אליהו, נעים להכיר

אלי מננה היה שחקן כדורסל במכבי חיפה בין אמצע שנות ה-60 לאמצע שנות ה-70, עם כוכבים כמו זאב כגן או חיים 'איקסי' בוכבינדר. כנראה שהשכר בכדורסל הישראלי באותה תקופה לא סיפק את צרכיו, והוא עבר לעסקי נוכלות: החליף זהויות, עקץ לא מעט קורבנות תחת השם אליהו ארז, עד שהגיע למכבי נתניה המתרסקת והציע לרכוש אותה תחת השם אליהו אליהו. 

אוהד מכבי נתניה שעקב אחרי הקבוצה גילה לתדהמתו כי הוא מכיר את האיש שמתכוון לרכוש את המועדון והזהיר את עיריית נתניה שתיווכה בעסקה כי מדובר באדם שישב מספר פעמים בכלא. עסקת המכירה נעצרה ברגע האחרון, אליהו אליהו נשפט ונידון לארבע שנות מאסר באשמת של מרמה והונאה.

גומא אגייאר הפקות בע"מ

כשגומא נסע להציל את גלעד. זהו לא שם של סרט על יחידת אריות הים, אלא סיפור שסיפר בתחילת העשור הבעלים של בית"ר ירושלים, הברזילאי-אמריקאי גומא אגייאר.

אגייאר, איל נפט, הפך לספונסר הראשי של בית"ר ירושלים בתקופת התנתקותה מארקדי גאידמק, העתיק את מקום מגוריו לישראל וסיפר כי חלומו הוא לבנות את בית המקדש השלישי.


סיפור עצוב, בסופו של דבר. גומא אגייאר (דני מרון)

האנשים הקרובים אליו החלו לספר כי הוא לקה ב"סינדרום ירושלים" ורואה את עצמו כמשיח, אבל איש לא הבין את עומק הצרה עד ינואר 2010, אז סיפר בראיון טלפוני למקומון הירושלמי "כל העיר" כי חצה את הגבול לעזה יחד עם אשתו, איתר את החייל החטוף גלעד שליט, שוחח עמו והבטיח לו כי בתוך כמה ימים ישוב לישראל.

לאחר ההצרה הזו החליטה משפחתו של אגייאר לאשפזו בכפייה במרכז לבריאות הנפש, ולאחר חודש הודיעה בשמו על הפסקת התמיכה בבית"ר ירושלים. 

לסיפור הזה אין סוף טוב. לאחר שנתיים וחצי נעלם אגייאר עם סירתו בנסיבות מסתוריות ליד חופי פלורידה, וב-2015 הוכרז רשמית כמת
עוד באותו נושא: אמיר כבירי, ערן זהבי, פואד

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי