Sport1 Banner

אחת נלחמת, השנייה מתעמלת

קלטי. 10 מדליות אוליפיות
קלטי. 10 מדליות אוליפיות | GettyImages

דבורין מצדיע ליעל ארד ואגנס קלטי. שתיים מהספורטאיות הגדולות שידענו

(גודל טקסט)

בערב יום העצמאות של שנת 2004 היתה יעל ארד אחת ממדליקות המשואות, בטקס המסורתי הנערך בירושלים – כבוד והערכה על היותה הספורטאית הראשונה של ישראל שזכתה במדליה אולימפית.

 

יעל עשתה זאת במשחקי ברצלונה 1992, ואת תאור מהלך קרב הגמר בג'ודו, שבו נוצחה בידי הצרפתיה קתרין פלורי, העברתי בשידור ישיר לרדיו – מאוכזב מהפסדה, אך מאושר ממדליית הכסף שהעניקה למדינתנו. זו הייתה היסטוריה של ממש. ההתרגשות באולם הגיעה אז לשיא. יעל ארד הקדישה בו במקום את מדליית הכסף לזיכרם  של י"א חללי מינכן.

 

 

ארד בטקס קבלת הפנים לאחר המשחקים (ויקיפדיה)

 

יעל, שנולדה ב-1 במאי 1967, הוכיחה במשחקי ברצלונה עד כמה ניתן להגיע לפסגות הספורט באמצעות שילוב שבין כישרון מופלא לעבודה קשה. על מזרני הג'ודו קיימה תחרויות רבות במשקל עד 61 ק"ג, והצלחותיה פארו את שם המדינה.

 

מעבר למדליית הכסף במשחקים האולימפיים, היא זכתה כבר ב-1991 במדליית ארד באליפות העולם וב-1993 במדליית הכסף באליפות העולם. באותה שנה הייתה יעל אלופת אירופה וכמו כן דורגה עוד פעמיים במקום השלישי באליפות היבשת. בהיותה הראשונה שהעניקה לישראל מדליה אולימפית, מובטח מקומה ברשימת ספורטאיה הגדולים ביותר של המדינה.

 

ארד מחלקת חתימות למעריצים (ויקיפדיה)

 

בפרוס יום העצמאות טוב להזכיר אף את המתעמלת היהודיה, אגנס קלטי, בת 94, ילידת בודפשט, שעלתה לישראל ב- 1957, לאחר קריירה מזהירה, הכוללת זכיות בעשר מדליות אולימפיות: חמש זהב, שלוש כסף ושתיים ארד. בכולן זכתה עת ייצגה את הונגריה, במשחקים האולימפיים של הלסינקי 1952 ושל מלבורן 1956.

 

אגב, כדי לעמוד על הצלחתה האדירה, די לציין שגם הרומניה המדהימה נדיה קומנצ'י, שקיבלה ציון 10 במשחקי מונטריאול 1976, זכתה בחמש מדליות זהב (שלוש במונטריאול ושתיים במוסקבה 1980), בעוד שלוש  מדליות כסף ובאחת מארד. בסך הכל במאזנה של נדיה  9 מדליות אולימפיות.

 

קלטי. קריירה מזהירה (Gettyimages)

 

אגנס קלטי שלנו כבר היתה בת 31 כשזכתה במדליית הזהב האולימפית הראשונה שלה, בהלסינקי 1952. היא הגדילה עשות בגיל 35, במשחקי מלבורן 1956, בהם גרפה עוד ארבע מדליות זהב. כאמור, בנוסף לכך היא גם בעלת שלוש מדליות אולימפיות מכסף ושתיים מארד. כמו כן הייתה ב-1954 אלופת העולם במקבילים מדורגים, ובאותה אליפות זכתה אף במדליית כסף ובמדליית ארד.ספורטאית ענקית זו, הקימה עם עלייתה לישראל, משפחה ואימנה דורות של מתעמלות. משך תקופה אף אימנה את נבחרת הנשים.

 

קלטי (ימין) מאמנת בישראל (ויקיפדיה)

 

קלטי נבחרה ב- 1958 להיכל התהילה של הספורט היהודי, ב-1991 להיכל התהילה של הספורט ההונגרי, וב- 2002 להיכל התהילה הבין-לאומי של ההתעמלות. חברות בו עוד מתעמלות עולמיות בלתי נשכחות דוגמת אולגה קורבוט, נדיה קומנצ'י, מרי לו רטון, לודמילה טוריצ'בה, וורה צ'סלבסקה, יילנה שושונובה, ולריסה לאטינינה.

 

אגנס קלטי, שהפכה את ישראל לביתה, היתה ב-1981 בין מדליקי משואת יום העצמאות.

עוד באותו נושא: אגנס קלטי, יעל ארד

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי